אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

מצפרדע לעטלף ובחזרה: "גנים קופצים" מערערים את יסודות הגנטיקה המוכרת

טרנספוזונים, "גנים קופצים", הם פיסות דנ"א שעוברות ממין למין ולא מהורים לילדיהם. על אף שהתופעה היתה מוכרת, מחקר חדש חושף שהיא נרחבת ומשמעותית בהרבה מהצפוי

מדענים באוניברסיטת דיוק שבארה"ב, בחודש שעבר
HANDOUT/רויטרס

ככל שהמדענים מגלים יותר על הגנום, כך התובנות הבסיסיות לפיהן הגנים עוברים באופן ליניארי בין הורים לילדיהם מתערערות. מחקר חדש שהתפרסם היום (שני) מוסיף עוד נדבך לגילוי זה וקובע כי התופעה של העברת גנים בין מינים שונים של בעלי חיים היא לא רק נרחבת משחשבו, היא גם שינתה באופן משמעותי את הגנום של כל מיני היונקים הקיימים כיום ושימשה זרז משמעותי להתקדמות האבולוציה.

במחקר הגדול ביותר עד היום של "גנים קופצים", עקבו החוקרים מאוניברסיטת אדלייד שבאוסטרליה אחר שני גנים קופצים ב-759 מינים שונים של צמחים, בעלי חיים ופטריות. מסקנתם, שהתפרסמה בכתב העת Genome Biology, היא שהעברת גנים באופן זה, כולל בין צמחים לבעלי חיים, היא נרחבת בהרבה ממה שהניחו מרבית החוקרים עד היום, וכי היא התרחשה פעמים רבות לאורך האבולוציה.

הסבר קצר על טרנספוזונים - דלג
הסבר קצר על טרנספוזונים

"גנים קופצים, או טרנספוזונים, הם רצפי דנ"א שמסוגלים לשכפל עצמם ולנוע ברחבי הגנום. באופן עקרוני הם אינם גנים, אלא חתיכות של מה שמכונה דנ"א זבל", מסבירה מחברת המחקר, ד"ר אטמה איוונצ'ביץ', בשיחה עם "הארץ". "מכיוון שהטרנספוזונים יכולים לנוע ברחבי הגנום, אם יש להם וקטור - נשא, דוגמת וירוס או טפיל - הם יכולים לקפוץ לגנום של מין חדש. אנו סבורים שטפילים מוצצי דם כמו קרציות ופרעושים מסייעים להעברתם בין המינים".

לפי המחקר, שני טרנספוזונים אחריהם הם עקבו - שנקראים L1 ו-BovB - נכנסו לגנום של היונקים כדנ"א זר. זוהי הפעם הראשונה שמישהו הצליח להוכיח כי L1, שממלא תפקיד משמעותי בגנום האנושי, הגיע מגנום של מין אחר. "תהליך זה, שנקרא העברה אופקית - בניגוד להעברה הרגילה של גנים בין הורה לצאצא, שהיא העברה לינארית - מילא תפקיד עצום באבולוציה של היונקים", מסביר פרופסור דייוויד אדלסון, מנהל פרויקט המחקר. לדבריו, 25% מהגנום של פרות וכבשים מקורו בגנים קופצים.

החוקרים גילו כי הטרנספוזון L1, שנפוץ בסוגים רבים של צמחים וחיות, אינו מופיע כלל בגנום של שני מיני יונקים חשובים באוסטרליה, בעלי הביב (monotremes - סדרה יוצאת דופן של מחלקת היונקים שמתאפיינים בכך שהם מטילים ביצים, שהמפורסם בהם הוא הברווזן). עובדה זו מצביעה על כך שהטרנספוזון חדר לגנום של היונקים לאחר ההתפצלות של בעלי הביב משאר היונקים.

החוקרים מעריכים עוד כי L1 תרם רבות לאבולוציה המהירה יחסית של היונקים ב-100 מיליון השנים האחרונות, והשפיע גם על בני האדם. "אמנם אין לנו דוגמאות רבות לטרנספוזונים הנעים בין בני אדם, אך L1 פעיל בגנום האנושי ויש לו טווח נרחב של השפעות אפשריות: הוא עלול לגרום לסרטן או למחלות נוירולוגיות כמו תסמונת רט או סכיזופרניה, אם הוא קופץ לגן חשוב", הסבירה ד"ר איוונצ'ביץ', "מצד שני, טרנספוסונים יכולים ליצור גנים חדשים שאחראיים לתכונות חדשות. אנחנו עדיין לא מבינים לגמרי את השפעת הטרנספוזון".

הגן הקופץ השני, BovB, חדש בהרבה בעולם המדע. הוא התגלה לראשונה בפרות, אבל מאז נמצא במגוון חיות, בהם זוחלים, פילים וחיות כיס. מחקר קודם שנוהל בידי פרופ' אדלסון הצביע על הקרציות כנשאים הסבירים ביותר של העברת ה-BovB בין מינים, ובמחקר הנוכחי זוהו מספר רב של העברות BovB בין מינים. בין השאר זוהה כי הגן קפץ בין צפרדעים לעטלפים לפחות פעמיים, וזוהו נשאים אפשריים חדשים שלו כמו פרעושים, עלוקות וארבה.

לדברי החוקרים, למרות שהם בדקו את הגנום של יותר מ-750 מינים, הם רק מתחילים לגלות את העולם הרחב של הגנים הקופצים והשפעתם על האבולוציה. מחקר נוסף נדרש כדי לזהות גנים קופצים נוספים, את הנשאים שלהם ומה השפעתם על השינויים בגנום.