בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

גרסת שנות ה-50: חרדים נגד בחירת מלכת יופי

היום לפני 59 שנה חתמו רבני העדה החרדית על כרוזים עליהם נכתב "כל בנות ישראל שיתמודדו על תואר 'מלכת הכיעור' יוחרמו בכוח התורה הקדושה"

תגובות

בבוקר ה-28 בדצמבר 1952 התכסו לוחות המודעות בירושלים בכרוזים. "ניגשים לחקות את מנהגי הגרועים שבאומות. לפרוץ גדרן של עריות ולהכניס בנות ישראל בבוץ של זוהמה והפקרות", נכתב בהם. על הכרוזים היו חתומים רבני העדה החרדית לקהילות האשכנזים בירושלים. הם הוסיפו אזהרה חמורה: "כל בנות ישראל שיתמודדו על תואר 'מלכת הכיעור' יוחרמו בכוח התורה הקדושה, ויהיה שמן לדראון עולם בקרב בית ישראל".

1952 היתה השנה השלישית לטקס בחירת מלכת היופי. בתחרות הראשונה, שהתקיימה ביולי 1950, הוכתרה למלכה מרים ירון. חבר השופטים כלל פסלים, ציירים, רופאים, מומחי קוסמטיקה ונציגי השבועון "לאשה" שיזם את התחרות. מיס אירופה ומיס שווייץ כיבדו את האירוע בנוכחותן.

המועמדות, שהתהלכו באמפיתיאטרון ברמת גן, "הן יוצאות ארצות שונות ומשתייכות למעמדות ושכבות שונים", דיווח "הארץ". "היו בהן פקידות, גננות, אחיות, רקדניות, חיילות". חבר השופטים בחן אותן "לפי אמת המידה של הוליבוד בנוגע למידות הגוף, המשקל ויתר נתוני הדמות". חבריו בחנו לא רק את תווי הפנים, הבהיר "הארץ", אלא גם "את ההופעה הכללית, את דיוקן הגזרה, את ההילוך והתנועה, ואת מידת הטיפול בחיצוניות בכללה".

ערוץ 2 טלוויזיה

סופר "הארץ" הבחין ש"תהלוכת המועמדות" יצרה "תמונה נאה של נעורים רעננים", אך גם לקח כמה צעדים אחורה כדי להסיק כמה מסקנות על טיפוס הנערה הישראלית והדרישות המתגבשות ממנה. "נעשה כאן בפעם הראשונה ניסיון כן לקבוע קבל עולם את טיפוס הנערה היהודיה כ'מיס ישראל', ועל ידי כך הוצגו במישרין דרישות חדשות לפני נערותינו בנוגע לגזרת הגוף, יפי השיער והשיניים יכולים אנו להתמודד עם יפהפיות מכל העולם", פסק סופר "הארץ", "לעומת זאת, נופלות נערותינו במבנה הרגל ובאופן ההילוך והתנועה, דברים המעידים על נערותינו, שממעטות הן בתרבות הגוף, בהתעמלות וכל הכרוך בה".

"מי שהיה סבור למצוא כאן טיפוס יהודי מודגש, או ליתר דיוק מה שנחשב בעינינו ל'טיפוס יהודי', הגיע למסקנה שאין זהות בין התיאוריה והמעשה", הוסיף סופר "הארץ". רוב הנערות שהשתתפו בתחרות התהדרו בשיער שטני, ואף שנראו "נציגות של טיפוסים שונים" הרי שלכולן היו "תווי פנים עדינים ורכים" והן "יכולות היו לייצג באותה המידה כל ארץ אחרת באירופה.הכלל הבינלאומי של 162 סנטימטרים גובה, הוא שהוציא מכלל התחרות את הטיפוס המזרחי של הנערה, שגובהה בדרך כלל נמוך מזה".

אגב, שנתיים אחר כך, ב-1954, נבחרה למלכת היופי אורה ג'מילי מכרם התימנים, ששינתה את שמה לאורה ורד. הטקסט שנכתב לעיתון בעקבות הטקס הזה, מאת שבתאי טבת (שחתם שין טית), היה ציני ולעגני בהרבה מזה שנכתב לכבוד הטקס הראשון. טבת תיאר את הטקס כמאורע שכל תועלתו עשיית כסף ל"לאשה" ועורכתו חמדה נופך מוזס. השבועון, כך כתב טבת, מסעיר את רוחן של נערות ב"עובדות האיומות מעולם המדע", למשל, ההשלה האכזרית והמכערת של שומן העור החל מגיל 25". לאחר מכן, ייעץ להן טבת "לשמן את עורן בעודו חלק ונאה במיני קרמים שונים. אילו מיני קרם? העיתון מלא וגדוש במודעות המספקות אינפורמציה מלאה".

מחול המסחר והיופי המשיך גם בטקס, וכשנקראה מלכת היופי לבמה, היא הודתה לא רק להוריה כי אם לתופרת ולספר. התועלת הכלכלית מהתחרות נמשכה כשנה והפעם הופנו מרבית הרווחים לקופת המדינה. מיכל הראל, מלכת היופי הנאווה וה"תרבותית" לשנת 1951, סבבה בארה"ב מטעם המגבית היהודית המאוחדת וגרפה כספים למען ישראל. "אנשי מנגנון המגבית אומרים שהצלחתה נובעת מן העובדה שהקהל כבר עייף במקצת משרים ועסקנים ישראליים והוא שמח לראות שיש גם 'סתם אנשים נורמלים' ובחורות נאות במדינה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו