הצנחנים ואלוהים

דורון מור
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
דורון מור

בתגובה על "כיבוש קדוש" מאת יוסי קליין ("הארץ", 25.5)

במלחמת ששת הימים שימשתי סמג"ד גדוד 66, שהבקיע את מערך הצבא הירדני בגזרת בית הספר לשוטרים וגבעת התחמושת. השתתפתי בקרב גבעת התחמושת והייתי החייל הישראלי הראשון שהגיע להר הצופים אחרי 19 שנה.

מדור הזירה

יוסי קליין במאמרו כותב בין היתר על כך שיש מגזר ש"אימץ" לעצמו את הקרב על ירושלים כאילו זה נעשה בשם אלוהי ישראל, ו"היום היו נוזפים בצנחן מהצילום ליד הכותל ושואלים איפה הכיפה שלו". קראתי ונזכרתי במייל ששלחתי לחבר שלי בצנחנים לקראת יום ירושלים לפני חמש שנים, והנה הוא רלוונטי גם היום:

גדוד 66 הבקיע את הקו הירדני במלחמת ששת הימים בגזרת בית הספר לשוטרים, נלחם בגבעת התחמושת, כבש את שכונת שיח ג'ראח והתחבר עם הר הצופים. והנה, מג"ד 66 היה יוסי יפה ז"ל, חילוני ממושב חירות; הסמג"ד, הח"מ — מקיבוץ מרחביה; מ"פ א' גבי מגל מקיבוץ גבעת חיים מאוחד; מ"פ ב' דודיק רוטנברג מקיבוץ גונן; מ"פ ג' דדי יעקובי מקיבוץ נען; מ"פ ד' גיורא אשכנזי ז"ל (שנפל בקרב) מקיבוץ ניר דוד; מ"פ מסייעת צביקה גלר ממושב כפר הס, חילוני; בסך הכל שני מושבניקים וחמישה קיבוצניקים — אף לא אחד חובש כיפה ולובש ציצית.

ומה היה המצב בגדודים האחרים? אותו הדבר: בגדוד 71 המג"ד עוזי עילם מקיבוץ תל יוסף, הסמג"ד דן זיו מאיילת השחר, וכך גם רובם של המ"פים ויתר הקצינים. בגדוד 28 — המג"ד יוסי פרדקין ז"ל ממושב תל עדשים, הסמג"ד גדליה גל מכפר ויתקין, וכשנפצע החליף אותו שמעון כהנר (קצ'ה) מנווה איתן, וכך גם רוב המ"פים ויתר הקצינים. רובם של החיילים שלנו היו יוצאי גדוד 50 של הנח"ל המוצנח, שבשעתו היה מורכב רובו ככולו מיוצאי ההתיישבות העובדת.

אפשר להגיד עלינו מה שרוצים ערב הקרב, אבל דבר אחד בטוח — איש מאתנו לא העלה כלל על דעתו לשאת תפילה לאלוהים שבשמים.

סא"ל (מיל') ד"ר דורון מור, קיבוץ מרחביה

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ