אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

תגלית משמעותית עם שם לא קליט: שרידי מין חדש של דינוזאור התגלו בארגנטינה

זוהי הפעם הראשונה ששלושה פריטים של דינוזאור מסוג ברכיזאורוס התגלו יחדיו. גם מקום מציאת השרידים, באזור צחיח עם מיעוט מקורות מים, הפתיע את החוקרים: "זה לא אזור שהיינו מחפשים בו בכלל", הסביר אחד מהם

שניים מהחוקרים באתר מציאת השרידים במרכז ארגנטינה
AFP

צוות של פלאונטולוגים ספרדים וארגנטינאים גילה שרידים של דינוזאורים שחיו לפני 110 מיליון שנה במרכז ארגנטינה. לפי הודעת האוניברסיטה הלאומית של ארגנטינה שצוטטה בסוכנות הידיעות אי-אף-פי, השרידים שנמצאו הם של שלושה פרטים שונים המשתייכים לקבוצת הזאורופודים אוכלי הצמחים, שהמינים הידועים ביותר בה הם הדיפלוקוס והברוטוזאורוס.

המין החדש קיבל את השם Lavocatisaurus agrioensis. "מצאנו בעיקר עצמות גולגולת: חוטם, לסתות, המון שיניים וגם את עצמות ארובת העין, וכך הצלחנו ליצור שחזור כמעט מלא של הגולגולת", אמר חוסה לואיס קרבז'ידו, חוקר ארגנטינאי. הוא הוסיף שנמצאו גם עצמות של הצוואר, הזנב והגב.

שלד של דיפלודוקוס במוזיאון בצרפת
STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

השרידים הם של פרט בוגר שאורכו כ–12 מטר, ושני פרטים צעירים שאורכם כשישה עד שבעה מטרים. הפלאונטולוגים אומרים שהדינוזאורים נעו בקבוצה וכנראה מתו יחד. "הגילוי של פרט בוגר ושני צעירים הוא העדות הראשונה של קבוצה שנעה יחד בקרב הדינוזאורים מסוג ברכיזאורוס", אמר חוסה איגנסיו קנודו מאוניברסיטת סרגוסה, המוביל את המחקר.

האזור שבו נמצאו המאובנים, מחוז נאוקן שבארגנטינה, אינו מוכר כשטח מחיה של דינוזאורים, שכן בעידן ההוא זה היה אזור מדברי ובו מיעוט של מקווי מים. "אפשר לדמיין שקבוצת הזאורופודים הזאת הסתגלה לנוע באזורים צחיחים יותר, שבהם היתה פחות צמחייה ומעט מים. זה לא אזור שהיינו מחפשים בו מאובנים", אמר קרבז'ידו.

הזאורופודים היו היצורים הגדולים ביותר שהתהלכו אי פעם על פני כדור הארץ. סבורים שהסופרזאורוס עשוי היה להגיע לאורך של 33–34 מטרים, והארגנטינוזאורוס שקל כנראה כ–120 טונות. הדינוזאורים הצמחוניים האלה הלכו על ארבע, הם היו בעלי צוואר ארוך וזנב, גוף עצום וראש קטן.