נאס"א מתכננת לשגר חללית שתנסה לגעת בשמש - חלל - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נאס"א מתכננת לשגר חללית שתנסה לגעת בשמש

לכתבה
הדמיה של הגשושית פארקר על רקע השמשNASA / Johns Hopkins APL

הגשושית מתוכננת להקיף את כוכב נגה שבע פעמים ובכל סיבוב להתקרב יותר אל השמש. החוקרים מקווים שהיא תשרוד את הכניסה לאטמוספרה של השמש ותספק מידע יקר ערך מתוכה

13תגובות

סוכנות החלל האמריקאית מתכננת לשגר בחודש הבא חללית לא מאוישת שתתקרב ככל האפשר לפני השטח של השמש. הגשושית הסולארית פארקר צפויה להיות משוגרת בחלון הזדמנויות שייפתח ב-4 באוגוסט וייסגר בתום שבועיים. היא קרויה על שמו של ד"ר יוג'ין פארקר – אחד מחוקרי השמש המובילים במאה ה-20, וצפויה לצלול אל תוך האטמוספרה של השמש. אם תצליח לתפקד בתנאים הקיצוניים של החום והקרינה, היא תספק למין האנושי דגימות ראשונות של המתרחש באטמוספרה של הכוכב אותו אנו מקיפים ומעניק לנו חיים.

בדרכה לפצח את מסתורי האטמוספרה של השמש, הגשושית תחלוף ליד כוכב הלכת נגה שבע פעמים בשבע שנים, כדי להקטין בהדרגה את מסלול ההקפה שלה את השמש. לפי התוכנית, היא תתקרב למרחק של 4% מהמרחק בין השמש לכדור הארץ – קרוב יותר לשמש ממרקורי (חמה), והרבה יותר קרוב ממה שהגיעה כל חללית עד היום. בשלוש ההקפות האחרונות של החללית, היא מתוכננת להגיע למרחק של 6.2 מיליון קילומטר מפני השטח של השמש. מדובר בפי שבעה יותר קרוב מהשיא הנוכחי, שנקבע ב-1976 בידי החללית הליוס 2, שטסה במרחק של 43 מיליון קילומטרים מפני השמש. לאתר הפרויקט של נאס"א

הטיסה אל תוך האטמוספרה של השמש, שנקראת גם קורונה, צפויה להוביל למהפכה בהבנת בני האדם את האזור המסתורי. לפי הודעת נאס"א, הגשושית תפעיל ארבעה כלים למדידת שדות חשמליים ומגנטיים, פלזמה וחלקיקי אנרגיה, ותנסה לתעד מקרוב את הרוח הסולארית הנפלטת מהשמש. המדענים צופים כי הממצאים יעזרו לחזק את היכולת לחזות שינויים בחלל החיצון שמשפיעים על החיים והטכנולוגיה על פני כדור הארץ, ומקווים שהיא תסייע לפתור כמה תעלומות שמסקרנות את חוקרי השמש כבר 60 שנה: מדוע הקורונה חמה בהרבה מפני השטח של השמש עצמה?; מה גורם להאצת הרוח הסולארית?; מה הם מקורות החלקיקים הסולאריים עתירי האנרגיה?

כדי להצליח במשימתה, הגשושית מצוידת בטכנולוגיה תרמית מהמתקדמות שקיימות כיום, וזו תגן עליה במסעה המסוכן. כך, על החללית והציוד שעליה ישמור מגן בעובי של יותר מ-11 ס"מ מסיבי פחמן שאמור לחסום קרינה החזקה פי 500 מזו שמגיעה לכדור הארץ מהשמש. המגן צפוי להיות כה יעיל, כך שהמכשירים עליהם יגן יפעלו בטמפרטורה נוחה של 29 מעלות צלזיוס בלבד. רק אנטנות של שדה חשמלי וגלאי פלזמה זעיר ייחשפו לאורה הישיר של השמש.

הגשושית פארקר מרכז טיסות החלל גודרד במרילנד, במארס
Patrick Semansky/אי־פי

בקרבתה הגדולה ביותר לשמש, הגשושית תנוע במהירות של 700 אלף קמ"ש בטמפרטורה של יותר מחצי מיליון מעלות. אולם מכיוון שהצפיפות של הפלזמה המרכיבה את הקורונה כה נמוכה, עיקר האנרגיה שתפגע במגן החום תופק מאור השמש, שצפוי לחמם אותו לטמפרטורה של יותר מ-1,300 מעלות. 

הרשמה לניוזלטר

הרשמו עכשיו לדיוור הארץ מדע וסביבה

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות