אילן ליאור
אילן ליאור
אילן ליאור
אילן ליאור

במלחמת המפרץ הביע ראש העיר תל אביב דאז, שלמה להט (צ'יץ'), תקווה כי טיל סקאד ייפול על כיכר אתרים ויהרוס אותה. 21 שנה אחרי, עדיין מייחלים בכירים בעירייה להגשמת חזונו של צ'יץ', לאחר שכל ניסיון לשיקום הכיכר נגמר בכי רע.

כבר שנים שבעירייה מנסים לקדם תוכניות לשיפוץ המקום, ללא הצלחה. הבעלות על הכיכר משותפת לעירייה, לחברה הממשלתית-עירונית "אתרים" ולעוד 200 בעלי נכסים פרטיים. בלי הסכמה גורפת, לא ניתן לקדם כל תוכנית. לפני שנתיים וחצי אף אישרו בעירייה ובחברת אתרים הקצאת 30 מיליון שקלים לשיפוץ, אך רגע לפני קבלת היתר הבנייה בוועדה המקומית, כמה בעלי נכסים שלחו את עורכי דינם לזירה וסיכלו את היוזמה.

בינתיים, הכיכר מוזנחת ועזובה, והתדמית שלה ממשיכה להידרדר. מרצפות רבות שבורות, הטריבונה והספסלים במרכז הכיכר נטושים, בעלי עסקים רבים הרימו ידיים וסגרו, וחניון אתרים המצוי תחת הכיכר נודף ריח חריף של שתן. המבנה העגול שבראשה, שבעבר אכלס דיסקוטקים נחשבים, הפך לאחרונה למועדון חשפנות.

הכיכר, בתכנונו של האדריכל יעקב רכטר, נחנכה באמצע שנות ה-70, וזכתה לימי זוהר קצרים יחסית. העסקים במקום פשטו רגל והתחלפו בקצב מהיר. בעירייה תולים עתה תקוות בתוכנית שגיבש משרד אדריכלי הנוף מוריה-סקלי לשיקום המקום. זאת בין היתר, באמצעות החלפת הרמפה שעולה כיום אל הכיכר משדרות בן גוריון, בחיבור מתון יותר, שיוביל למרכז הכיכר, ומולו תיבנה מעלית לקישור עם הטיילת. כמו כן יוחלפו הריצוף והתאורה, תיהרס הטריבונה, התשתיות ישוקמו והחניון ישופץ.

כיכר אתרים, כיום. מוזנחת ועזובה | צילום: דניאל בר און

ואולם בעוד שבעירייה סבורים כי התוכנית תשיב את הכיכר לימי תפארתה, בעלי הנכסים, מנגד, טוענים כי העירייה אינה מביאה בחשבון את צרכיהם, וכי החיבור הישיר לטיילת ינתק אותם מהציבור. לפיכך הם דורשים לערוך שינויים בתוכנית. לפני ארבעה חודשים מינתה הוועדה המקומית צוות שינסה להביא לפשרה, בראשות חברת מועצת העיר מיטל להבי (מרצ). "זה חייב להיעשות בהידברות כי זה בית משותף", היא אומרת, ועם זאת מציינת כי סיכויי ההצלחה לא גבוהים במיוחד.

חלק ניכר מהנכסים הפרטיים, ובהם מלון מרינה, מצויים בידי איש העסקים דובי שיף, שלו גם בעלות על כרבע מהחניון. גורמים המעורבים בניסיונות השיקום אומרים כי כל תוכנית תלויה במידה רבה בנכונותו לשתף פעולה. ואולם בשנים האחרונות מנהל שיף מאבקים משפטיים נגד העירייה, ונראה כי הסיכוי שיובילו מהלך משותף נמוך מאוד. הוא עצמו העדיף לא להתראיין לכתבה.

גם כמה בעלי נכסים אחרים סירבו להתראיין, מחשש להתנכלות מצד העירייה. אלכס זילברשטיין, בעל מסעדת פנורמה, היה מהבודדים שניאותו לדבר. "העירייה היתה במשך שנים נגדנו. היא רצתה להפיל אותנו", הוא אומר. לדבריו, התוכנית כיום כוללת "שיפוץ קוסמטי בלבד", ובמקום לסייע לבעלי העסקים, היא עלולה לפגוע בהם. "אותנו לא מעניין אנשים שירדו לים בלי לעבור בכלל בנכס. אנחנו רוצים שהכיכר תישאר כיכר".

האדריכלית יעל מוריה, שגיבשה את התוכנית, מודה כי היא "מתוסכלת", כלשונה. "יש לי הרגשה שמישהו מוביל מהלך שעוצר את התוכנית בגלל סיבה אחרת. הדברים לא נאמרים ביושר", היא אומרת. לדבריה, התוכנית לא מסתכמת בחיבור השדרה לים. "הכוונה שלנו זה לחבר לא בדרך המעליות הקיימות, הלא-פעילות בצידי הכיכר, אלא במעלית שקופה, שתהפוך לסוג של ‘לנדמארק'. זה ימשוך אנשים לכיכר, לא להפך", היא אומרת.

אדריכל העיר תל אביב, יואב דוד, מנסה לשדר אופטימיות. התוכנית, הוא אומר, עוד לא קבורה במגירה, וככל שזה תלוי בו, יש עוד סיכוי שהיא תצא לפועל. "זה באמת לא מסובך. זה לא נתקע בגלל תכנון לקוי או תקציב לא מספיק. בעלי הזכויות הביאו לזה שאי אפשר להתקדם".

מנכ"ל חברת אתרים, איתמר שמעוני, עם זאת אומר כי לא יחכו לבעלי העסקים, ובאחרונה הוא סיכם עם ראש העיר חולדאי כי בכל מקרה תשקיע בקרוב אתרים 7 מיליון שקלים בשיקום החניון. באשר לסיכוי לשקם את הקומות העליונות הוא פסימי למדי.

עיריית תל אביב מסרה בתגובה כי "בניגוד לטענות, בשנים האחרונות השקיעה העירייה כ- 1.5 מיליון שקלים לצורך תיקונים בטיחותיים, ניקיון ותחזוקת כיכר אתרים. למרות העובדה כי הכיכר רשומה בטאבו כבית משותף אף לא אחד מבעלי הזכויות בכיכר הצטרף לעירייה ונשא בעלות התיקונים. בניגוד לנטען על ידי בעלי הנכסים, נערכים בכיכר אירועים עירוניים".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ