חוקרים שחזרו את מסעות הקדמונים באזור יפן מלפני עשרות אלפי שנים

במשך 45 שעות שטו החוקרים בסירה פרימיטיבית ובלי כלי ניווט מודרניים, בניסיון להבין איך יישבו את שרשרת האיים של אוקינאווה: "היה לנו הרבה מזל", סיפרו לאחר שהאוקיינוס גרם להם לסטות ממסלולם

אסף רונאל-צרובה
אסף רונאל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים

החוקרים בקאנו.
אסף רונאל-צרובה
אסף רונאל

חוקרים שחזרו את מסע בני האדם הקדמונים שהתיישבו לראשונה באיי אוקינאווה, הנמצאים ביפן של היום. יותר מ-40 שעות שיט בסירת קאנו שנעשתה בכלים פרימיטיביים — מטייוואן לאי המערבי ביותר בשרשרת האיים של אוקינאווה, יונאגוני — היו סוף מוצלח לשש שנות מחקר הבוחן את כלי השיט שבני אדם יצרו בתקופת האבן התיכונה, ואת הדרך שבה יצאו בסירות אלה למסעות ארוכים על גלי האוקיינוסים.

"זו היתה הצלחה גדולה ולא צפויה", אמר לאתר החדשות של כתב העת Science האנתרופולוג יוסוקה קאיפו, ממוזיאון הטבע והמדע של יפן בטוקיו. חמשת השייטים יצאו לדרך מטייוואן ב–7 ביולי לפנות ערב. אחרי יום וחצי של חתירה במשוטים החליטו יורדי הים המותשים לנוח. כשהם ישנו, זרמי האוקיינוס נשאו אותם לכיוון היעד שלהם. "היה לנו הרבה מזל", הוסיף קאיפו. הם השלימו את מסעם ב-9 ביולי, 45 שעות לאחר שיצאו לדרך, וקאיפו מעריך כי הסטייה הוסיפה בין 30 ל-40 קילומטרים למסלולם.

חפירות ארכיאולוגיות הראו כי בני האדם הגיעו ליפן לראשונה לפני יותר מ-30 אלף שנה. סביר להניח שהם הגיעו לאיים המרכזיים מצפון־מזרח אסיה בגשר יבשתי מסיביר או בכלי שיט מחצי האי הקוריאני. אולם אופן היישוב של איי ריוקו, שרשרת האיים של אוקינאווה שמשתרעים לאורך 1,200 קילומטרים מטייוואן לעבר האי קיוסו, נותר מסתורי. לפי קאיפו, הוגה הפרויקט, מסעות השיט המאתגרים נעשו ככל הנראה בסירות העשויות מחומרים שלא שרדו את מעבר השנים. סירות המפרש טרם הומצאו באותה תקופה, ולכן קאיפו ועמיתיו החלו לבנות כלי שיט שיורדי הים הקדומים יכולים היו להשתמש בהם.

בינג' כתבות כבר עשית? | ממה מורכב היקום? כל פריצות הדרך שישנו את המחר

את האי יונאגוני אפשר לראות מהר טארוקו הנמצא בפינה הצפון מזרחית של טייוואן, ולפיכך הניחו החוקרים כי העמים הקדומים שחיו במקום הכירו את האי. כדי לבחון כיצד השיט מטייוואן ליונאגוני עשוי היה להיראות, קאיפו החל לתכנן "שחזור הוליסטי" של המסע. בשלב הראשון בנו החוקרים סירות מאלומות קני סוף אסופות במהודק, בדומה לסירות ששימשו עמים פרה־היסטוריים ברחבי העולם, וכן רפסודות במבוק שנבנו בהתאם למסורת של שבט האמיס, אחת הקבוצות האתניות שחיות בטייוואן היום. שיט מבחן למרחק קצר הראה כי הסירות הפרימיטיביות איטיות מדי וכי הזרמים נשאו אותן הרחק מהיעד המבוקש.

מניסויים אלה הסיקו החוקרים כי יש צורך בסירה אחרת למסע הארוך. הם פנו ליצור סירת קאנו, בדומה לסירות שהתגלו במחקרים ארכיאולוגיים מ-8,000 השנים האחרונות בסין ויפן. בשימוש בגרזני אבן, שעוצבו בהתאם לממצאים מתקופת האבן התיכונה ביפן, כרתו החוקרים עץ בעובי מטר וגילפו ממנו סירה באורך שבעה מטרים ובמשקל 350 קילוגרם. כלי שיט זה היה קל יותר, ויכולת הציפה שלו עלתה על זו של הכלים האחרים. הם הצליחו להגיע בו למהירות הגבוהה ב-50% מניסיונותיהם הקודמים.

החוקרים בקאנו. רצו לערוך "שחזור הוליסטי"צילום: National Museum of Nature and Sc

בסירה זו הם יצאו לדרך בשבוע שעבר, עד שהמסע הושלם בהצלחה. כדי לדמות את השיט הקדום במדויק (ככל האפשר), צוות השייטים לא נעזר בכלי ניווט מודרניים. במקום זאת גויס ימאי מאורי מניו זילנד שיודע לנווט בין הגלים בעזרת הכוכבים, הרוחות המשתנות והשינויים באוקיינוס.

למרות הצלחת המסע, תוצאות הניסוי אינן ראיה חד משמעית לדרכי השיט הקדומות. הלן פאר, ארכיאולוגית מאוניברסיטת סאותהמפטון בבריטניה, מזכירה בשיחה עם אתר החדשות של Science כי כשהאיים יושבו לראשונה, פני הים היו נמוכים בעשרות מטרים ממצבם כיום. הבדל זה עשוי היה להשפיע על בחירת המסלול של הנווטים הקדומים. אולם היא מסכימה שהניסוי יכול "להרחיב את הבנתנו" באתגרים שניצבו בפני יורדי הים הראשונים — אילו כישורים, טכנולוגיות ומבנים חברתיים נדרשו כדי לאפשר מסעות שכאלה. קשה להוכיח בצורה מדעית כיצד נראה השיט של בני האדם בימי קדם, מודה קאיפו. אולם הצלחת הניסוי הותירה בהם, לדבריה, רושם "שכך אבותינו עשו זאת".

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא: