מדענים מנאס"א גילו שלושה כוכבי לכת הדומים לכדור הארץ

אחד מכוכבי הלכת גדול רק ב-40% מכדור הארץ ועשוי להיות סלעי. לפי ההערכה, המרחק שלהם מהשמשות מאפשר אקלים עם תנאים לקיום חיים

הארץ
שתפו בפייסבוק
הארץ

נאס"א הודיעה אתמול (חמישי) כי מדעני טלסקופ החלל קפלר גילו שתי מערכות שמש הכוללות שלושה כוכבי לכת הדומים ביותר לכדור הארץ שהתגלו עד כה. כוכבי הלכת מעט יותר גדולים מכדור הארץ ונמצאים ב"אזור הניתן ליישוב" - טווח המרחקים מהשמש בו טמפרטורת הקרקע בכוכב הלכת מאפשרת מים נוזלים, ולכן קיום חיים.

שניים מכוכבי הלכת שהתגלו והוצגו במאמר בכתב העת Science, קפלר 62-E וקפלר 62-F, חגים סביב הכוכב קפלר 62, הנמצא במרחק 1,200 שנות אור מכדור הארץ. קפלר 62 הוא כוכב שגודלו רק שני שלישים מהשמש ואורו חלש בהרבה. הוא מעט זקן מהשמש שלנו, בן 7 מיליארד שנים.

קפלר 62-F גדול ב-40% מכדור הארץ ועשוי להיות סלעי. הוא מקיף את השמש שלו כל 267 יום. קפלר 62-E גדול ב-60% מכדור הארץ וקרוב יותר לקפלר 62 - אורכה של השנה בו הוא 112 יום בלבד. מחבר המאמר ויליאם בורוקי ממרכז המחקר איימס של נאס"א בקליפורניה הסביר כי בקפלר 62-E יש סבירות למצוא אוקיינוסים עמוקים. "עולם מים", אמר ד"ר בורוקי לסי-אן-אן. "כל כוכבי הלכת שגילינו שונים למדי מהכוכבים במערכת השמש שלנו", הוסיף.

הדמיית הכוכב קפלר 62-Fצילום: אי-אף-פי

כוכב הלכת השלישי שהתגלה, קפלר C-69, נמצא במרחק 2,700 שנות אור מכדור הארץ. מדעני נאס"א העלו אפשרות שגם בו יש תנאים לקיום חיים. לפי ההערכות, הוא גדול ב-70% מכדור הארץ וייתכן שגם הוא מכוסה מים, עם אוקיינוסים בעומק של אלפי קילומטרים. לפי הודעת נאס"א, קפלר 69, סביבו חג קפלר C-69, דומה מאוד לשמש - 93% מגודלה עם עוצמת אור של 80% בהשוואה אליה. אולם כוכב הלכת C-69 קרוב יותר לשמש שלו. הוא מקיף אותה כל 242 יום, בדומה לנגה, ולכן הטמפרטורה בו עשויה להיות גבוהה באופן משמעותי מבכדור הארץ.

"מציאת כוכב לכת ב'אזור הניתן ליישוב' של שמש הדומה לשלנו היא אבן דרך משמעותית למציאת כוכבי לכת הדומים באמת לכדור הארץ", אמר תומס ברקלי, מדען נאס"א מהמעבדה בסונומה, קליפורניה ומחבר המאמר על קפלר 69, שהתפרסם בכתב העת Astrophysical Journal.

ד"ר בורוקי הוסיף כי כוכבי הלכת החדשים שהתגלו באמצעות הטלסקופ חשובים יותר ביחס לתגליות קודמות משום שהסבירות לקיום חיים בהם גבוהה יותר מבכל כוכב לכת אחר שאותר עד כה. טלסקופ קפלר מזהה כוכבי לכת על סמך הצללית שהם מטילים על השמש שלהם כשהם חולפים על פנינו. הכוכבים נבדקים לאחר מכן בשיטות אחרות. מבין 2,740 מועמדים שזיהה קפלר, כך נאמר בהודעת נאס"א, רק 122 עמדו בבדיקות הנוספות.