אשה לעסה מסטיק לפני 5,700 שנה. היום אפשר לדעת איך היא נראתה

חוקרים הצליחו להפיק דנ"א מפיסת זפת לעוסה ולגלות את גוון שיערה ועורה של האשה וכן רמזים למחלות שמהן סבלה. לדברי אחד מהם, זו הפעם הראשונה ששוחזר "כל המידע התורשתי העתיק ממשהו שהוא לא עצם או שן"

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
ציור שמדמה איך ייתכן שנראתה האשה שלעסה את המסטיק
ציור שמדמה איך ייתכן שנראתה האשה שלעסה את המסטיקצילום: Tom Bjrklund
רות שוסטר

לאלמונית היו עור כהה, שיער בגוון כהה ועיניים כחולות. ממצאי הדנ"א מראים שהיא סבלה מהרפס ונמצאו גם ראיות לקיום החיידק שגורם למחלת הזיבה. לפני מותה, אין ספק כי אכלה ברווז ואגוזים, לא בטוח שיחדיו. ישנו סימן שאלה באשר לגילה, שנותר לא ידוע.

הנתונים הללו אינם מגיעים מתעלומת רצח שאירע באחרונה, ייתכן גם שהאשה המדוברת מתה בנסיבות טבעיות. לשאלה כיצד מתה ככל הנראה לא תהיה תשובה בקרוב, גם גופתה בחזקת נעדרת. אך הממצאים הללו הם תשובה לשאלה אחרת: מה אפשר לגלות מפיסת מסטיק?

מדענים שחקרו חתיכה מ"מסטיק" פרהיסטורי הצליחו למפות את הרצף הגנטי השלם של אשה שחיה במקום שהיום הוא דנמרק, לפני כ–5,700 שנה. הישג זה הוא "הפעם הראשונה שהצליחו לשחזר את כל המידע התורשתי העתיק ממשהו שהוא לא עצם או שן", צוטט פרופ' הנס שרודר, מאוניברסיטת קופנהגן, ב"גרדיאן". לדברי שרודר, אחד משלושת החוקרים האחראים למאמר, שפורסם אתמול (שלישי) בכתב העת Nature Communications, "האופן שבו נשמר הרצף הגנטי מדהים. לא ציפינו לגלות את כולו".

ואכן, באתר לא נמצא כל שריד אנושי של אותה האשה האלמונית, רק אותו "מסטיק" עתיק. החומר הלעוס הזה, שני סנטימטרים אורכו, הוא למעשה זפת שהופקה מקליפת עץ תרזה. "היתה שם כמות אדירה של דנ"א", הוסיף חוקר אחר, תייס ינסן. כמות זו, מתברר, הביאה לכך שגם ברבות השנים נותרו במסטיק הזפת עדויות לפה שלעס אותו, ולחיידקים שבו. כך למשל גילו החוקרים את אלו שגורמים למחלת חניכיים חמורה ולדלקת ריאות.

פיסת ה"מסטיק" הפרהיסטורי שממנה חולץ הדנ"אצילום: AFP

פה לא הסתיימו הגילויים, בדיקת הגנום לימדה שלאשה היתה קרבה גנטית לציידים־לקטים מערביים מיבשת האם האירופית, אך לא לציידים־לקטים מאזור סמוך יותר לאזור מגוריה בלב סקנדינביה. יכול להיות שהיא הגיעה ממרחקים, או שפשוט השתייכה לעמים שנדדו צפונה לסקנדינביה בחלוף תקופת הקרח, אבל לא התערבבו עדיין עם עמים אחרים.

אף שגוון עורה הכהה עשוי להפתיע את מי שמכירים את הסקנדינבים של היום, דווקא פרט זה לא הימם את החוקרים. גם לתושבי אזור זה, כמו לאירופאים קדומים אחרים, כפי שידוע היום, היה ככל הנראה גוון עור כהה, שיער כהה ועיניים כחולות.

גם המסטיק לכשעצמו לא היה גילוי מרעיש, לפחות לא מדי. "זפת קליפת התרזה" זהה לזפת שבה השתמשו עמים פרהיסטוריים (כולל ניאנדרתלים) עשרות ומאות אלפי שנים קודם להדבקת ידיות לגרזני אבן (בעזרת חימום הזפת) ומתברר שגם ללעיסה. "פיסות קטנות של חומר כזה נמצאו באתרים ארכיאולוגיים שונים, כשעליהן היו לא פעם סימני שיניים", כותבים החוקרים, "עדות לכך שהן נלעסו".

האזור שבו נמצא המסטיק

וזה מוביל לשאלה הבאה: האם הדנים הפרהיסטורים לעסו את הזפת בתור גומי לעיסה — או שמא עשו זאת בשביל לרכך את החומר שיוצר וקורר, על מנת שהדבק יהיה עמיד יותר. ויש גם השערה מתחום הרפואה האלטרנטיבית: חוקרים אחדים אף העלו את האפשרות שעמים פרהיסטוריים הבינו שלזפת קליפת התרזה יש סגולות מרפאות, שכן היא מכילה בטולין, חומר מחטא טבעי.

תהיה אשר תהיה סיבת הלעיסה, מתברר שגם אלפי שנים אחר כך אפשר ללמוד מי לעס, ומה היו מאפייניו, או לפחות חולייו.