אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

סרקופג שחור ומסתורי שהתגלה באלכסנדריה מעורר שאלות סביב זהות האדם הקבור בו

ברשת מזהירים שפתיחת הסרקופג השחור שהתגלה לפני כשבועיים באלכסנדריה תעורר קללה קדומה ממרבצה. החוקרים מתעלמים מהאזהרות ומחפשים את הדרך הטובה ביותר לחלצו מבלי לגרום לו נזק

הסרקופג העתיק שהתגלה באלכסנדריה
משרד העתיקות המצרי

סרקופג שחור שהתגלה לפני כשבועיים בעיר אלכסנדריה שבמצרים מעורר סקרנות רבה סביב זהות האדם הקבור בו, וגם סערה קלה בטוויטר בדבר האפשרות שפתיחתו תעורר קללה קדומה ממרבצה. הסרקופג, העשוי אבן גרניט באורך של 2.7 מטרים, רוחב של 1.5 מטרים וגובה של 1.8 מטרים, הוא הגדול ביותר שנמצא באלכסנדריה עד היום, כך אמר מזכ"ל מועצת העתיקות של מצרים מוסטפה וזירי בהודעה שפרסמו הרשויות בקהיר לאחר הגילוי.

ראש הגבס שהתגלה. מצבו גרוע מכדי שיאפשר זיהוי ודאי
משרד העתיקות המצרי

בהודעה צוין ששכבה עבה של טיט כיסתה את הסרקופג עם גילויו, דבר שמצביע על כך שהארון עשוי האבן לא נפתח מאז קבורתו. גילוי של סרקופגים שלא נפתחו זה מכבר בידי ציידי עתיקות לאורך הדורות הוא נדיר במיוחד. קברים דומים, שנמצאים במצרים לעתים קרובות, נמצאים לרוב לאחר שנבזזו בימי קדם או בעידן המודרני, כשהתכשיטים שהיו בהם נלקחו והעצמות שבהם פוזרו. עתה מקווים החוקרים למצוא את האדם שקבור בפנים יחד עם הבגדים והתכשיטים אתם נקבר.

לצד הסרקופג נמצא גם ראש עשוי גבס של גבר, שלפי הערכות מציג את האדם הקבור בתוך הסרקופג, אולם מצבו של הפסל גרוע מכדי שיאפשר זיהוי ודאי.

הסרקופג נמצא במקרה בעת עבודות בנייה באלכסנדריה. הארכיאולוגים המצרים תארכו את אתר הקבורה בו נמצא הארון לתקופת האימפריה התלמית (323 לפנה"ס עד 30 לספירה). גודלו הייחודי של הסרקופג מצביע על כך שאדם חשוב נקבר בו, וברשת ובצהובונים ברחבי העולם החלו להתרוצץ השערות שמדובר אפילו בקברו של אלכסנדר מוקדון, שייסד את העיר הנקראת על שמו בשנת 331 לפנה"ס (אם כי בני אדם גרו בה עוד לפני זמנו). לפי חלק מהתיאורים ההיסטוריים, אלכסנדר גם נקבר באלכסנדריה אחרי מותו בשנת 323 לפנה"ס. קברו לא נמצא מעולם.

הגילוי הנדיר, והמראה המאיים של ארון האבן השחורה, עודדו גולשים רבים ברשתות החברתיות להזהיר במידה משתנה של רצינות שפתיחת הארון עלולה לעורר קללה עתיקה. הארכיאולוגים מתעלמים בינתיים מהאזהרות, אבל מקפידים להתייחס לממצא בזהירות כדי לא לפגוע בו. עד כה הסרקופג טרם נפתח. החוקרים שוקלים להיעזר בקרני רנטגן או בסריקות CT כדי להציץ לתוך הארון, לפחות בשלב ראשון, ומתלבטים גם אם לנסות ולהוציא הממצא בן ה–30 טונות ממקומו. אם יוחלט לעשות זאת, הוצע לעטוף את הסרקופג בשכבות של עפר כדי להגן עליו מפגיעה ואז להוציא אותו מהבור כחבילה אחת בעזרת בולדוזר. אפשרות אחרת היא לפתוח את הממצא הנדיר בעודו במקומו, ולהוציא את המכסה והבסיס בנפרד.

רשות העתיקות המצרית סירבה לשער בפני התקשורת מי נמצא בתוך הסרקופג, אך שני ארכיאולוגים שעובדים באלכסנדריה הציעו לנשיונל ג'אוגרפיק הסברים משלהם לממצא. השניים אמרו כי הם חושדים שמקור הסרקופג עצמו בשושלת פרעונית קדומה יותר בהיסטוריה הארוכה של מצרים. הארכיאולוג הראשון, שדיבר עם המגזין בעילום שם מכיוון שנאסר עליו להתראיין בנושא, העריך כי מכיוון שאלכסנדריה לא נוסדה לפני המאה הרביעית לפני הספירה, הסרקופג העצום הובא לעיר מאתר אחר במורד הנילוס לאחר שהוצא ממנו בעליו המקורי, ואז שימש לקבורה מחודשת. הארכיאולוג השני מעריך כי הקבורה עצמה נעשתה דווקא בתקופה הרומית, בהתחשב בעומק הרדוד יחסית בו נמצא הסרקופג. הוא ציין כי הקבורה נעשתה מחוץ לגבולות אלכסנדריה הקדומה, ולכן הסבירות נמוכה שקבור שם בן מלוכה ממצרים התלמית.