שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

הרחקה ממגנטת: חוקרים גילו כיצד למנוע מכרישים להתקרב לחופי רחצה

לפי מחקר חדש, מגנטים מעוררים אי נוחות אצל כרישים ומסוגלים להרחיקם מהחופים וממלכודות דגים. הרחקת הכרישים מהמלכודות מגדילה את הרווח הכלכלי מהן ומצמצת את הפגיעה בדגים המסוכנים

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
כריש
כרישצילום: עמוס נחום
אסף רונאל

מגנטים יכולים לשמש להרחקת כרישים באופן שיגן עליהם וגם יגדיל את הרווחים ממלכודות דגים הפזורות בים - כך עולה ממחקר חדש שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת Fisheries Research. החוקרים הראו כי ניתן להשתמש במגנטים זולים כדי לצמצם באופן משמעותי את הילכדותם של כרישים, וכך גם לצמצם את הפגיעה בהם וגם מצמצם את הנזק הסביבתי הנלווה למלכודות.

בראשם של כרישים ישנם אזורים מיוחדים שמאפשרים להם לקלוט זרמי חשמל שנוצרים עם תנועת השרירים של הטרף הפוטנציאלי שלהם. "הם מסוגלים לחוש איפה נמצא הטרף שלהם, גם אם הם לא רואים או מריחים אותו", הסביר לנשיונל ג'אוגרפיק וינסנס רולט, אחד ממחברי המחקר. עם זאת, שדות מגנטיים חזקים ולא טבעיים יכולים לבלבל את החוש הזה. רולט השווה זאת לפתיחת דלת והרחת ריח עז ומסריח במיוחד. "למיטב הבנתנו, זו פשוט חוויה לא נעימה לחיה".

כדי לבחון את השפעת המגנטים על הכרישים, התקינו החוקרים מגנטים באורך של פחות משמונה סנטימטרים בפתחים של מלכודות דגים: תיבות גדולות עשויות רשת ברזל עם פיתיונות ללכידת דגים. המחקר התמקד בשימוש במלכודות אלה בידי אוניות דיג בשפך נהר הוקסברי, שמצפון לסידני, אוסטרליה. הדייגים המשתמשים שם במלכודות לוכדים גם אורחים לא קרואים ממינים שונים. רולט מעריך כי עשרה אחוזים ממשקל הדגים הנלכדים במלכודותיהם הם כרישים שמשוחררים בחזרה לים.

אחרי מעקב אחר 1,100 מלכודות במשך שמונה חודשים, גילו החוקרים כי בממוצע, כמות הכרישים שנלכדו במלכודות עם המגנטים במשך אותה תקופה היתה נמוכה ב-30 אחוזים מאשר במלכודות בלי מגנטים. חוויית הלכידה אינה קטלנית לכרישים, אולם היא מחלישה אותם והופכת אותם לפגיעים יותר אחרי שחרורם מחדש לים. בנוסף, מכיוון שהתפנה מקום במלכודות, הדייגים הצליחו להגדיל את כמות הדגים אותם הם לכדו ב-30 אחוזים. שיפור היעילות של המלכודות יאפשר לדייגים להשתמש בפחות מלכודות, וכך גם לצמצם את התופעה של מלכודות שנקרעות וגורמות נזק נוסף לסביבה הימית.

מחקרים אחרים גילו כי השימוש במגנטים כדי להרחיק כרישים בהקשרים אחרים העלה תוצאות מעורבות. הניסיון להתקין מגנטים על מערכי חכות גילה כי התחרות בין כרישים גורמת להם להתגבר על הרתיעה מהשדה המגנטי. למעשה, לנוכחות המגנטים היתה אפילו השפעה הפוכה על כרישים מסוימים כמו הכריש הכחול, שהוא אחד מהכרישים שנפגעים יותר מכל מדיג במערכי חכות.

התוצאות המעורבות הללו מצביעות על כך שלגולש שיוצא לים לא כדאי להסתמך על מגנט שיחובר לגלשן שלו כדי להגן על עצמו מפני כרישים. אולם קרייג אוקונל, חוקר כרישים מקרן השימור O’Seas, הראה שניתן להשתמש במגנטים המותקנים בצינור PVC ארוך כדי להרחיק כרישים שוריים ועמלצים לבנים - שניים ממיני הכרישים המסוכנים ביותר לאדם. בניסוי שלו הצינור המגנטי הרחיק כרישים גם כשהיה פיתיון בצדו השני של הצינור. אוקונל מקווה שהמגנטים יוכלו להחליף את הרשתות שמשמשות כיום להרחקת כרישים מחופי רחצה, וגורמות נזקים לסביבה הימית.

אוקונל אמר לנשיונל ג'אוגרפיק כי המחקר החדש, המציע דרך לשפר את טכניקות הדיג, חיוני להגנה על סביבות מחייה ימיות. "בסופו של דבר, אנחנו צריכים שיטות דיג אחראיות מעט יותר. אם נוכל לצמצם את לכידת הכרישים, זה יהיה צעד בכיוון הנכון".

תגיות: