כמו להבחין במטבע על הירח: פורסם המיפוי העדכני ביותר של שביל החלב

המידע שפורסם כולל מדידות של כמעט 1.7 מיליארד כוכבים בדיוק גבוה. המיפוי נוצר על סמך מידע מטלסקופ גאיה, שמודד את המרחק, התנועה, הבהירות והצבע של הכוכבים

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שרטוט של גלקסיית שביל החלב וגלקסיות שכנות שפרסמה סוכנות החלל האירופית

סוכנות החלל האירופית פרסמה אתמול (רביעי) מיפוי עדכני של שביל החלב והגלקסיות השכנות. המידע שפורסם כולל מדידות של כמעט 1.7 מיליארד כוכבים בדיוק גבוה. לפני כשנתיים פורסם מיפוי קטן יותר, שכלל כ-2 מיליון כוכבים. סוכנות החלל האירופית הסבירה את איכות המיפוי בכך שהשוותה את הדיוק של הכוכבים הבהירים ביותר שבו לצפייה מכדור הארץ במטבע של אירו אחד שנמצא על הירח.

הנפשה של תנועת הכוכבים שפרסמה היום סוכנות החלל האירופית

המידע נאסף על ידי טלסקופ החלל גאיה, ששוגר ב-2013. טלסקופ זה מודד את המרחק, התנועה, הבהירות והצבע של הכוכבים, בניגוד לטלסקופ האבל של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, שמצלם את השמיים. המידע שפרסמה אתמול סוכנות החלל האירופית נאסף בתקופה שבין 25 ביולי 2014 ל-23 במאי 2016.

שביל החלב נראה לעין בלילה ללא ירח. נברסקה, 2014צילום: Travis Heying/אי־פי / טר

המידע שמעביר טלסקופ גאיה מעובד על ידי מאות מדענים ומהנדסי תוכנה שמפיקים מפות, כולל של אסטרואידים במערכת השמש שבה נמצא כדור הארץ, ורישום תלת-ממדי של כוכבים שכנים. סוכנות החלל האירופית הודיעה כי אסטרונומים מקצועיים וחובבים יקבלו גישה למידע ויוכלו לחפש בו גילויים חדשים.

בינג' כתבות כבר עשית? | ממה מורכב היקום? כל פריצות הדרך שישנו את המחר

טלסקופ גאיה במהלך הניסויים לפני שיגורו, 2013צילום: REUTERS

אנטונלה ולנארי, מדענית שהשתתפה בהובלת המיזם, אמרה שכעת יש לאסטרונומים גישה למידע חדש על מעגל החיים של כוכבים והיווצרותה של גלקסיית שביל החלב. תאוריה אחת הנתמכת על ידי המידע המדובר, הסבירה ולנארי, היא ששביל החלב נפגע מחומר מגלקסיה אחרת ונוצרו "אדוות" של כוכבים הנעים בצורה לא צפויה ביחס לתנועה האחידה של שאר הכוכבים בגלקסיה.