בראשית התגברה על התקלה, והשלימה תמרון נוסף בדרך לירח

השבוע מחשב החללית הישראלית הראשונה הפעיל את עצמו מחדש במפתיע, ותמרון שתוכנן לה בוטל. בתעשייה האווירית אומרים שהתקלות שהתגלו עד כה נורמליות לשיגור ראשון: "יש דברים שאי אפשר לבדוק על הקרקע"

אסף רונאל-צרובה
אסף רונאל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שיגור בראשית מקייפ קנברל, בשבוע שעבר
שיגור בראשית מקייפ קנברל, בשבוע שעברצילום: SPACEX / AFP
אסף רונאל-צרובה
אסף רונאל

"בראשית" השלימה הערב (חמישי) תמרון מוצלח בדרכה לירח, אחרי שמהנדסי החללית הישראלית גמרו לבדוק את התקלה שמנעה ממנה לעזוב את המסלול בגובה 70 אלף ק"מ בו היא היתה מאז שבוע שעבר. עתה, לאחר שהמנוע הראשי של בראשית הופעל לארבע דקות, החללית בדרכה למסלול אליפטי בו הנקודה הרחוקה מכדור הארץ היא כ-131 אלף ק"מ.

בכל פעם שהחללית משלימה הקפה סביב כדור הארץ, היא אמורה לבצע תמרון שמטרתו להרחיקה מעט מכדור הארץ בעזרת הפעלה של מנועי החללית למשך כמה דקות. כך, באמצעות הקפות במרחק הולך וגדל סביב כדור הארץ, היא אמורה להגיע לבסוף לירח – במסלול המזכיר ספירלה אליפטית. היתרון הגדול של שיטה זו, הנשענת בעיקר על כוח הכבידה של כדור הארץ, הוא חיסכון בדלק.

בלילה שבין ראשון לשני היתה אמורה בראשית להיכנס לתמרון אוטומטי באזור בלי תקשורת עם כדור הארץ. אולם בעת ההכנות לתמרון, מחשב החללית הפעיל את עצמו מחדש באופן לא מתוכנן. הריסטארט גרם לביטול התמרון ולהמשך החללית במסלול ההקפה המקורי. ד"ר עידו אנטבי, מנכ"ל ספייס איי-אל, אמר בתדרוך טלפוני לעיתונאים כי צוות המהנדסים של החללית עבד מאז גילוי התקלה לזהות את הגורמים לה ולחסן את מערכת בקרת הניווט מפני אתחולים נוספים שכאלה. לאחר השלמת המשימה, החללית סיימה את התמרון החדש ללא תקלות.

בראשית שוגרה לפני שבועיים מאתר השיגור בקייפ קנברל שבפלורידה. לאחר 33 דקות נפרדה החללית מטיל השיגור, והחלה את מסלולה סביב כדור הארץ. לפי התכנון המקורי, החללית, שנבנתה בידי עמותת ספייס איי-אל בשיתוף עם התעשייה האווירית, צפויה לנחות על הירח ב-11 באפריל, ולהיות החללית הקטנה והזולה ביותר שמשלימה משימה זו – והראשונה שנבנתה ביוזמה פרטית.

קרדיט: תע"א

חריגה ראשונה שהתגלתה לאחר השיגור היתה רגישות יתר של חיישנים שנקראים "עוקבי כוכבים" לאור השמש. עוקבי הכוכבים מביטים אל השמיים, ועל סמך זיהוי מערכות כוכבים רחוקים מאפשרים למהנדסים לקבוע את מיקום החללית. אולם נראה כי החיישנים הללו מסתנוורים יתר על המידה מאור השמש, מה שעלול להפריע להם לקלוט את אור הכוכבים הרחוקים בהרבה. לדברי ד"ר אנטבי, מפעילי החללית למדו להתמודד עם החריגה בחיישנים.

עופר דורון, מנהל מפעל חלל של התעשייה האווירית, אמר כי החריגות שהתגלו הן נורמליות יחסית בשיגור של חללית בפעם הראשונה. "חלק מהדברים לא ניתן לבדוק על הקרקע", הסביר דורון. למרות הפספוס של התמרון ביום שני, החללית עדיין עומדת בלוח הזמנים המקורי. "החללית מתפקדת בצורה מצוינת ואנחנו ממשיכים בדרכנו לכיוון הירח", סיכם ד"ר אנטבי.

כתבות מומלצות

דיוקנאות של כתבת אל-ג'זירה שירין אבו אקלה בתערוכה לזכרה בעיר ג'נין, לפני כשבוע

חדשות היום, 25.5

קורס העריכה הדיגיטלית של הארץ

"הארץ" מוציא לדרך את המחזור השלישי של קורס העריכה הדיגיטלית

התאונה בכביש 6, הבוקר

חדשות היום, 24.5

רגב בוועדת הכנסת, בחודש שעבר

חדשות היום, 23 במאי

מתחם בדיקות קורונה בתל אביב, בינואר

חובת הבידוד למי שמתגורר עם מאומת לקורונה מבוטלת החל מהיום

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"