בעומק שני קילומטרים, נמצאה מושבה של יותר מאלף תמנונות הדוגרות על ביציהן - ביולוגיה - הארץ

בעומק שני קילומטרים, נמצאה מושבה של יותר מאלף תמנונות הדוגרות על ביציהן

המושבה נמצאה בלוע הר געש כבוי באוקיינוס השקט. עוברי תמנונים שנמצאו בעבר במושבה דומה לא הצליחו להתפתח. תמנונים נחשבים חיות בודדות הנמנעות מחברת בני מינן

אסף רונאל

מושבה של יותר מאלף תמנונות הדוגרות על ביציהן נמצאה בקרקעית האוקיינוס השקט, מול חופי קליפורניה, בידי צוללת בלתי מאוישת של ספינת המחקר נאוטילוס. מושבת הקינון, שבה נצפו תמנונות סגולות מהמין Muusoctopus robustus שכמעט אינו מוכר, היא השנייה מסוגה שנמצאה אי פעם. היא גדולה פי עשרה מהמושבה הקודמת שנמצאה ב-2013 מול חופי קוסטה ריקה. הגילוי יוצא דופן משום שתמנונים נחשבים חיות בודדות הנמנעות בדרך כלל מחברת בני מינם מחוץ לעונת הרבייה.

החוקרים המפעילים את הצוללת נאוטילוס נתקלו במאות התמנונות שרבצו בתנוחה הנראית כאילו החלקים הפנימיים והחיצוניים שלהן התחלפו. תנוחה זו משמשת את היצורים הימיים להגן על הביצים. החוקרים מספרים כי התמנונות משקיעות את שארית האנרגיה שנותרת בהן במקבץ הביצים היחיד שהן מטילות בחייהן, ומתות לרוב אחרי שהצאצאים בוקעים ומתחילים לשחות. אנשי הצוות של הצוללת זיהו גם נוזל שנראה כמו מים חמים המבעבעים תחת התמנונות ומחממים את הביצים, אולם הצוללת לא הצליחה למדוד זאת במדויק. "מתוך כאלף תמנונים ראינו רק שניים או שלושה שוחים מסביב. 99% לפחות דגרו", אמר החוקר הראשי של הנאוטילוס, צ'אד קינג, לאתר של מוזיאון הסמיתסוניאן.

תמנון בקרקעית הים באי סיפנוס, השנה. נוטה להתבודד מחוץ לעונת הרבייה
תמנון בקרקעית הים באי סיפנוס, השנה. נוטה להתבודד מחוץ לעונת הרבייהצילום: STELIOS MISINAS/רויטרס

המושבה החדשה נמצאה בתוך לוע של הר געש כבוי בעומק של יותר משני קילומטרים. מרבית הר הגעש התת-ימי כבר מופה בעבר, אולם הפעם התמקדו החוקרים באזור אחד שצוללות קודמות התקשו לסרוק. המושבה התגלתה בתום 35 שעות סיור באזור. מושבת הקינון הקודמת של התמנונים המסתוריים נמצאה לפני חמש שנים, אולם הגילוי פורסם רק בתחילת השנה. במחקר הקודם דיווחו המדענים על ממצא מצער: נראה כי התמנונות, שמטילות ביצים רק פעם אחת בחייהן, בחרו מקום גרוע במיוחד לגדל בו את צאצאיהן. אמנם המים החמים באתר הקינון עזרו לתמנונים להתפתח בביצים, אולם נראה כי הנקודה הספציפית שנבחרה היתה חמה מדי ודלה בחמצן. החוקרים בחנו כמעט 200 ביצים שנמצאו באתר, ולא הצליחו למצוא עובר מתפתח אפילו באחת מהן.

החוקרים של נאוטילוס מעוניינים לחזור לאזור ולהעמיק בחקר המושבה העצומה שגילו. אם ישיגו את התקציב לכך, הם רוצים לנסות לפענח מדוע האימהות-התמנונות בחרו את האתר המסוים הזה כדי לגדל בו צאצאים, האם הפעם הבחירה במיקום היתה מדויקת, והאם יש קשר בין התנהגות החיות לשינויי הטמפרטורות במים שנובעים מהתחממות כדור הארץ.

תגיות:

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה