קרוב מתמיד: הלילה יגיע מאדים לנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ זה 15 שנה - מדע - הארץ

קרוב מתמיד: הלילה יגיע מאדים לנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ זה 15 שנה

כוכב הלכת נמצא בממוצע במרחק כ-225 מיליון ק"מ מאיתנו, אך הלילה הוא יתקרב בעשרות מיליון ק"מ. בעשרות השנים האחרונות הוא מהווה בסיס לתיאוריות על בריאת העולם והופעתם של חייזרים

הארץ
ניו יורק טיימס
ליקוי ירח באינדונזיה (המאדים לידו), בשישי
ליקוי ירח באינדונזיה (המאדים לידו), בשישיצילום: ANTARA FOTO/רויטרס
הארץ
ניו יורק טיימס

כוכב הלכת מאדים נמצא בממוצע במרחק כ-225 מיליון ק"מ מכדור הארץ. אולם הלילה (שלישי), על פי נאס"א, יגיע מאדים לנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ זה 15 שנה –כ-58 מיליון ק"מ. הפעם הבאה שמאדים יגיע קרוב כל כך לכוכב הלכת שלנו יהיה רק בעוד 17 שנה – ב-2035.

ביום שישי האחרון, ליל ליקוי הירח, הגיע המאדים לנקודה שהאסטרונומים מכנים opposition שבה הוא נמצא בדיוק בצד הנגדי של כדור הארץ מהשמש ושלושתם יוצרים ציר ישר מושלם. "זו למעשה אותה גיאומטריה שיש בירח מלא", אמר ברוס בטס, המדען הראשי של ארגון The Planetary Society בקליפורניה לעיתון לוס אנג'לס טיימס. "זה כאילו אנחנו רואים מאדים מלא", הוסיף בטס.

מאז ומתמיד מסקרן מאדים את האנושות ומככב במיטב סרטי המדע הבדיוני ותיאוריות הקונספירציה של חובבי החייזרים בעולם. התגלית האחרונה הקשורה אליו נחשפה רק בשבוע שעבר כשדווח כי חוקרים גילו לראשונה ראיות לקיומו של מאגר מים נוזליים משמעותי מתחת לפני הקרקע במאדים.

החוקרים הצליחו לאתר מעין אגם תת קרקעי באורך של כ–20 ק"מ באזור הקוטב הדרומי של כוכב הלכת. הפרסום, אומרים חוקרים, מעלה את האפשרות למצוא חיים במאדים — בדומה לאופן שבו נמצאו עדויות לקיום יצורים מיקרוסקופיים באגם התת־קרקעי ווסטוק באנטארקטיקה, שהתגלה בשנות ה–90.

מבט למאדים מהגשושית פאת'פיינדר, ב-2007
מבט למאדים מהגשושית פאת'פיינדר, ב-2007צילום: NASA / JPL

באחרונה הולכות ומתרבות הדעות בקרב חוגי האסטרוביולוגיה (העוסקים בהתפתחות החיים ביקום) שההנחה כי החיים על פני כדור הארץ התחילו בכלל ממיקרואורגניזמים שנוצרו על מאדים והגיעו לכוכב הלכת שלנו על גבי אסטרואיד אינה מן הדמיון.

כבר ב-2016 פירט היזם אילון מאסק את התוכנית שלו למסע למאדים: חללית עם יותר מ-100 אנשי צוות תיסע בתוך עשור לכוכב האדום, במחיר נסיעה של 200 אלף דולר - שיצנח ל-100 אלף דולר עם הזמן. "המסע הראשון יהיה מסוכן, ויש סיכוי גדול שיסתיים במוות", אמר אז מאסק, "האם אתם מוכנים למות? אז אתם מועמדים למסע".

מכשיר להערכת קרינה שנשלח מגשושית קיוריוסיטי על מאדים
מכשיר להערכת קרינה שנשלח מגשושית קיוריוסיטי על מאדיםצילום: \ NASA
פני השטח של מאדים. עוצבו ככל הנראה בעזרת תהליכים הזהים לאלה שהיו על פני כדור הארץצילום: NASA / JPL-Caltech / MSSS

גודלו של מאדים הוא כמחצית מגודלו של כדור הארץ, ולכן גם כוח הכבידה חלש בשני שליש מזה שבכדור הארץ. האטמוספירה במאדים מורכבת ברובה מפחמן דו חמצני  ולחץ האוויר הוא פחות מאחוז אחד מלחץ האוויר על פני כדור הארץ. הטמפרטורות נעות בין מינוס 30 מעלות צלזיוס למינוס 87 מעלות צלזיוס. יממה במאדים אורכת 24 שעות, 39 דקות ו-35 שניות והשנה נמשכת 687 ימים של כדור הארץ.

ליבתו העשויה בעיקר מברזל מקנה לו את צבעו האדמדם. פני השטח שלו מזכירים את אלה של כדור הארץ – הרי געש, קניונים ודיונות חול, מה שמצביע על ההנחה שאותם תהליכים שעיצבו את נופי הכוכב שלנו עיצבו גם את אלה של מאדים.

עד כמה שידוע לבני האדם, היחידים שדרכו על הכוכב עד היום הם הרובוטים ששיגרה נאס"א - מתוכנית ויקינג, שהחלה בשנות ה-70, ועד קיוריוסיטי, הגשושית שנחתה ב-2012 על הכוכב. כ-45 משימות חלל – לא כולן הצליחו להגיע ליעדן – שוגרו לעבר מאדים על ידי בני האדם. עוד חמש משימות מתוכננות לעתיד, בהן של סין ואיחוד הנסיכויות, שמתכוננות לקיץ 2020.

הר הגעש אולימפוס במאדים