חוקרים מצאו גרגיר של אבק כוכבים שנוצר בפרפורי הגסיסה של שמש קדומה

עורכי המחקר סבורים כי הגרגיר, שנמצא בתוך חתיכת מטאוריט, נזרק אל החלל כאשר כוכב התפוצץ בסוף ימיו. הגילוי הנדיר מספק תובנות לגבי האופן שבו נוצרו חלק מהיסודות שמהם בנויה מערכת השמש שלנו

אסף רונאל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אסף רונאל

גרגיר של אבק כוכבים, שנוצר בפרפורי הגסיסה של שמש קדומה, התגלה בתוך חתיכת מטאוריט שנאספה באנטארקטיקה. הגילוי הנדיר מסייע לחוקרים לבחון את התיאוריות הקיימות על האופן שבו נוצרו היסודות שמרכיבים את השמש שלנו, את הפלנטות, ובסופו של דבר גם את המולקולות שמהוות את אבני הבניין לחיים על פני כדור הארץ.

לפי המחקר, שהתפרסם היום (שני) בגרסה המקוונת של כתב העת המדעי Nature Astronomy, גרגיר אבק הכוכבים הייחודי נמצא בתוך מטאוריט כונדריטי - מטאוריט עשוי סלע, שהוא הסוג הנפוץ ביותר של מטאוריטים שנמצאו בכדור הארץ. החוקרים סבורים כי הגרגיר הזעיר נזרק אל החלל כאשר כוכב התפוצץ בסוף ימיו, זמן רב לפני שהשמש שלנו נוצרה, לפני 4.5 מיליארד שנה. אסטרופיזיקאים סבורים כי חלקיקים כאלה שנוצרו בהתפוצצויות של שמשות עתיקות הם המקור לחלק מחומרי הגלם שמהם עשויה מערכת השמש שלנו. אולם ההנחה היא כי מעטים אותם גרגירים מקוריים ששרדו את תהפוכות היווצרות השמש וכוכבי הלכת.