בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אופניים: קשר השתיקה

המגמה לצמצום השימוש במכשירי קשר במירוצי האופניים תופסת תאוצה, ובשנה הבאה הדבר ייאסר. המצדדים טוענים שהרוכבים הפכו לרובוטים חסרי יצירתיות, המתנגדים משוכנעים כי הבטיחות תיפגע. המלחמה בעיצומה, ועדיין לא ברור כמה קטלניות יהיו תוצאותיה

תגובות

כאשר חצה ראשון את קו הסיום במירוץ הפתיחה ב"גביע מאיורקה" בתחילת השבוע, כבר ידע טיילר פראר כי מאמציו יימחקו מספרי ההיסטוריה. מחאת הקבוצות המשתתפות ביטלה את מעמדו של המירוץ כתחרות המעניקה נקודות בדרוג UCI, התאחדות האופניים הבינלאומית, אך היתה כאן נקודה אחרת. "היום", אמר פראר, "היה רגע חשוב עבור הענף".

זר שהיה נקלע למירוץ, לא היה מבחין בדבר חריג. ובאמת, בהשוואה לשנים האחרונות, היה מדובר באירוע שגרתי לחלוטין, עם כל העזרים הידועים, בהם מכשירי הקשר שמאפשרים לרוכבים ולמנהלים המקצועיים שלהם לשוחח תוך כדי המירוץ. אלא שהפעם, מכשירי הקשר הללו היו המחאה עצמה.

בשנים האחרונות עוסקים ב-UCI בצמצום השימוש בקשר בין הקבוצות לרוכבים במהלך מירוצים. כבר מספר עונות שבדרגים הצעירים הדבר אסור לחלוטין. בשנה שעברה נוספו לרשימה אליפויות לאומיות ואליפות העולם, והשנה מותר השימוש בקשר רק ב-27 המירוצים הבכירים בסבב "וורלדטור", ביניהם הטור דה פראנס, הג'ירו ד'איטליה והוואלטה אספניה. בשנה הבאה, גם בהם ייאכף האיסור.

טיילר פראר מנצח עם מכשיר הקשר ויודע היטב שלא יזכה לכל הכרה בכך, השבוע ב"גביע מאיורקה" (תצלום: אי-אף-פי )

את רוב הקבוצות והרוכבים, העניין הזה מרתיח. לא מדובר רק באיסור עצמו, אלא גם בתחושה שקולם כלל לא נשמע בוועדה המנהלת של UCI, שקיבלה את ההחלטה. "עליהם לתקשר עם הרוכבים והקבוצות לפני שמסירים את מכשירי הקשר. אנחנו ראויים לכך שתהיה לנו מלה בספורט שלנו", הצהיר בטוויטר הרוכב הוותיק רובי מקיואן. יוהאן ברונל, המנהל המקצועי של רדיושאק, שנכח בחודש שעבר בישיבת UCI בה אושררה ההחלטה, עומד בחזית המאבק. "עניין הרדיו הוא רק פן קטן בתמונה הגדולה", אמר, "הקבוצות סבורות שאין לנו מלה במה שקורה בענף".

בהצבעה שנערכה באיגוד הקבוצות המקצועניות (AIGCP), התברר כי 18 מ-20 החברות בארגון מצדדות בהמשך השימוש בקשר. מבין 344 רוכבים שנשאלו, רק 40 תמכו באיסור, בעוד 207 התנגדו. הטיעון המרכזי שמשמיעים כולם נוגע לבטיחות. מנהל מקצועי ברכב הקבוצה, ששומר על קשר עם כל רוכביו, יכול להעביר להם בזמן אמת מידע על סכנות בכביש - תאונות, פניות בעייתיות, לכלוך. הטענות שהאופנוענים שנוסעים בראש הדבוקה יכולים להעביר אזהרות, אינן מספקות אותם. "בג'ירו 2010", מספר הרוכב האוסטרלי כריסטיאן מייר, "אחד הרוכבים של ראבובנק נפל מצוק אחרי פנייה מסוכנת, ונאלצו לרדת לחלץ אותו. כשאנחנו הגענו לפנייה, הקבוצות היו יכולות להזהיר אותנו".

עם סכנות

אלא שעבור דמויות אחרות בענף, בעיקר הוותיקות יותר, מכשירי הקשר הפכו את המירוצים לסטריליים ולנטולי ספונטניות ויצירתיות. במקום לקבל החלטות בעצמם - באמצעות חושיהם והבנתם - הפכו הרוכבים לכלי משחק של המנהלים המקצועיים, שיודעים בכל עת היכן נמצאים רוכביהם ומה מצב יריביהם, ומעבירים הוראות. מתי לפרוץ, למשל. "זה כמו משחק גיימבוי שבקצהו נמצא הרוכב, ששומע מתי עליו להטיל מימיו בצדי הכביש", הגדיר זאת ברנאר הינו האגדי.

"כשאתה יוצא להתקפה בטור, אתה יודע שיש סיכוי של 99% שתיתפס. הבריחות נועדו כעת כדי שיידעו שאתה קיים", אומר סמואל דומולן, רוכב קופידיס, מהתומכים הבודדים באיסור, "כיום אין סיבה לחשוב או לחזות דברים, אפילו ללמוד מסלול. כל הפן המנטלי נעלם. הרוכב הוא רק רובוט".

יש הטוענים כי השימוש בקשר אף מהווה סכנה. מה קורה, לדוגמה, אם לפני פנייה קשה מקבלים 200 רוכבים הוראה לדהור קדימה כדי לעבור אותה ראשונים? "הטיעון הבטיחותי לא משכנע", קבע הרוכב רומאן פיילו, "אפשר גם לטעון שהקשר פוגע בריכוז שלך. ראיתי בחורים מתרסקים אחרי שעזבו את הכידון כדי לדבר בקשר". "תראה לי מנהל מקצועי אחד שמתריע על פס האטה", מבקש ג'קי דוראנד, רוכב עבר ופרשן, שאף משייך את מותו של אנדריי קיבילב במירוץ פאריס-ניס 2003 לקשר. "הוא נהרג כי שתי ידיו היו בכיס האחורי, כנראה בניסיון לשפר את הקליטה".

ובכל זאת, הרוכבים והקבוצות מתעקשים. הם פשוט התרגלו להתחרות כך. באמצע שנות ה-90' הוכנס הקשר לשימוש במירוצים על ידי קבוצת מוטורולה, בה רכב לאנס ארמסטרונג. לאחר שהאמריקאי זכה בטור ב-1999 עם יו.אס פוסטל, הפך המכשיר פופולרי. "המירוצים מתפתחים, האופניים מתפתחים, הכל מתפתח, ופתאום אנחנו חוזרים למצב שרכבי הקבוצות יצטרכו לנסוע ליד הדבוקה כדי להעביר הוראות לרוכבים. זה לא מצב טוב", אמר ארמסטרונג לפני שנה וחצי.

העיתוי לדברים לא היה מקרי. ב-2009, במסגרת ניסויים שביצעו ב-UCI, הוחלט לקיים שני קטעים בטור ללא שימוש בקשר. הרוכבים זעמו, ובקטע הניסוי הראשון (העשירי במירוץ) רכבו לאט באופן מכוון. אחד מהם, גרישה ניירמאן, אף הדביק אנטנה לקסדה שלו כאות מחאה. הניסוי השני שתוכנן, בקטע ה-13, בוטל.

בלי פשרות

עתה, כשהתרחב האיסור, המחאות חריפות עוד יותר. בחודש שעבר, בפתיחת הטור של סן לואיס בארגנטינה, הגיעו הרוכבים של קבוצות ליקוויגאס, מוביסטאר ו-AG2R עם מכשירי קשר, אף שהסכימו לבסוף לא להשתמש בהם. סטפנו זנאטה, המנהל המקצועי של ליקוויגאס, סרב לעקוב אחר חלק מהמירוץ במכונית הקבוצתית. "החוק מטורף ומשפיע על זכויותינו כעובדים, זה משפיל", אמר. לפי "גאזטה דלו ספורט", מאוריסיו סולר (מוביסטאר) התרסק באזור מלוכלך בכביש בגלל היעדר אזהרות.

ביום ראשון במאיורקה הסכימו מנהלי הקבוצות - ביניהם אריק בוייר מקופידיס, שדווקא תומכת באיסור - לשלוח את הרוכבים להתחרות עם קשר. אחרי סערה של 20 דקות, עזבו אנשי UCI את המקום והמירוץ התקיים עם המכשירים ובידיעה שאיבד את רשמיותו. "רצינו להבהיר נקודה", אמר ג'ונתן ואוטרס, המנהל המקצועי של פראר בקבוצת גרמין-סרוולו ונשיא AIGCP, "איננו מנסים להרוס מירוצים. היה מירוץ נהדר, בלי אנשי UCI. זו לא היתה החלטה שלנו".

כפשרה, הסכימו הקבוצות לקיים את ארבעת המירוצים הנותרים בספרד ללא קשר, אבל אין ספק שהמחאה תימשך. ב-UCI מתעקשים שלא ישנו את החלטתם, ומסרבים להקשיב ליוזמות פשרה כמו הגבלת הקשר בין המנהל המקצועי לאחד או לשניים מרוכביו. ייתכן שאין להם ברירה. "הוועד האולימפי הבינלאומי זהיר מאוד לגבי האמצעים בהם משתמשים בענפים אולימפיים", סיפר פיליפ שבאלייה, ראש מחלקת מירוצי הכביש ב-UCI, "מכשירי קשר אינם פופולריים בוועד משום שהם משפיעים על התחרות, והם מסכנים את מקומו של הענף במשפחה האולימפית. אם הענף יעזוב את המשפחה, התאחדויות רבות יאבדו מקור מימון. למעשה, עתיד הענף מונח על הכף. ההחלטה התקבלה, לא ניסוג ממנה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#