המשרד להגנת הסביבה קנס את חיפה כימיקלים ביותר משני מיליון שקל בשל זיהום חריג - מדע - הארץ

המשרד להגנת הסביבה קנס את חיפה כימיקלים ביותר משני מיליון שקל בשל זיהום חריג

בבדיקות פתע שנערכו ב-2015 ו-2016, התגלו חריגות של מאות אחוזים בפליטת מזהמים. סכום הקנס עמד תחילה על יותר משלושה וחצי מיליון שקלים, אולם הופחת מכיוון שהמפעל בחיפה נסגר ואינו פעיל יותר משנה

ארובות מפעל חיפה כימיקלים בחיפה, בשנה שעברה
ארובות מפעל חיפה כימיקלים בחיפה, בשנה שעברהצילום: גיל אליהו

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (חמישי) כי הטיל השבוע קנס של יותר משני מיליון שקלים על חברת חיפה כימיקלים. החברה נקנסה ב-2,174,640 שקלים, לאחר שבדיקות פתע מצאו כי מפעל החברה בחיפה פלט מזהמים מעל המותר בתקן. לפי הודעת המשרד, החריגות בפליטת המזהמים התגלו בכמה בדיקות פתע שבוצעו על ידו בין נובמבר 2015 למארס 2016. הבדיקות מצאו חריגות של עשרות עד מאות אחוזים בפליטת חומרים מזהמים לאוויר, לפי המשרד.

בהודעת המשרד להגנת הסביבה נכתב כי סכום הקנס עמד תחילה על יותר משלושה וחצי מיליון שקלים, אולם הופחת מכיוון שהמפעל בחיפה נסגר ואינו פעיל יותר משנה. בבדיקות נמצאה פליטה של פחמן חד-חמצני ושל תחמוצת החנקן בריכוזים גבוהים. חשיפה להם עלולה להפחית את התנגדות הגוף לנגיפים ולחיידקים, לפגוע בתפקוד הקוגנטיבי ואף להעלות את ההסתברות להתקפי לב.

מפעל חיפה כימיקלים, נכון לספטמבר 2017, מוביל במדדי זיהום שונים לעומת מפעלים אחרים במפרץ חיפה - כך עלה מנתונים שהתקבלו מהמשרד להגנת הסביבה לבקשת "הארץ" אז. מדד המפעלים האדומים של המשרד כולל רק חברות ציבוריות, ואילו חיפה כימיקלים היא חברה פרטית, ולכן לא נכללה במדד. עם זאת, החברה דיווחה אז על פליטות זיהום במרשם פליטות לאומי שמפעיל המשרד להגנת הסביבה, ומשם נלקחו הנתונים.

ביוני האחרון קנס בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה את חברת חיפה כימיקלים בחצי מיליון שקלים לאחר שמכל האמוניה שלה תוחזק ללא רישיון עסק במשך שנים. לבד מהקנס, חיפה כימיקלים חויבה לחתום על התחייבות להימנע מביצוע עבירה על חוק רישוי עסקים למשך שנתיים. אם תפר את האיסור תיקנס בשני מיליון שקלים.

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה: ״מדובר באירוע מלפני שלוש שנים והראשון בתולדותיו של המפעל הצפוני, שלצערנו, אינו פועל כבר למעלה משנה. יודגש כי הקבוצה מקפידה על הסטנדרטים הגבוהים ביותר בתחום הגנת הסביבה בכל תחומי פעילותה, ומשקיעה בכך אמצעים ומשאבים רבים".

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה