מחקר: עטלפים משתמשים בעלים כמו במראות כדי לצוד

מדענים ניסו להבין כיצד מצליחים היונקים המעופפים לזהות חרקים הנחים ללא תזוזה על עלים וגילו שהעטלפים משתמשים בהד המוחזר מהעלים כדי לחדור את "ההסוואה הקולית" של הטרף שלהם

אסף רונאל-צרובה
אסף רונאל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
עטלף חרקים מסוג פרספון מצוי, במרוקו
עטלף חרקים מסוג פרספון מצוי, במרוקוצילום: Biosphoto / Raphael Sane / AFP
אסף רונאל-צרובה
אסף רונאל

בלילות החשוכים בג'ונגלים הטרופיים מתנהלת מלחמת הישרדות שבני האדם עיוורים אליה. עטלפי חרקים מעופפים בעלווה הצפופה ולוכדים חרקים הנחים להם בלי תזוזה על גבי העלים. מחקר חדש, שהתפרסם אתמול בכתב העת המדעי Current Biology מגלה כיצד מצליחים העטלפים לפצל את "ההסוואה הקולית" של החרקים: מזוויות מסוימות מצליחים העטלפים להשתמש בעלים כמו ב"מראות של הדים" ולאתר כך את הטרף המסתתר.

עטלפים מפורסמים ביכולתם החושית למלא את סביבתם בגלי קול ואז להיעזר באופן שבו הגלים מוחזרים אליהם כדי לנווט בסביבה גם כאשר הראות לקויה עד לא קיימת. יכולת זו, שנקראת מיקום בעזרת הד, או "אקו־לוקיישן", קיימת במספר מצומצם של משפחות בעלי חיים אחרות, בהם דולפינים, לווייתנים וכמה מיני ציפורים ומכרסמים. כאשר משתמשים בסונאר טבעי זה בסביבה מיוערת, עלי העצים נוטים להחזיר את האות הקולי בעוצמה — ולהסוות את האות החלש יותר של גלי הקול שמוחזר מגופם של חרקים שנחים ללא תזוזה על הענפים. עובדה זו מאפשרת למיני חרקים שניצודים בידי העטלפים כדי להסוות עצמם מבחינה אקוסטית בין העלים.

מושבת עטלפים בגן הזואולוגי בתל אביבצילום: \ A. Dnilovich

"במשך שנים, חשבנו שעטלפים לא מסוגלים להיעזר בחוש השמיעה בלבד כדי למצוא טרף שנח לו ללא תזוזה על עליו של עץ", הסבירה אחת החוקרות, ד"ר אינגה גיפל ממכון סמיתסוניאן, בהודעה לתקשורת שהוציא המכון. במחקר החדש, נעזרו החוקרים במכשירי סונאר שאפשרו להם לייצר גלי קול מלאכותיים ולמדוד את מידת החזרתם. את גלי הקול הפנו החוקרים לעבר עלים שעל גבם היו חרקים ועלים נקיים מחרקים מ–500 זוויות שונות, כדי ליצור הדמיה תלת־ממדית מלאה של ההדים המוחזרים מהעלה. מכל זווית, הם מדדו את עוצמת ההד המוחזר בחמישה תדרים שונים של הקול שקיימים בקריאות העטלפים.

המדידות הראו כי כל העלים החזירו בעוצמה גלי קול שפגעו בהם בזוויות חדות (30 מעלות או פחות מאות שמגיע לעלה בזווית ישרה). מסיבה זו, עטלף המתקרב לעלה בזוויות ישרה יחסית אכן לא יהיה מסוגל לזהות את האות החלש יותר שמוחזר מהחרק שנמצא על העלה. אולם כאשר זווית ההתקרבות של העטלף נמוכה יותר — קרובה יותר לזווית המישור של העלה — ההד מוחזר מהעלה הלאה, כפי שאגם משקף את היער המקיף אותו כשפוגעות בו קרני האור הנמוכות של שעות הדמדומים. בזוויות אלה, החרק ו"ההשתקפות הקולית" שלו יהיו ברורים לאוזני העטלף.

על סמך ממצאים אלה, חישבו החוקרים כי זוויות ההתקרבות האופטימליות עבור עטלפים המבקשים למצוא חרקים בעלווה תהיה של 42 עד 78 מעלות. בשלב השני של הניסוי, תיעדו החוקרים עטלפים ממשפחת הזיזפיים בתחנת המחקר באי בארו קולורדו שבפנמה במצלמות מהירות גבוהה (שמצלמות מספר גבוה של תמונות בשנייה, וכך מאפשרות לעקוב אחר תנועות המהירות מדי לעין האנושית וגם למצלמות רגילות).

על סמך תיעוד העטלפים בשעת הציד יצרו החוקרים מודלים תלת־ממדיים של מסלולי התעופה של עטלפי החרקים. המודלים הראו כי בקרוב ל–80% מנתיבי התעופה שנמדדו, העטלפים התקרבו לעלים בזוויות שנמצאות בטווח שחישבו החוקרים בשלב הראשון. "המחקר מרחיב את הבנתנו של השימושים האפשריים של אקו־לוקיישן", הוסיפה ד"ר גיפל. "יכולות להיות לו השלכות משמעותיות בתחום של מחקרי האינטראקציה בין טורפים לנטרפים והאקולוגיה והאבולוציה של השימוש בחוש השמיעה".

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

כתבות מומלצות

BW אמזון רחפנים 256

החבילה מתעכבת: למה הרחפנים של אמזון עוד לא סיפקו את הסחורה

קראק פאי הקלאסי של גוז' ודניאל

משחקים עם קראק פאי: ארבעה מתכונים לעוגה הממכרת

פרויקט הרצל 138

סוף סוף יש סיבה לעצור ולהביט בבית הבאר ברחוב הרצל

הדרך הקלה והטובה ביותר להימנע מקרני השמש היא להפחית את החשיפה הישירה

מה ההבדל בין כתמי שמש לנמשים ומה גורם להם?

אבישי בן-חיים

ל"ישראל השנייה" מגיע דיון רציני יותר, ובעיקר כזה שמבוסס על אמת

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"