ירח חדש התגלה לכוכב הלכת נפטון

אסטרונום בנאס"א החוקר תמונות של כוכב הלכת שצילם טלסקופ החלל האבל החליט לצאת מאזור החיפוש המקובל, וגילה ירח מספר 14

רויטרס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
רויטרס

אסטרונום החוקר תמונות שצולמו על ידי טלסקופ החלל האבל, גילה ירח של נפטון שטרם היה ידוע על קיומו, כך הודיעה אתמול (יום שני) סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א). הירח החדש, 14 במספר, נמצא במרחק 105,251 ק"מ מהכוכב וקוטרו כ-20 ק"מ. זהו הירח הראשון של הכוכב שהתגלה בעשר השנים האחרונות.

האסטרונום שגילה את הירח, מארק שואוולטר, עסק בחיפוש ירחים בטבעות הפלנטריות של נפטון במכון SETI בקליפורניה. לאחרונה הוא החליט לשנות את אזור החיפוש ולהפעיל את התוכנה המעבדת את התמונות שצולמו על ידי הטלסקופ על קטע גדול יותר בחלל. "אנחנו מעבדים את הנתונים כבר זמן לא מועט, ופתאום אמרתי 'טוב, בואו נסתכל קצת יותר רחוק'", סיפר המדען.

לדבריו, הוא לא ציפה לתגלית הדרמטית: "שיניתי את התוכנה כך שבמקום לעצור את הסריקה היא המשיכה לעבד את הנתונים גם מחוץ לאזור הטבעות הפלנטריות. תוך כדי שהתוכנה מנתחת את הנתונים התרחקתי מהמחשב לשעה. כשחזרתי, בדקתי את התמונה והבחנתי בנקודה שלא אמורה להיות שם". ניתוח שניוני המבוסס על תמונות אחרות של נפטון אישר כי האובייקט שראה החוקר הוא אכן ירח.

ירח חדש של נפטון שהתגלה ע"י האסטרונום שואווטרצילום: רויטרס

טרם נקבע שם ללוויין, ושאוולטר ועמיתיו עסוקים כעת במשימה: "אני יכול לספר כבר עכשיו שהשם יבוא מהמיתולוגיה הרומית והיוונית, ויהיה קשור לדמותו של נפטון, אל הים", אמר החוקר. השם שיבחר על ידי המדענים ישלח לאישור לאיגוד האסטרונומי הבינלאומי.

טריטון, הירח הגדול ביותר של נפטון, התגלה ב-1846, ימים בודדים אחרי גילוי הכוכב עצמו. הירח השלישי בגודלו, נראיד, התגלה ב-1949. וויאג'ר 2, גששית המחקר היחידה שנשלחה לנפטון ב-1977, צילמה את הירח השני בגודלו, פרוטאוס, וחמישה ירחים קטנים יותר: ניאד, תלסה, דספינה, גלטאה ולריסה. ירחים נוספים, הלימיד, לאומדיה, סאיו ונסטור, התגלו בתצפית טלסקופית מכדור הארץ ב-2002. לאחר שנה חוקרים גילו את פסמטה, הלווין ה-13. הירח החדש, ששמו הזמני S/2004N1, ממוקם בין לריסה ופרוטאוס, והוא מקיף את נפטון כל 23 שעות.

צילום מטלסקופ האבל בו נראה הירח ה-14 של נפטוןצילום: רויטרס