ניו יורק טיימס

אסטרונומים דיווחו אתמול (שני) כי ייתכן שיש מיליארדי כוכבי לכת העשויים לקיים חיים בגודל של כדור הארץ בגלקסיית שביל החלב. הנתונים מסתמכים על ניתוח חדש של נתונים שהתקבלו מטלסקופ החלל קפלר של נאס"א.

מסביב לאחת מכל חמש שמשות דמויות השמש שלנו בגלקסיה נמצא כוכב לכת בגודל של כדור הארץ, באזור המכונה בפי מדענים "זהבה" (Goldilocks) - שאינו חם מדי או קר מדי, ופני שטחו מתאימים לזרימת מים. המסקנה התקבלה מחישובים שערך במשך שלוש שנים אריק פטיגורה, סטודנט לתואר שני מאוניברסיטת ברקלי, והתבססו על נתונים שהתקבלו על הטלסקופ קפלר.

הניתוח שהתפרסם בכתב העת Proceedings of the National Academy of Science הוא צעד חשוב למטרה המרכזית של הטלסקופ - לאמוד לכמה מהכוכבים דמויי השמש בגלקסיה יש פלנטות בגודל כדור הארץ. הגורם הזה חשוב במשוואת דרייק, המשמשת לאומדן מספר הציוויליזציות התבוניות ביקום. "ככל הנראה, יש ביקום נדל"ן בשפע המתאים לקיום חיים הדומים לאלה שבכדור הארץ", אמר פטיגורה.

אילוסטרציה של כוכב לכת דמוי כדור הארץ שהתגלה בטלסקופ קפלרצילום: אי–פי

בעשרים השנים האחרונות תיעדו אסטרונומים יותר מאלף כוכבי לכת המקיפים כוכבים אחרים. קפלר, בארבע שנות קיומו לפני שחדל לפעול במאי בשל תקלה מכנית, אסף רשימה של עוד כ-3,500 מועמדים. התוצאה החדשה עשויה לשנות את התוכניות לשנים הבאות ולכוון את המאמצים למציאת תאום לכדור הארץ ("ארץ 2.0" בז'רגון של האסטרונומים) שיהיה מספיק קרוב אלינו כדי שנוכל לחקור אותו. פלנטה כזו עשויה להיות במרחק 12 שנות אור בלבד, אמר פטיגורה: "כוכב כזה עשוי אפילו להיראות בעין בלתי מזוינת".

התוצאות שלו מתווספות לדו"ח קודם שפרסמו השנה דיוויד שארבונו וקורטני דרסינג ממרכז הרווארד-סמיתסוניאן לאסטרופיזיקה, שגילו כי ל–15% בערך מהכוכבים הקטנים והרבים המכונים "גמדים אדומים" יש פלנטות דמויות כדור הארץ הניתנים ליישוב.

הנחה זהירה פחות פרסם ראווי קופאראפו מאוניברסיטת פנסילבניה, שמצא כי למחצית מכל הגמדים האדומים יש כוכבי לכת כאלה. אסטרונומים מעריכים כי בגלקסיית שביל החלב יש לפחות 200 מיליארד כוכבים מכל הסוגים, וייתכן שבכמה מהם משוטטים יצורים דמויי חיידקים או אפילו מפותחים יותר.

בהתאם לחישובים החדשים של פטיגורה, אחוז השמשות דמויות השמש שלנו שיש להן כוכבי לכת דמויי כדור הארץ הוא 22%, עם אחוז סטייה 8%. לפי הערכות, בשביל החלב יש בין 100 ל-400 מיליארד כוכבים, וכ-10% מתוכם דמויי השמש שלנו. לפיכך, בהתאם לחישוב של פטיגורה, יש בין שניים לשמונה מיליארד כוכבי לכת המתאימים לחיים בגלקסיה.

טלסקופ החלל קפלר. על סמך נתוניו פורסמה ההערכה האחרונהצילום: אי–פי

עם זאת, אף שהפלנטות האלה דומות לכדור הארץ, איש אינו יודע מה המסה שלהן ואם הן סלעיות כמו כדור הארץ או כדורי קרח או גז, ויתרה מזו, אי אפשר לדעת אם יש עליהן חיים או אם יהיו אי פעם.

אולם, יש סיבה להאמין מהתבוננות בעולמות אחרים כי לפחות אחדים מכוכבי הלכת האלה - אם לא כולם - אכן סלעיים. בשבוע שעבר הודיעו שתי קבוצות אסטרונומים כי לפלנטה בגודל כדור הארץ בשם קפלר 78b, המקיפה את השמש שלה ב–8.5 שעות, יש דחיסות דומה לזו של כדור הארץ, אם כי היא חמה מדי ואי אפשר לקיים בה חיים. לדברי פטיגורה, "הטבע יודע כיצד ליצור פלנטות סלעיות בגודל של כדור הארץ".

תגיות: