מסירת עקב

דעת מומחה-משורר

גלעד מאירי, דעת מומחה
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
גלעד מאירי, דעת מומחה

אהבתי לשירה ולכדורגל העניקה לי השראה לכתוב מספר שירי כדורגל ולערוך אנתולוגיה של שירי כדורגל ("קורה פנימית", מדיה 41 בע"מ, 2009). היא כוללת שירים מאת מיטב משוררי ישראל, כגון נתן אלתרמן, יהודה עמיחי, דוד אבידן, רוני סומק (היועץ האמנותי של הספר), תרגומים ועוד. המקורות לשילוב בין שירה לכדורגל הם מציאות חיי (למשל, אני אוהד הפועל קטמון ירושלים) ותפישת עולמי החברתית, שרואה במפגשי קצוות תרבותיים ביטוי עמוק ודמוקרטי של דיאלוג ופתיחות.

בעידן של תקשורת מהירה, צמצום המרחקים בא לידי ביטוי גם בצמצום פערים בין דיסציפלינות שנראות לכאורה בלתי נגישות זו לזו ומאפשר סינתזות מקוריות, כמו שירה וכדורגל. שילוב בינתחומי זה מעצב מחדש את ההיררכיות של מסורת השירה וחותך את הבונקר הקנוני התקוע בנושאים המסורתיים והגבוהים של אהבה, נוף והגות.

עיצובן מחדש של ההיררכיות בין גבוה לנמוך, שנוצר באמצעות מפגש קרנבלי בין כדורגל לשירה, מהדהד את הטקטיקה הפוסטמודרניסטית של הכדורגל הטוטלי. זו טקטיקה הפורצת את השילוש הקדוש של המבנה המודרניסטי ההיררכי הנוקשה - הגנה, קישור והתקפה - ומחייבת, למשל, את המגן לתקוף ואת החלוץ להגן. הכדורגל הפוסטמודרניסטי שהנחילה הולנד ומבוצע בשלמות פואטית בברצלונה הוא המקבילה הספורטיבית לשירה הפוסטמודרניסטית, אשר אף בה יש פעפוע בין גבוה לנמוך, חלוץ למגן.

למרות טשטוש הגבולות בין גבוה לנמוך, כמעט שאין דיאלוג בין השירה הספרותית לפזמוני האוהדים. זאת משום שמטרות הטקסטים שונות: השיר מיועד לספר ולכן נכפף לקריטריונים אסתטיים מחמירים, ואילו הפזמון מיועד להיות מושר ביציע ולכן הטקסט נכפף לתקשורתיות וללחן. לדוגמה, שירי "מגרש ביתי" ("חיפוש מתקדם", כרמל, 2010), שנכתב על רקע יחסי האמביוולנטי למשחק כדורגל של ילדיי בתוך הבית, כנראה לא יושר ביציע, אולם האוהד הממוצע בטריבונה עשוי להזדהות עם הסיטואציה:

בבית יש לך מצבים

נוחים לבעיטה:

קורות השלחן

משקופי הדלתות

עמודי המסדרון קורצים

כשערים ריקים והקירות

אלבום חתימות של

כדורים

שחדרו את הגנת ההורים.

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ