בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שווה בדיקה | מי השחקן הטוב ב-NBA? המחשב יודע

תגובות

הסטטיסטיקות של ה-NBA הן במקרים רבים ייחודיות, שלא לומר הזויות, אבל תמיד מרתקות. דוגמאות טריות: "מאז 8 בינואר ועד למשחק האחרון מול הלייקרס, אורלנדו לא רשמה ניצחון מול קבוצה שמחזיקה במאזן חיובי"; "בראיינט לא הגיע ולו פעם אחת לקו העונשין - דבר שלא קרה מאז 24 במארס 2010". כיצד "מזוקקות" סטטיסטיקות אלו? האם העבודה מבוצעת ידנית, או שמדובר בתוכנות המנתחות ומפיקות נתונים אוטומטית?

מעוז

מה הכוונה כאשר אומרים שקווין לאב הוא השחקן הכי יעיל ב-NBA, לברון ג'יימס שלישי ודוויין ווייד תשיעי? איך מודדים את זה?

זאב א., הוד השרון

מזמן חלפו הימים בהם אספו נתונים ממשחקים בעזרת נייר ועט, חיברו אותם וחילקו מספרים. לא רק ב-NBA, אלא גם בכדורסל הישראלי והאירופי. בדור האחרון, הסטטיסטיקה עברה קפיצת מדרגה.

בשוק קיימות תוכנות רבות לסטטיסטיקת כדורסל בהן משתמשים מרמת תיכונים ועד ל-NBA, דוגמת BBall Stats הידידותית. מעשית, מלאכתם של אנשי הסטטיסטיקה היא לתעד בנגיעה במסך כל זריקה ותוצאותיה, כל ריבאונד/אסיסט/איבוד וכו', ואת מיקומו של השחקן במגרש בעת המהלך. כמובן שבמשחק NBA עושים זאת כמה אנשים, כשבממוצע אחראי כל אחד מהם לשניים-שלושה שחקנים מבין 12 הנכללים בסגל של קבוצה.

התוכנה מפלחת נתונים, כמו אחוזים, נקודות בצבע, אסיסטים לדקה ועוד. עם הצטברות מידע - אישי על כל שחקן וקבוצתי - היא גם מנתחת טרנדים, רצפים ונקודות קיצון. כמובן שהתוכנה נוצרה על ידי בני אדם, ויש כאלו שתפקידם לדלות ולנתח נתונים ידנית, אבל חלק ניכר מהעבודה לאחר הכנסת הנתונים הגולמיים במהלך משחק נעשה בידי המחשב.

מכאן אפשר לקבל נתונים שונים ומשונים, על שחקן וקבוצה, על רצפים ושיאים. הדבר תלוי כמובן ברמת התכנות והנתונים - למשל, משחקי בית או חוץ, נגד יריבות מהאזור שלך או לא, יום בשבוע, אולם, שחקנים יריבים - וברזולוציה המצופה. וב-NBA היא גבוהה מאוד.

קחו למשל את אל פארוק אמינו, שחקן לוס אנג'לס קליפרס. ממוצע האסיסטים שלו עומד על כאחד למשחק. שיאו למשחק היה שלושה, ובממוצע הוא מסר אסיסט בכל 36 דקות על הפארקט. לפני כחודשיים, ברבע השלישי מול הלייקרס - כן, ברבע הזה לבדו - מסר אמינו חמישה אסיסטים, בערך פי 20 מהממוצע שלו לדקה. זהו נתון קיצון שפלטה התוכנה במהלך המשחק.

יעילות

ברור, למשל, כי אם שחקן קולע עשר נקודות באחוזים גבוהים, לוקח עשרה ריבאונדים ולא מאבד כדורים, הוא יעיל יותר משחקן שקולע 12 נקודות וקולט 11 ריבאונדים, אבל מרבה להחטיא ולאבד כדורים.

לכן נוהגים ב-NBA לחבר את כל הנתונים החיוביים על שחקן (נקודות, ריבאונדים, אסיסטים, חטיפות וחסימות) ולהוריד מהם את השליליים (איבודים, החטאות מהשדה ומהקו). התוצאה היא מדד היעילות (EFF). המדד, בו מוביל קווין לאב, אינו פופולרי בקרב חובבי הענף עקב היותו פרימיטיבי למדי והעובדה שהוא לא באמת משקף (קובי בראיינט, למשל, רק במקום ה-21). הוא גם עושה עוול לשחקני הגנה טובים.

לכן המציא איש ESPN וסטטיסטיקאי הכדורסל ג'ון הולינגר מדד בשם PER (Player Efficiency Rating). המדד הזה בוחן תרומה של שחקן בנוסחה מסובכת הרבה יותר, כאשר סל שדה מעניק 1.65 נקודות והחטאה מורידה 0.72, למשל. הנוסחה כוללת ממוצע דקות למשחק (לכן שחקן ספסל יכול להיות בעל יעילות גבוהה), יריבות, קצב משחק, ממוצעי קליעות ואחוזים בליגה ועוד.

נכון לעכשיו מוביל את המדד לברון ג'יימס, כשאחריו דווייט הווארד ודוויין ווייד, לאב חמישי ובראיינט שביעי. זהו המדד הנפוץ בשימוש בקרב מומחי הליגה, אם כי גם הוא אינו חף מבעיות. חלק אינטגרלי ממנו הוא שממוצע המדד של השחקנים בליגה תמיד יהיה 15, בכל עונה, ולכן כל הישג עומד ביחס לשחקנים האחרים ולא בפני עצמו. עונה עם PER גבוה מ-30 היא יוצאת דופן, ורק 15 פעמים (כולל חישובים על שנים שקדמו למדד) רשם שחקן עונה כזו. מייקל ג'ורדן עשה זאת ארבע פעמים, ווילט צ'מברליין שלוש.

מלבד PER, הולינגר הגה עוד מדדים שנחשבים מדויקים. מדד הוורסטיליות מתיימר לבחון את השחקנים שתורמים בכל התחומים המרכזיים. החישוב פשוט - מהמכפלה של נקודות למשחק, ריבאונדים למשחק ואסיסטים למשחק, מוצא שורש שלישי. כך נוצרת בדיקה שמעניקה מדד גבוה לשחקן המפגין יעילות בשלושת הפרמטרים (מעל 10 נחשב מצוין), בעוד תרומה גבוהה בשני מדדים בלבד (נגיד, ג'ון סטוקטון) תוריד מאוד מההישג.

מדד נוסף, ששמו Rebound Rate, בוחן נתוני ריבאונדים לעומק ולא מסתפק בממוצעים למשחק או לדקה. במסגרתו נבדק אחוז הכדורים החוזרים ששחקן קטף מבין הריבאונדים שבכלל היה ניתן לקחת במהלך הדקות ששיחק.

בשורה התחתונה, כמעט אין סוף לעומק ניתוח הנתונים במשחקים כמו כדורסל, בייסבול או פוטבול. זמן טוב לספר שבממוצע, "שווה בדיקה" מקבל בשבוע 2.37 שאלות על סטטיסטיקות בספורט, 7.47% מסך השאלות.

מילון הקיצורים | בסיס נתונים

לעתים גם חובבי כדורסל עבריים הולכים מעט לאיבוד בנבכי הסטטיסטיקה הבסיסית של ה-NBA על שלל קיצורי המונחים. מה גם שבעבר נהגו להשתמש באות אחת כשהדבר היה אפשרי. כיום מדובר בשלוש אותיות. להלן פירוט.

» G - משחקים (Games)

משחקים בהם שותף השחקן: GP (Games Played)

משחקים בהם פתח בחמישייה: GS (Games Started)

» PTS ,P - נקודות (Points)

» FG - מהשדה (Field Goals)

זריקות מהשדה: FGA (Field Goals Attempted)

קליעות מהשדה: FGM (Field Goals Made)

אחוזים מהשדה: FTP ,FG%

» FT - מקו העונשין (Free Throws)

זריקות מהעונשין: FTA (Free Throws Attempted)

קליעות מהעונשין: FTM (Free Throws Made)

אחוזים מהעונשין: %FT

» 3P ,3FG - מהשלוש (Three Point Field Goals)

זריקות מהשלוש: 3FGA (Three Point Field Goals Attempted)

קליעות מהשלוש: 3FGM Three) Point Field Goals Made)

אחוזים מהשלוש: 3FG%

» REB ,R - כדורים חוזרים (Rebounds)

כדורים חוזרים בהגנה: ,DREB DR (Defensive Rebounds)

כדורים חוזרים בהתקפה: ,OREB OR (Offensive Rebounds)

» AST ,A - אסיסטים (Assists)

» S - חטיפות (Steals)

» TO ,T - איבודי כדור (Turnovers)

» MIN ,M - דקות משחק (Minutes)

» PG - ממוצע למשחק (Per Game)

נקודות למשחק: PPG

כדורים חוזרים למשחק: RPG

אסיסטים למשחק: APG

חטיפות למשחק: SPG

דקות למשחק: MPG

קיים גם מונח בשם per 48 min, ממוצע של שחקן במקרה שהיה משלים 48 דקות מלאות

» PF - עבירות (Personal Fouls)

» EFF - מדד יעילות של ה-NBA (Efficiency)

» PER - מדד היעילות של ג'ון הולינגר (Player Efficiency Rating)



תצלום: גטי אימג'ס



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#