אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

מחקר עצום מאשר: נשים טובות יותר בהבנת רגשות, גברים בניתוח מערכות

יותר מחצי מיליון גברים ונשים השתתפו במחקר, שמצא גם כי אוטיסטים נוטים לצורת החשיבה הגברית. החוקרים הדגישו כי הממצאים מתייחסים לממוצע כללי, ושלא ניתן להשליך אותם על יחידים

מחקר חדש שהתבסס על יותר מחצי מיליון נבדקים אישש תיאוריה פסיכולוגית על ההבדלים בצורת החשיבה בין נשים לגברים, ותיאוריה נוספת, שנגזרת ממנה, על כך שמוחם של אנשים על הספקטרום האוטיסטי נוטה לצורת חשיבה יותר "גברית". לפי המחקר, נשים נוטות יותר לחשיבה אמפתית, וגברים לחשיבה מערכתית. החוקרים בדקו גם יותר מ-36 אלף בני אדם על הספקטרום האוטיסטי, ומצאו שבממוצע אוטיסטים נוטים הרבה יותר לחשיבה מערכתית.

המחקר, שנערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' בשיתוף פעולה עם ערוץ 4 הבריטי, בחן את "תיאוריית האמפתיה-מערכתיות". לפי תיאוריה זו, אפשר לסווג את צורת החשיבה של אדם על הציר שנע בין אמפתיה, היכולת לזהות מחשבות ורגשות של אדם אחר ולדעת כיצד להגיב, לבין מערכתיות, כישורי הבנה ובנייה של מערכות מכל סוג. החוקרים כתבו במאמרם, שהתפרסם השבוע בכתב העת המדעי PNAS, כי התיאוריה נבחנה במחקרים קודמים, אולם קבוצות המדגם המצומצמות שנבדקו לא אפשרו לגזור מהן מסקנות אוניברסליות.

את המחקר הוביל פרופ' סיימון ברון-כהן, מנהל המחקר לחקר האוטיזם באוניברסיטת קיימברידג' (ובן דודו של הבדרן סשה ברון-כהן). כדי להתגבר על מגבלות הגודל של המחקרים הקודמים, צוות החוקרים שיתף פעולה עם ערוץ 4 הבריטי. בקיץ 2017 פתח ערוץ הטלוויזיה אתר ייעודי לתוכנית דוקומנטרית עתידית שתיקרא "האם אתה אוטיסט?". גולשים באתר התבקשו למלא מספר שאלונים מדעיים ולקבל בתמורה תשובה ממוסדת לשאלה היכן הם נמצאים בהשוואה לכלל האוכלוסייה במדדים המאפיינים אוטיסטים.

סיימון ברון-כהן
BRIAN HARRIS

הנבדקים התבקשו להזין גם פרטים דמוגרפיים על עצמם ולהתיר לערוץ להשתמש בנתונים למטרות מחקריות. הערוץ קידם את המחקר, ובסך הכל 695,166 נבדקים מילאו את ארבעת השאלונים ומילאו פרטים דמוגרפיים. אחרי ניפוי כ-20 אלף נבדקים שלא הגדירו עצמם כגבר או אשה, היה לרשות החוקרים מאגר מידע של מאות אלפי נבדקים (כ-60% מהם נשים) בגיל ממוצע של 29, כמעט 80% מהם מבריטניה.

בין הנתונים שנדרשו הנבדקים למלא היו שאלות בנוגע לגילם, עיסוקם, רמת ההשכלה שלהם, היכן הם חיים והאם קיבלו אי פעם אבחון קליני כלשהו. לנבדקים ניתנו תשע אפשרויות לאבחונים קליניים, בהם "הפרעה על הרצף האוטיסטי". כך זיהו החוקרים מבין המדגם העצום שלהם עשרות אלפי נבדקים שמאובחנים על הרצף האוטיסטי, והשתמשו במידע כדי לבחון היכן הם נמצאים על הציר שבין אמפתיה לחשיבה מערכתית.

במטרה לבדוק את ממצאיהם על מדגם נפרד, עשו החוקרים שימוש במאגר מידע אחר, שנאסף באתר שבו מילאו נבדקים פרטים על עצמם בנושאי העדפות מוזיקליות, חשיבה ומבנה אישיות וקיבלו פידבק על מצבם. מדגם זה כלל 14,354 משתתפים, 226 מהם היו מאובחנים על הרצף האוטיסטי.

על סמך השאלונים הקוגניטיביים, חישבו החוקרים מדד שנקרא "d-score''. משמעותו של ציון גבוה במדד זה היא שיכולת ניתוח המערכות של הנבדק גבוהה מהיכולת האמפתית שלו, וציון נמוך אומר שהאמפתיה של הנבדק עולה על החשיבה המערכתית שלו. באוכלוסייה הכללית של שני המדגמים, גילו החוקרים כי בממוצע גברים נוטים ל-d Score גבוה, ונשים לנמוך. נבדקים אוטיסטים, נשים וגברים, בממוצע, קיבלו d-score גבוה יותר משל הגברים שאינם על הרצף האוטיסטי.

לפי החוקרים, מדד d-score התגלה כמנבא אוטיזם יותר מכל קריטריון אחר שהם בחנו, ובפערים עצומים. עוד עלה מניתוח הנתונים כי לגברים בממוצע ישנן יותר תכונות המאפיינות אוטיזם מנשים (ממצא שתואם את המחקרים הקודמים, שמדברים אפילו על יחס של אחד לארבע בין גברים לנשים). עוד ממצא לא מפתיע היה כי אנשים שעובדים במקצועות STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) נוטים יותר לחשיבה מערכתית - ולהפגנת מאפיינים אוטיסטיים - בהשוואה לעוסקים במקצועות אחרים.

במאמרם, החוקרים מדגישים כי הממצאים מתייחסים אך ורק לממוצע הכללי של קבוצות אוכלוסייה, ואי אפשר ללמוד מהם דבר על כל אדם יחיד, לא על סמך המגדר שלו, לא על סמך האבחון שלו על הרצף האוטיסטי ולא על סמך המקצוע שלו. לדבריהם, כל ניסיון לעשות זאת יחטא בסטריאוטיפיזציה כי כל "יחיד עשוי להיות טיפוסי או לא טיפוסי בהשוואה למגדר שלו". החוקרים הוסיפו עוד כי המחקר הנוכחי עסק אך ורק בשתי תכונות קוגניטיביות - אמפתיה ומערכתיות - ואין לו השלכות להבדלים משוערים אחרים בין גברים לנשים.

ברון-כהן, שפיתח את שתי התיאוריות הקוגניטיביות לפני כ-20 שנה ומאז פועל להביא לקבלתן על ידי מומחים ברחבי העולם, הסביר כי "המחקר מספק אישוש משמעותי לשתי התיאוריות. המחקר גם שם דגש על איכויות שתורמים אוטיסטים למגוון הנוירולוגי. בממוצע הם חזקים בניתוח מערכות, ולפיכך מצטיינים בכישורי זיהוי דפוסים, בשימת לב לפרטים, ובהבנת האופן שבו דברים פועלים. עלינו לתמוך בכישוריהם כדי שהם יוכלו למצות את הפוטנציאל שלהם, והחברה תרוויח גם כן".