לוגו גרדיאן
גרדיאן
מימין: הדמיה של אוליטמה תולה. החץ מסמן את ציר הסיבוב של העצם. משמאל: אולטימה תולה, כפי שתועד על ידי ניוז הורייזנסצילום: NASA
לוגו גרדיאן
גרדיאן

הגשושית "ניו הורייזונס" שלחה היום (שלישי) אישור למרכז הבקרה של נאס"א, כי היא השלימה בהצלחה מטס חללי סמוך לעצם המרוחק ביותר שנחקר במערכת השמש. ניו הורייזנס צילמה אלפי תמונות של הסלע החללי "אולטימה תולה" כשהיא חלפה על פניו בקצה מערכת השמש, בערב כניסת השנה החדשה.

הגשושית לא היתה בקשר עם מרכז הבקרה כעשר שעות. הצוות במרכז באוניברסיטת ג'ונס הופקינס במרילנד פרץ בקריאות שמחה לאחר שהגשושית חזרה לשדר. גם חלקיקים קטנים ביותר היו עשויים לגרום נזק לגשושית, והמדענים שמחו לגלות כי היא צלחה את המטס החללי בשלום.

סרטון הסבר שהוציאה נאס"א לקראת שבירת השיא

"החללית שלנו בריאה. הרגע השלמנו את המטס החללי המרוחק ביותר", אמרה אליס באומן מצוות המשימה של ניוז הורייזונס. "אנחנו מוכנים לקבל את הנתונים המדעיים של אולטימה תולה - נתונים שיעזרו לנו להבין את המקור של מערכת השמש שלנו", היא הוסיפה. תצלום ראשון של אולטימה תולה כבר הגיע אל מרכז הבקרה, ובו נראה העצם בצורת הבוטן מרחף בחלל. בהמשך השבוע צפויות להגיע תמונות בצבע.

ניו הורייזונס התרחקה 6.4 מיליארד קילומטרים מכדור הארץ כשהגיעה למטרתה הנוכחית - האובייקט Ultima Thule שנמצא בחגורת קויפר. בנאס"א מקווים כי המידע שאספה הגשושית יסייע להבנת תהליכי ההיווצרות של כוכבי לכת.

ילדים מריעים ברגע בו עברה הגשושית את האובייקט, הלילה באוניברסיטת ג'ונס הופקינס
ילדים מריעים ברגע בו עברה הגשושית את האובייקט, הלילה באוניברסיטת ג'ונס הופקינסצילום: Bill Ingalls/אי־פי

"שברנו שיא, אף כלי לא חקר משהו כל כך רחוק", אמר אלן שטרן, המדען שבראש הפרויקט, שבאותו ערב גם הוביל את הספירה לאחור עד חצות. "תחשבו על זה. אנחנו מיליארד מייל (כ-1.6 מיליארד ק"מ) מפלוטו". הוא הגדיר את השיא כ"התחלה מבשרת טובות" לשנת 2019, שבה יציינו יובל לנחיתה על הירח ביולי 1969.

אולטימה תולה התגלה בתוך חגורת קויפר בשנת 2014, שמונה שנים לאחר שניו הורייזונס עזבה את האטמוספרה והחלה במשימת המחקר שלה. העצם החללי התגלה על ידי טלסקופ החלל האבל, ונוסף לרשימת המשימות של הגשושית. המדען הראשי של הפרויקט, אלן שטרן, אמר כי העצם נחשב לקפסולת הזמן הטובה ביותר להבנת לידת מערכת השמש שלנו והפלנטות שבתוכה.

אילוסטרציה של הגשושית ניו הורייזונס