חוקרים תיעדו לראשונה כוכב שסולק מהגלקסיה על ידי חור שחור

אסטרונומים תיעדו את מסלולו של כוכב שנתקל בחור השחור האדיר שבמרכז גלקסיית שביל החלב, אשר שינה את מסלולו. כעת הוא בדרכו החוצה משביל החלב במהירות של יותר מ-6 מיליון קמ"ש, ועתיד לשייט לבדו בחלל הבין–גלקטי עד לסוף חייו

לוגו גרדיאן
גרדיאן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
איור של המפגש בין החור השחור והכוכב S5–HVS1
איור של המפגש בין החור השחור והכוכב S5–HVS1צילום: James Josephides/Swinburne Astro
לוגו גרדיאן
גרדיאן

חורים שחורים ידועים כאחת התופעות המאיימות ביקום, בעיקר בשל יכולתם לבלוע את כל מה שסביבם. כעת, לראשונה, הצליחו חוקרים לתעד יכולת נוספת שלהם, מאיימת לא־פחות — היכולת להעיף כוכבים אל מחוץ לגלקסיות במהירויות אדירות.

אסטרונומים תיעדו את מסלולו של כוכב חסר מזל שנתקל בחור השחור האדיר שבמרכז גלקסיית שביל החלב, הנקרא *Sagittarius A. הם גילו שבעקבות המפגש, הכוכב עומד לצאת מגלקסיית שביל החלב במהירות של יותר משישה מיליון קמ"ש — או קצת פחות מ–1,700 ק"מ בשנייה. למעשה, הכוכב נע במהירות כה גדולה, עד כי בתוך מאה שנים הוא יהיה מחוץ לשביל החלב, והוא עתיד לשייט לבדו בחלל הבין־גלקטי עד סוף חייו.

מדענים העריכו כבר לפני כ–30 שנה שלחורים שחורים יש יכולת מעין זו, אך זו הפעם הראשונה שאכן תועדה התופעה. גארי דה קוסטה, אסטרונום ופרופסור אמריטוס באוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה (ANU) בקנברה, אמר בעקבות פרסום המחקר: "איתרנו את מסעו של הכוכב הזה ממרכז הגלקסיה שלנו, וזה מלהיב מאוד".

דה קוסטה ועמיתיו הסיקו שלפני כחמישה מיליון שנים היה הכוכב חלק ממערכת כוכבים בינארית, מערכת שבה שני כוכבים נמצאים בדינמיקה סיבובית. שני הכוכבים התקרבו יותר מדי אל Sagittarius A* — חור שחור אדיר, שמסתו שווה לזו של יותר מארבעה מיליון שמשות. בשלב מסוים יצר אחד מהם שותפות בינארית עם החור השחור. החור שחור בלע אותו בסופו של דבר, והוא נעלם. הכוכב האחר, בן זוגו המקורי של הכוכב שנעלם, הועף במהירות אדירה. התהליך נקרא "מנגנון הילס" (Hills mechanism), על שם האסטרונום ג'ק הילס, שהציע את התרחיש הזה לפני יותר מ–30 שנה.

"הכוכב הזה טס הרחק במהירות ששוברת את כל השיאים, פי עשרה מהר יותר מכל הכוכבים בשביל החלב, כולל השמש שלנו", אמר דה קוסטה. "במונחים אסטרונומיים, הוא יעזוב את הגלקסיה שלנו די בקרוב, וסביר להניח שימשיך לשוט לנצח בריקנות החלל הבין־גלקטי".

מהירות הכוכב, שניתן לו הסימון S5–HVS1, היא השלישית בעוצמתה שתועדה מאז ומעולם. מהירותם של שני הכוכבים הראשונים הוגברה בעקבות התפוצצות סופרנובות. "חוץ מכמה מקרים מיוחדים, הכוכב הזה הוא ללא ספק המהיר ביותר שהתגלה אי פעם", אמר דוגל מקי, עמיתו של דה קוסטה מהאוניברסיטה, שהשתתף גם הוא במחקר.

חברי הצוות גילו את הכוכב באמצעות הטלסקופ האנגלו־אוסטרלי, 3.9 מטרים קוטרו, הממוקם במצפה סיידינג ספרינג של האוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה. במקור עקבו חברי הצוות אחרי זרמי כוכב בהילה של שביל החלב, הנעים לכיוון הדיסק הגלקטי, אך בזכות יכולתו של הטלסקופ להתבונן גם על כוכבים אחרים באותו זמן, גילו החוקרים את S5–HVS1 במקרה. תוצאות המחקר פורסמו בכתב העת Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

אחרי שייצא הכוכב משביל החלב, הוא ימשיך לרחף בחלל הבין־גלקטי. "הוא ימשיך לעוף ובסופו של דבר ייהפך לננס לבן — השלב האחרון במחזור החיים של כוכב", אמר דה קוסטה.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

כתבות מומלצות

ליד בית הספר רוב בטקסס, היום

גם הטבח בטקסס לא ישנה את עמדת השופטים השמרנים בעליון בארה"ב

Hand drawn pregnant woman belly, Vector sketch isolated on white background, Line art illustration

בניגוד לכל מה שדמיינתי, יש לי ילד אחד חי וכך זה יישאר

ביידן עם ראש ממשלת יפן, השבוע בטוקיו

שני אירועים דרמטיים קרו בטוקיו. העולם התרכז במה שפחות חשוב

מסעדת קוקו תאי

זו לא באמת מסעדה. זה מקום בחוף הים שבו מופיעים כוכבי ריאליטי

זירת הפיגוע ברחוב דיזינגוף בתל אביב, בתחילת אפריל

חברת מטא סירבה לחסום דף פייסבוק שביהמ"ש קבע כי הסית לטרור

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"