חזון העצמות הקפואות של המדע יביא ממותות ודינוזאורים לפני הארץ

שיבוט מוצלח של עכברים מתים שהוקפאו עשוי לסלול את הדרך ל"תחיית המתים" של חיות נכחדות

גרדיאן
סוכנויות הידיעות
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גרדיאן
סוכנויות הידיעות

אנשים לא מעטים בעולם מקווים שגם אחרי מותם, ניתן יהיה יום אחד לעורר את גופם לחיים. לשם כך, הם דואגים שגופם יוקפא בהקפאה עמוקה ויישמר בתא, עד ליום שבו תפותח טכנולוגיה שתאפשר להפשיר רקמות, או לשחזר תאים שהוקפאו במקביל להחזרתם לבריאות מלאה.

אף שהחזרה לחיים של אדם שהוקפא נחשבת עדיין למדע בדיוני, פריצת דרך שהושגה השבוע עשויה לאפשר שיבוט תינוק מגופו של אדם ששומר לאחר מותו. מדענים יפאנים הצליחו לשבט עכברים בריאים מעכברים מתים, שגופם היה קפוא במשך 16 שנים. אתמול הם הודיעו כי ייתכן שאפשר יהיה ליישם את הטכניקה הזו להחזיר לחיים ממותות ובעלי חיים אחרים שנכחדו מהעולם.

העכברים שובטו מעכברים מתים שגופותיהם הוחזקו במשך שנים בטמפרטורה של מינוס 20 מעלות צלסיוס על ידי קבוצת מדענים מהעיר קובה שביפאן. לאחר שהפשירו את העכברים המתים, החוקרים אספו גרעיני תא מרקמת המוח שלהם. תאים אלה הוזרקו לביציות ריקות שמתוכן הוצא הד-נ-א המקורי, וכך נוצרו עוברים משובטים. בסיבוב שני של שיבוט השתמשו בתאי גזע מהעוברים, שגדלו והפכו לארבעה עכברים משובטים.

כזכור, הכבשה דולי שובטה מתאים חיים שמהם נלקח הד-נ-א והועבר לביצים. השיבוט מתאים קפואים נחשב עד כה לקשה, משום שבתאים הקפואים נוצרו גבישים שיכלו לפגוע בד-נ-א ולמנוע את שיבוטם של בעלי החיים המתים.

המדענים, בראשות טרוהיקו ואקאיאמה מהמרכז לפיתוח ביולוגי במכון המחקר "רייקן" ביוקוהמה, כתבו: "בעזרת הטכניקות להעברת תאים אפשר יהיה אולי 'להחזיר לחיים' בעלי חיים או לשמור מלאי רב ערך של ד-נ-א מרקמות שהיו קפואות במשך זמן רב ללא חומרים שיכלו להגן עליהם בזמן ההקפאה. יתרה מזו, הטכניקה עשויה לאפשר את שימורם של יונקים המצויים בסכנת הכחדה". לדברי ואקאיאמה, "זה יהיה קשה מאוד, אך העבודה שלנו מוכיחה שזה כבר לא מדע בדיוני". מקורות אחרים של גרעינים קפואים, כמו תאי דם לבנים, יכולים לשמש לשיבוט תאי מוח, ציינו המדענים.

"אם כך, יש תקווה להחזיר לחיים את טד ויליאמס", כתב ג'ון גרהארט, מומחה לשיבוט ולתאי גזע מאוניברסיטת פנסילווניה. גופתו של ויליאמס, שחקן ה"בוסטון רד סוקס" הוקפאה לאחר מותו ב-2002. גרהארט, שדבריו נאמרו כבדיחה למחצה, ציין כי המחקר "עשוי כעת לעורר את התעשייה הקטנה המקפיאה חלקים מאתנו לפני מותנו, כדי להחזיר אותנו לחיים בעתיד".

ייתכן שממותות יהיו בעלי החיים שהמדענים ירצו לשבט יותר מכל בעל חיים אחר שכלה מהעולם, מאחר שממותות רבות התגלו כשהן שמורות בקרח. ביולי 2007 גילו מדענים רוסים גופה של גור ממותה שהיתה קפואה באזור הארקטי כ-40,000 שנים.

"עדיין נותר לברר אם אפשר לקחת גרעינים מגופות שלמות שהוקפאו ללא חומרי הגנה, והאם ניתן יהיה לנצל אותם ליצירת צאצאים בעזרת העברת גרעינים", כתב הצוות של ואקאיאמה.