חוקרים לימדו חולדות לנהוג במכוניות זעירות, ולהיות רגועות יותר על הדרך

חולדות שנסעו בכלי הרכב אך לא נהגו בהם הראו סימני לחץ משמעותיים יותר לעומת החולדות שנהגו. לדברי החוקרים, הממצאים יסייעו להבין את האופן שבו חרדה ודיכאון תוקפים בני אדם

הארץ
שתפו בפייסבוק
הארץ

מדענים מארה"ב לימדו חולדות לנהוג במכוניות זעירות, וגילו שהפעולה מסייעת להם בהפגת מתחים. לפי החוקרים, הממצאים יאפשרו להם להבין טוב יותר את האופן שבו חרדה ודיכאון תוקפים בני אדם.

"המוחות של החולדות הם מודל הולם לחקר המוח האנושי", צוטטה בוושינגטון פוסט אחת החוקרות, פרופסור קלי למברט מאוניברסיטת ריצ'מונד שבווירג'יניה. לדבריה, "הם ממופים בצורה דומה, אבל קטנים יותר כמובן". פרופ' למברט הוסיפה כי "אף שמוחות אנושיים מורכבים יותר מאלו של החולדות, אנחנו מחפשים אחר 'אמת אוניברסלית' באשר לאופן שבו המוח מצליח לשמר בריאות נפשית אופטימלית".

אחת החולדות שהשתתפו בניסוי
אחת החולדות שהשתתפו בניסוי. בכל פעם שבחרו להסיע את המכוניות קדימה הן זכו בדגני בוקרצילום: AFP

החוקרים יצרו במסגרת הניסוי דגמי מכוניות זעירים ממכלי פלסטיק שקופים ומשטחי אלומיניום. המכוניות הזעירות כללו גם שלושה מוטות נחושת ששימשו כהגה. כשהחולדות נגעו במוטות הם יצרו מעגלים חשמליים, שהניעו את המכונית לכיוונים שונים. בכל פעם שבחרו להסיע את המכוניות קדימה הן זכו בדגני בוקר.

במקביל מדדו החוקרים גם את רמות ההורמונים של החולדות בזמן שנהגו במכוניות הזעירות. הם גילו שבזמן שהחולדות נהגו בכלי הרכב הזעירים חלה עלייה ברמות ההורמון DHEA, שמסייע בין היתר גם להורדת לחץ. , שנסעו בכלי הרכב אבל לא נהגו בהם, הראו סימני לחץ משמעותיים יותר מאלו של החולדות ששלטו בהם. "כשמדדנו את רמות ההורמונים של החולדות מצאנו שפעולת הנהיגה עצמה עוררה בהם שינוי לטובה", אמרה למברט.

החוקרים הוסיפו שהחולדות הביעו עניין בנהיגה במשך כל הניסוי, ועשו זאת ברצון. אלו שלמדו לנהוג הוכיחו יכולות למידה מפותחות יותר גם בתחומים אחרים, לעומת חולדות שלא למדו להפעיל את המכוניות הזעירות. לדברי החוקרים, ממצאי המחקר עשויים להשפיע בעתיד על מחקרים שבודקים כיצד מחלת פרקינסון משפיעה על היכולות המוטוריות של החולים, וגם על האופן שבו דיכאון משפיע לרעה על מוטיבציה.

"מעבר לכך שמדובר בניסוי חמוד, הוא כולל גם מסקנות בעלות משמעות מדעית רבה", אמר לוושינגטון פוסט צ'נדרמולי צ'נדרסקרן, פרופסור לנוירוביולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת בוסטון, "תהליך הלמידה שנמדד כלל מהלכים נוירולוגיים מורכבים ומעניינים". לדבריו, צוות החוקרים יתמקד כעת באופן שבו פעולת הנהיגה משפיעה על רמות הלחץ בגופן של החולדות.

תגיות: