מין חדש התגלה: עכביש "ברק-אובמי"

העובדה שדווקא בקליפורניה, אחת המדינות המאוכלסות בארה"ב, התגלו 33 עכבישים לא מוכרים, מפיחה תקווה בקרב החוקרים לגלות מינים חדשים

צפריר רינת
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
צפריר רינת

קליפורניה היא אחת המדינות המאוכלסות ביותר בארצות הברית והאדם התיישב כמעט בכל חלקיה, אבל גם במדינה זו, המדענים אינם מכירים את כל עולם החי המקומי. לאחרונה דיווחו מדענים על גילוי 33 מינים חדשים של עכבישים וחלקם זכו לכבוד מיוחד וקיבלו שמות של אישים ידועים כמו נשיא ארה"ב, מוסיקאים וסופרים.

כתב העת ZOOKEYS, העוסק בדיווחים על גילוי מינים חדשים, מדווח על ממצאי מחקר שעקב אחר עכבישים, ובו התגלו באחרונה 33 מינים חדשים למדע באזורים שונים של קליפורניה. בראש צוות החוקרים עומד הפרופ' ג'ייסון בונד מהמוזיאון להיסטוריה של הטבע באוניברסיטת אובורן במדינת אלבמה.

בונד עקב אחר עכבישים מקבוצה הנקראת TRAPDOOR SPIDERS. עכבישים אלה נקראים כך מכיוון שהם חיים במחילות מתחת לקרקע. הם נוהגים לסגור את פתחי המחילות באמצעות מעין דלת שעשויה מקרקע, שאריות צמחים וחומרים המופרשים מגופם. דלת זו מסייעת לעכביש להסתתר במחילתו ואף להסתיר את המחילה עצמה בזמן שהוא יוצא לחפש מזון בשעות הלילה. בגלל אורח חיים זה קשה להבחין בעכבישים ולכן היה צריך מאמץ מיוחד כדי לאתר אותם ולהעביר אותם לבדיקות מדוקדקות במעבדה על מנת לבחון אם מדובר במינים חדשים למדע.

"העכבישים שמצאנו עכשיו הם מהיפים ביותר שיצא לי לחקור", ציין בונד הגאה לאחר פרסום המאמר שבו הציג את המינים החדשים. "לחלקם יש פסים כמו של טיגריסים על בטנם. הם מהווים דוגמה קלאסית לכושר הסתגלות שיש לבעלי חיים, מכיוון שהם הצליחו להתאים עצמם למגוון עשיר ביותר של בתי גידול".

העכביש "אפטוסטיכוס ברק-אובמי" - לחצו להגדלהצילום: פרופ' ג'ייסון בונד

אחד מתחביביו של בונד הוא להעניק למינים שהוא מגלה שמות של אישים מפורסמים, ככל הנראה כדי להפוך אותם למעניינים יותר בעיני הציבור. כבר לפני כמה שנים הוא קרא למין של עכביש שמצא על שם השחקנית אנג'לינה ג'ולי. הפעם נתן בונד כבוד מיוחד לנשיא הנוכחי של ארצות הברית והעניק לאחד המינים את השם "אפטוסטיכוס ברק-אובמי". "השם ניתן למין זה על שם הנשיא האפרו-אמריקאי הראשון, ברק אובמה, שהוא גם חובב מוצהר של עכבישים", הסביר בונד במאמר שפרסם.

גם הזמר בונו זכה שמין של עכביש יישא את שמו ולכבוד דומה זכה אדוארד אבי, פעיל סביבה רדיקלי וסופר ידוע. בונד קרא למין אחר על שם סרלק, יצור המופיע בסרט "מלחמת הכוכבים: שובו של הג'די". עם זאת, השם שבו הוא גאה ביותר הוא של מין הנושא את שם בתו, אליזבת.

החשיבות העיקרית של המחקר החדש היא העובדה שגם במדינה עם אוכלוסייה צפופה כמו קליפורניה עדיין ניתן לגלות עולם חי עשיר ומגוון הנסתר מעיני המדענים. "קליפורניה מוגדרת על ידי מדענים כמוקד חם של מגוון ביולוגי", ציין בונד. "היא זכתה להגדרה זו בגלל העושר הרב של מיני צומח, אבל יש בה גם מגוון רחב של מיני בעלי חיים. מה שגילינו עכשיו מוכיח עד כמה מעט אנחנו יודעים על החיים על פני כדור הארץ". על פי בונד, חלק ממיני העכבישים נמצא ככל הנראה בסכנת הכחדה ושניים מהמינים שהתגלו בעבר נכחדו ככל הנראה ולא נראו יותר.