אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

יש הרבה דגים בים, אבל הדגות הטיפשות לא יודעות מה לעשות עם זה

מחקר חדש מראה כי דגות גופי בעלות מוח קטן ביחס למין שלהן, מזהות את הזכרים המושכים - אבל לא מצליחות להבין שמוטב להן להתרבות איתם. המחקר עשוי לתרום להבנת המנגנונים הבסיסיים של בחירת בן זוג לרבייה בבעלי חיים

דגי גופי
AP

נקבות דגי גופי טיפשות יודעות לזהות זכרים מושכים, אבל לא מצליחות להבין שעדיף להן להתרבות איתם - כך עולה ממחקר חדש שמנסה לפענח מנגנונים בסיסיים באופן שבו בעלי חיים בוחרים בני ובנות זוג. המאמר, שהתפרסם אתמול (שני) בכתב העת המדעי Nature Ecology & Evolution, מצטרף לידע המדעי המתרחב על הקשר בין יכולת קוגניטיבית להעדפת בני זוג לרבייה בטבע.

"אחת מההחלטות המשמעותיות ביותר בחיי נקבת גופי היא הבחירה עם מי היא תתרבה. בגלל החשיבות הרבה שבהחלטה, ניתן היה להניח שכולן יבחרו בזכר המושך ביותר", הסבירה פרופ' ג'ודית מאנק, אחת ממחברות המאמר ומומחית לגנטיקה ואבולוציה מאוניברסיטת קולג' לונדון, בהודעה לתקשורת שפרסמה האוניברסיטה. "אולם גילינו שנדרשת יכולת שכלית מינימלית כדי להעדיף זכרים מושכים".

שני דגי גופי זכרים המדגימים את קשת הצבעים האפשרית בקרב הזן
ד"ר ג'ייק מוריס, מתוך UCL Genetics, Evolution & Environment

המחקר נערך על נקבות דגי גופי טרינידדי הנבדלות לשתי קבוצות מובחנות לפי גודל המוח שלהן. נקבות הדגים נחשפו לזכרים שחלקם היו צבעוניים ובעלי זנב ארוך, וחלקם היו צבעוניים פחות ובעלי זנב קצר. החשיפה לדגים הזכרים נעשתה במכלים נפרדים של האקווריום, כך שהחשיפה היתה חזותית בלבד.

לאחר המפגש בין הזכרים לנקבות, בחנו החוקרים את אופן הביטוי של הגנים במוחות נקבות הדגים כדי לגלות את דפוס הפעילות של שני אזורים במוח: אחד שאחראי לעיבוד אותות חזותיים, והשני לשילוב האותות הללו בקבלת החלטות מורכבת, ביחס לדגים.

החוקרים גילו כי באזור האחראי לעיבוד האותות החזותיים, התגובה של הנקבות עם המוח הגדול היתה זהה לנקבות עם המוח הקטן כשהן ראו את הזכרים המושכים יותר, וזהה כשהן ראו את הזכרים המושכים פחות. לפיכך, אומרים החוקרים, היכולת השכלית המוגבלת יותר של נקבות הדג עם המוח הקטן לא מנעה מהן מלזהות את הזכרים המושכים יותר.

בשונה מכך, התגובה של מנגנוני קבלת ההחלטות של הנקבות היתה אחרת אצל הנקבות עם המוח הקטן והנקבות עם המוח הגדול. רק אצל הנקבות עם המוח הגדול, זיהו החוקרות והחוקרים תגובה שונה במנגנוני קבלת ההחלטות בעקבות החשיפה לזכרים מושכים יותר ופחות. אצל הנקבות עם המוח הקטן, מנגנוני קבלת ההחלטות הגיבו באופן זהה.

"דגי גופי הם דוגמה מעולה לבעלי חיים בעלי יכולת גבוהה להתאים עצמם לתנאים אקולוגיים שונים, והממצאים מעלים שאלות לגבי המחיר של עלייה באינטליגנציה", הסבירה החוקרת המובילה, ד"ר נטשה בלוך מיוניברסיטי קולג' לונדון. "צבעים עזים מושכים טורפים, ולכן מניחים שבסביבות עם טורפים רבים, דגים יתפתחו להיות פחות צבעוניים. אולם נראה שישנה מערכת יחסים מורכבת יותר הקשורה ללחצים סביבתיים, העדפות הנקבות והיכולת השכלית", הוסיפה ד"ר בלוך.

לדברי החוקרות והחוקרים, אמנם המנגנונים הספציפיים השולטים בבחירת הנקבות בזכרים לרבייה אינם מובנים עד תום, אבל הם מניחים כי בחירה בזכר פחות צבעוני ועם זנב קצר יותר תהיה מזיקה אבולוציונית, כי צאצאיהם הזכרים לא ירשו את הגנים האופטימליים למראה, ויתקשו גם הם למצוא שותפות לרבייה. מחברי המאמר מקווים כי המחקר שלהם תרם להבנת המנגנונים הבסיסיים של בחירת בן זוג לרבייה בבעלי חיים, ובעקבות זאת גם לפענוח האופן שבו דפוסי בחירת בני זוג שונים התפתחו בעולם החי.