בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הנשים של ראלי דקאר

הדומיננטיות הגברית במירוצי הראלי לא מרתיעה את אנני סיל ופינה רומן, שבשם האהבה לענף מוכנות להשתמש במקלחות משותפות, לשבור עצמות במאבקים בחולות ולחלוק את תא הנהג עם שני גברים. גירל פאואר, הגרסה המוטורית

תגובות

חלפו כבר עשר שנים מאז עשתה יוטה קליינשמידט הגרמנייה היסטוריה כשהפכה לאישה הראשונה שמנצחת בראלי דקאר, ונראה שמעט מאוד השתנה. נשים עדיין נחשבות לסוג של אנומליה בראלי הגדול בתבל, שלא מבצע למענן הכנות מינימליות.

"בדקארים הראשונים נאלצתי ללכת למקלחות משותפות", משתפת נהגת המשנה הוותיקה פינה רומן, שמספרת כי גם אחרי מעברו של המירוץ לדרום אמריקה לפני שנתיים, דבר לא השתנה. "בפעם הראשונה בארגנטינה הלכתי למקלחות המשותפות והבחורים לא הרגישו בנוח", היא אומרת, "מהשנה שעברה אני מתקלחת במקלחות של קבוצתי אפסילון. המים לא טובים והמקום מלוכלך".

עבור הנשים שמתחרות בדקאר, מדובר כמובן במטרד שולי. מהן מקלחות מלוכלכות לעומת יום אחרי יום של מאבקים בחולות. הבודדות שבאמת אוהבות את זה חוזרות למדבר שוב ושוב, ולא משנה מה המחיר. במשך יותר מ-20 שנה כרוכבת אופנועים, שברה אנני סיל השוודית קרוב ל-20 עצמות. למרות זאת, הן בדקאר והן ב-17 מירוצים בסבב גביע העולם, היא טרם פרשה מראלי. "כשאני נתקלת בבעיה", היא מסבירה, "אני נרתעת קלות ואז ממשיכה. בשלב מסוים הכאב נעלם".

נשים יתחרו בראלי, אבל צריך עוצמה לשם כך" אנני סיל על האופנוע. "אני מקווה שיותר (תצלומים: רויטרס)

בעוד סיל היא אחת משש נשים המתחרות לבדן על גבי אופנועים וחשופות לפגיעה, רומן נהנית מהגנה לא מועטה. היא מתמודדת בקטגוריית המשאיות, יחד עם שני גברים, כשתפקידה העיקרי הוא ניווט. והיא כל כך אוהבת את זה. "התחריתי במכוניות ובמשאיות וגם נסעתי אלפי קילומטרים כדי לסייע לכלי רכב בדרך", מספרת הספרדייה בת ה-45, "אבל מה שמושך אותי הוא להתחרות במשאיות. התחושות הרבה יותר חזקות והמהירות אדירה. הדרך בה הכלים הענקיים הללו מתנהגים על הכביש או מתגברים על הדיונות במדבר, זה ממש מקסים".

רק דבר אחד חריג בסיפור האישה המשוחררת של רומן - לדקאר היא הגיעה בכלל אחרי בעלה, הנהג ז'וזפ מריה סרווייה. "נהניתי והתחרות עניינה אותי יותר ויותר, עד שיום אחד...", היא מספרת, "עכשיו הוא זה שעוקב אחריי".

מי כמוה יודע עד כמה המסלול הזה קשה ומסובך. רומן הצטרפה לבעלה בדקאר כבר בסוף שנות ה-90', וב-2002 קיבלה תפקיד ראשון במירוץ כשהפכה לחברה בין עשרות אנשי הצוות בקבוצה הצרפתית של ז'אן-לואי שלאסר. "בהתחלה בקושי ידעתי מלה בשפתם, אבל השתלבתי מהר", היא מספרת. בשלב מסוים הציע לה שלאסר להצטרף למכונית הסיוע של הקבוצה, שם למדה לקרוא מפות. "גיליתי שזה חבוי בי", היא אומרת, "ואז לקחתי את זה קדימה".

זו הפעם התשיעית בה לוקחת רומן חלק בדקאר בתפקיד כלשהו, כשמאז 2006 היא משמשת כנווטת במשאית של אפסילון, לצד הנהג יורדי יובנטני ונהג המשנה הנוסף, חוסה לואיס קריאדו. שני גברים ואישה בתא הנהג, כיצד זה עובד? "הם כמו הזוג המוזר, הם ביחד כבר שנים ומכירים זה את זה באופן מושלם", היא אומרת, "אנחנו מסתדרים, אני בין חברים. למרות שיש רגעים של מתיחות, אנחנו שומרים על איזון. ההרמוניה בינינו מוחלטת ואנחנו נהנים מאוד ביחד".

אני והדקאר שלי

בשנתיים האחרונות הניבה ההרמוניה הזו פעמיים מקום תשיעי בתחרות המשאיות, ושתי זכיות בקטגוריה הספציפית של רכבי 6x6. השנה הם במקום ה-17 אחרי שמונה קטעים. "עבורי זו שאלה של רצון ובסופו של דבר גם בריאות נפשית - כשאני חוזרת הביתה אני מרגישה כמו חדשה", מספרת רומן, "במשאית אני אחראית לכוון את הדרך, ובדיונים אני מדברת. לא קל להיות אישה באווירה הזאת, אבל זה תלוי באישיות שלך. השתלבתי בענף לאט-לאט, בלי לבקש טובות או לנסות לזעזע את הספינה. כיום אני מרוצה ממקומי. אני עובדת בין 36 גברים והכל בסדר".

בשנה שעברה רשמה סיל בת ה-42 את הישג השיא שלה כשסיימה במקום ה-45 באופנועים והוכתרה לאלופת הנשים. זו הופעתה החמישית בדקאר, וכעת היא מדורגת במקום ה-51. "הראלי במדבר הוא האתגר האולטימטיבי", היא אומרת, "אנחנו לבד עם האופנועים, צריכות למצוא את המסלול הנכון. עלינו לתת הכל. זאת הרגשה מופלאה".

גם בקריירה שלה מעורב גבר - היא למדה את הפן הטכני של הענף מאביה. את כוח הרצון האדיר שלה, היא מספרת, ירשה מאמה. היא בהחלט נזקקה לו. בדקאר הראשון שלה, ב-2002, שברה עצמות בידה כבר בקטע החמישי, ובכל זאת המשיכה עד למקום ה-54 בסיום המירוץ והראשון בין הנשים בקטגוריית 400 סמ"ק. "זה היה האתגר הגדול בחיי. נפלתי כל הזמן, לא ידעתי מדוע אני שם ובכיתי, אבל המשכתי", סיפרה. גם השנה היא חווה קשיים, אבל ממשיכה להתחרות חרף הרעלת מזון.

בעצם, סיל לא יכולה להרשות לעצמה לנהוג אחרת. היא גייסה קרוב ל-35 אלף יורו למען השתתפותה בדקאר דרך מסע הרצאות מוטיבציה בשוודיה, סוג של קואצ'רית. אחרי אירועי 2002, מספרת השוודית, "אמרתי לעצמי שאני יכולה להשיג הרבה דברים, אבל עלי לקבוע מטרות הגיוניות. כל אחד מאתנו יכול למצוא את 'דקאר שלו'. האתגר הגדול ביותר הוא לעשות את הצעד הראשון, אחרת לעולם לא תגיע לסוף. אף אחד לא זוכר פחדן. המטרה העיקרית הגיע להגיע לסיום ולא משנה מה. צריך להיכשל 100 פעמים כדי להשיג ניצחון".

שתיהן מסכימות לגבי דבר אחד - צריך יותר נשים במירוצי הראלי. "מבין 3,000 אנשים העוסקים בענף, בקושי 100 הן נשים", מציינת רומן, "נדיר למצוא נשים, למעשה אין רבות בדקאר, למרות שמדי שנה יותר ויותר מצטרפות להרפתקה. אולי מעטות מוכנות להתמודד עם האתגר. זאת המציאות". "אני מקווה שיותר נשים יתחרו בראלי, אבל צריך עוצמה לשם כך. אני מקווה לראות נשים דרום אמריקאיות במירוץ", אומרת סיל.

ומה לגבי האפשרות לשחזר את הישגה של קליינשמידט ולנצח גם את הגברים? "אני חושבת שנשים יכולות לנצח במכוניות, אבל באופנועים זה קשה הרבה יותר", קובעת סיל, "כל אחד יכול לנהוג במכונית, אבל על אופנועים צריכים שרירים וסיבולת". דבר אחד שאומרת רומן מכוון גם לגברים וגם לנשים: "כל מי שמתחרה בדקאר הוא מעט אקסצנטרי".

אל-עטיה התרחק מסיינס

נאסר אל-עטיה הקטארי (מכוניות) ומארק קומה הספרדי (אופנועים) ביססו אתמול את יתרונם בתום הקטע העשירי בראלי דקאר, שעבר בהרי האנדים והחזיר את המירוץ לארגנטינה. קומה, אלוף 2009, ניצח את הקטע בתוצאה של 3:06:35 שעות ופתח פער של 18:10 דקות מסיריל דפרה הצרפתי. אל-עטיה ניצל יום לא מבריק של הספרדי קרלוס סיינס, לו הפסיד ב-2010, והפער בין השניים גדל ל-12:37 דקות. ג'ינייה דה וילייה הדרום אפריקאי ניצח את הקטע. (יניב חקמן)

מובילי הראלי דקאר בתום הקטע העשירי

מכוניות

1. נאסר אל-עטיה (קטאר)33:58:34 ש'

2. קרלוס סיינס (ספרד)12:37+

3. ג'ינייה דה וילייה (דרא"פ)46:57+

אופנועים

1. מארק קומה (ספרד)38:39:31 ש'

2. סיריל דפרה (צרפת)18:10+

3. פרנסיסקו לופס (צ'ילה)45:16+

משאיות

1. ולדימיר שאגין (רוסיה)38:56:38 ש'

2. פירדאוס קאבירוב (רוסיה)17:27+

3. אדוארד ניקולייב (רוסיה)2:44:06+



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#