בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ראלי דקאר: ממשיך לנדוד כמו החול

בתוך המירוץ הכי לא צפוי בעולם יש שגרה אחת שאינה נשברת. גם השנה ישתתף בראלי דקאר נהג המירוצים הוותיק קרלוס סיינס, וגם הפעם הוא ייאבק על הניצחון. כי כשהטבע קורא, הספרדי בן ה-48 פשוט לא יכול להתאפק

תגובות

בזמנו נראה הדבר דרסטי ודרמטי, אבל שנתיים אחרי שנטש את מדבריות אפריקה לטובת אלו של דרום אמריקה, מתברר שראלי דקאר פשוט המשיך במסלולו. האתגר גדול, הנוף מדברי ובחולות עדיין דוהרת דמות נצחית אחת, שיכולה לדבר על מה שהיה אז והיום.

"בהשוואה לקטעים באפריקה, הגיוון של השטח בדרום אמריקה מרשים אותי יותר מכל", הצהיר קרלוס סיינס, האלוף המכהן, לקראת ראלי דקאר 2011, "בעבר נהגנו לדבר מראש על אתגרים מיוחדים. למשל, בשנה שעברה ידענו שהקטע בין לה ריוחה לפיאמבלה בארגנטינה יכריע את המירוץ. השנה אנחנו עדיין לא יודעים למה לצפות".

דבר אחד צפוי ביותר - סיינס לא רק יהיה שם, אלא גם ייאבק על הניצחון. זו טבעה של קריירה שכבר משתרעת על פני ארבעה עשורים, ובמהלכה הוכיח הספרדי בן ה-48 יכולת הסתגלות לשינויים. "למדתי שיעור חשוב ממירוצים במדבר", הוא מספר, "עליך לגשת לאתגרים שכל יום מציב בפניך תוך הפגנת כבוד".

את הלקח הזה למד סיינס בחמש השנים האחרונות, בגלגול השני בקריירה שלו. גם בגלגול הראשון הוא היה נהג ראלי, אבל אז התחרה על מסלולי חצץ ועפר במסגרת סבב הראלי העולמי (WRC). לאורך 17 שנותיו בסבב, בין 1987 ל-2004, הוא שמר על יציבות מרשימה - שתי אליפויות (1990 ו-1992), ארבע סגנויות וחמש פעמים מקום שלישי. סבסטיאן לואב ממשיך לעדכן כיום את ספרי ההיסטוריה, ושיא הניצחונות של סיינס במירוצים (26) נמחק מזמן, אך אחרים שורדים. הוא עדיין שיאן ההופעות במירוצים (196), ההופעות על דוכן המנצחים (97) והנקודות (1,242).

לפני שבע שנים, כשלואב החל בשלטון היחיד שלו, סיינס נטש. לא לטובת החיים הנוחים, אלא למען אתגרים חדשים, אפילו קשים יותר, במירוצי קרוס-קאנטרי. המרחק שגמא לאורך 16 ימים בדרך לזכייה בדקאר, 8,937 קילומטרים, דומה לזה שהיה משלים בעונת WRC מלאה. והמסלול, כמובן, שונה מאוד.

"החול היה השינוי הגדול", מסביר סיינס, "צריך לחוש ולקרוא אותו באופן מדויק מדי יום ולהתעמת עם הדיונות. עליך להיות סבלני לאורך כל המירוץ. מעבר לכך, צריך קצת מזל. אם אתה נוהג מעט לימין או לשמאל אתה יכול להיות בר מזל - או מאוד חסר מזל. בכל יום אני מתכונן לגרוע מכל, איש אינו חסין. אף אחד לא יודע מה קורה מאחורי הדיונה. במדבר, שתיים ועוד שתיים זה לא בהכרח ארבע".

את זה הוא גילה על בשרו. אחרי שהקדיש את שנותיו הראשונות כנהג קרוס-קאנטרי ללמידת רזי המדבר, התחרה פעמיים בדקאר והחל לנצח במירוצים קטנים יותר, הדיונה הפתיעה אותו ברגע הכי לא נכון. שני קטעים לסיום דקאר 2009, כשהוא מוביל במירוץ, התהפך סיינס עם מכוניתו ונאלץ לפרוש.

חולם בספרדית

תשובתו לאכזבה היתה פשוטה. "ברגע שהמירוץ הסתיים עברתי לחשוב על הבא אחריו", אומר הספרדי, שגם החל לעבוד עם נהג משנה חדש. מאז חבר לבן ארצו לוקאס קרוס, שבפועל משמש כנווט, השניים בלתי מנוצחים. דקאר 2010 היה הבמה לניצחונם השלישי מבין שישה רצופים במירוצים שונים. "אחד מסודות ההצלחה שלנו בדקאר", מגלה קרוס בן ה-36, "הוא שלקרלוס היתה תחושה לגבי הנקודות המסוכנות הצפויות ביום הבא".

זאת לא התחושה היחידה שהיתה לסיינס. "בחירה בנהג משנה דובר ספרדית היתה החלטה מודעת. זה יתרון לקבל הוראות בשפתך, מבלי שתצטרך לתרגם אותן לעצמך. פיסת ריכוז קטנה אחרונה", מסביר האלוף את ההצלחה. כריס נילסן, ראש המחלקה המוטורית בפולקסווגן, שברכבה הוא נוהג, מספק ניתוח משלו: "לוקאס אדם שקט ולא ספרדי חם מזג. הוא משלים את סיינס, האיזון ביניהם מושלם".

חרף מחויבותו למירוצים, סיינס שומר על איזון גם בחייו הפרטיים. הוא נשוי ואב לשלושה, ממשיך לגור בפרברי מדריד, מחזיק בשני מרכזי קרטינג בעיר וידוע כאוהד ריאל שרוף. לפני ארבע שנים אף לקח חלק בקמפיין כושל בבחירות לנשיאות המועדון כמועמד לסגנות. כיום הוא מסייע לפיתוחה של קריירה נוספת במשפחה - בנו קרלוס ג'וניור, בן 16, משתייך לתוכנית הנהגים הצעירים של רד בול וסיים השנה במקום הרביעי בסבב פורמולה-BMW האירופי.

השנה הוציא סיינס אוטוביוגרפיה בשם "לנצח את המדבר", עוד מטרה שהושגה בקריירה המפוארת. "בחיים תמיד צריך לסמן מטרות שלמענן שווה לחיות", הוא מסביר, "כשאתה מגשים חלום, תחושת הרווחה גדולה, אבל אז אתה קובע יעדים נוספים. לנצח זאת המוטיבציה הטובה ביותר".

ראלי דקאר 2011

* מדינות מארחות: ארגנטינה וצ'ילה

* קטעים: 14, החל מאתמול ועד 16 בינואר

* אורך מסלול כולל: כ-9,000 קילומטר

* סך הכל רכבים משתתפים: 430

* קטגוריות: מכוניות (146), אופנועים (183), משאיות (68), טרקטורונים (33)

* המשתתף הצעיר ביותר: רודריגו אנדרס קבאיירו אלקיאגה (אופנועים), בן 20

* המשתתף המבוגר ביותר: יושימאסה סוגווארה (משאיות), בן 69



סיינס נלחם בדיונות. 'בחיים תמיד צריך לסמן מטרות שלמענן שווה לחיות'



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#