בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פורמולה 1: תבדוק לי שמן, מים וכנף אחורית נעה

פרארי כיסתה הכי הרבה קילומטרים, ברד בול אופטימיים מתמיד, מרצדס ושומאכר נטולי ציפיות ולנהגי מקלארן נותר רק להביט בקנאה על השיפורים אצל הקולגות. כמדי שנה, עיצובים ורכיבים חדשים ומשודרגים במכוניות תופסים את מרב תשומת הלב לפני פתיחת עונת הפורמולה 1. יהיו ווינרים, לבטח גם לוזרים, אבל כרגע מה שמעניין את כולם הוא לא מי ילחץ על הדוושה, אלא מה בדיוק היא תייצר

תגובות

קדם העונה היא תקופה שמסמלת היטב את ההבדל הבסיסי בין מירוצי המכוניות לענפי ספורט אחרים. לכדורגלנים יש את מחנות האימונים, לשחקני הבייסבול את אימוני האביב. בפורמולה 1, איש אינו מדבר כעת על הכושר הגופני של הנהגים. לא מכיוון שאין לו משמעות גדולה, פשוט כי אין ספק לגביו. במועד הזה, הכל מתרכז במכוניות.

אלמלא המהומות בבחריין, היתה עונת 2011 יוצאת לדרך בשבת ובראשון האחרונים עם מקצה המוקדמות והמירוץ עצמו. במקום זאת, היא תחל רק בסוף השבוע הבא במלבורן. את השבועיים הנוספים האלה מנצלות הקבוצות כדי להמשיך בעבודה על המכוניות, וחלקן זקוקות לכך מאוד.

"האם אני מאמין שיש לי מכונית שמסוגלת לזכות באליפות העולם? לא", קבע בימים האחרונים לואיס המילטון, נהג מקלארן, "כשראיתי כיצד המכונית התפתחה במהלך החורף וכיצד יצאה מהמוסך, הייתי ממש נלהב במחשבה שפגענו בול, אבל החמצנו במעט את המטרה".

מבין ארבע הקבוצות הגדולות, מקלארן נראית במצב הגרוע ביותר. בשבת הסתיימו בברצלונה 16 ימי הניסויים הרשמיים, בהם יכולות הקבוצות לשפשף את המכוניות על המסלול. פרט לכך שהחלה את הניסויים עם הרכב של השנה שעברה והכניסה לשימוש את הדגם החדש (26-MP4) רק במהלכם, מקלארן השלימה בהם רק 3,601 ק"מ. פרארי, לשם השוואה, גמאה 6,984 ק"מ - יותר מכל קבוצה, ומרחק שעולה על לוח מירוצים של עונה שלמה. רד בול רשמה 6,124 ק"מ ומרצדס 5,777 ק"מ.

הצרות של מקלארן כפולות: במהירות ובאמינות. ביום הניסויים הלפני אחרון, ביצע ג'נסון באטן רק 57 הקפות לעומת 112 של סבסטיאן וטל, אלוף העולם, עקב החלפת מנוע. ביום אחר סבלה המכונית מבעיה הידרולית ומקשיים במערכת הפליטה. כאשר שמע שמארק וובר השלים באחד הימים 140 הקפות ב-RB7, המכונית החדשה של רד בול, הגיב המילטון: "זה מטורף, אני יכול רק לצחוק. זה לא ייאמן, הם עושים עבודה ממש טובה".

בניגוד, מסתבר, למקלארן. אחת הטענות היא שהקבוצה שוגה בהתעקשותה להחזיק מעצבים שיתחלפו לסרוגין בעיצוב הרכב, כך שמדי שנה משתנה הקונספט. "אני לא מבין את זה. מה הליך החשיבה, היכן האבולוציה?", תוהה אדי ג'ורדן, בעלים לשעבר ופרשן BBC, "שני הנהגים לא מרוצים. סביר להניח שבשלב הזה הם צריכים רכב חדש לחלוטין". עמיתו מרטין בראנדל הוסיף: "ראיתי את המכונית על המסלול ומדובר בבלגן. היא לא האטה, לא נכנסה לפניות. לואיס נראה כמי שהלך לאיבוד בתוכה. יש להם בעיות בסיסיות".

מקלארן כבר היתה בסרט הזה. המכונית ששלחה למירוצים הראשונים לפני שנתיים, היתה חלשה מאוד ונדרש זמן עד שהשתפרה. לפני חמש שנים היא השלימה עונה ללא ניצחון. חלק מהשדרוגים שהכניסה במהלך הניסויים השנה הועילו, אבל כפי שמודה המילטון: "בדרך כלל בתקופה הזו אנחנו משלימים ביום מרחק של מירוץ או שניים ועובדים על עצירות. הפעם לא היינו קרובים להשלים מירוץ אחד. לא הצלחנו למקסם את הניסויים".

שחוקים

השנה מדובר בהיבט חשוב מתמיד. השינויים בתקנות הובילו לעיצובים ולרכיבים חדשים, שישחקו תפקיד משמעותי במירוץ. "כנראה שזה היה החורף הכי בלתי צפוי אי פעם", אמר וובר. העונה חוזרת לשימוש מערכת KERS, המאפשרת לאצור את האנרגיה הנוצרת בעת הבלימה, כך שהנהג ישתמש בה מדי פעם כדי להאיץ את הרכב לכמה שניות. כעת גם קיימת כנף אחורית נעה, אותה יוכל הנהג להפעיל באזורים מסוימים במסלול לצורך שינוי זרימת האוויר והגברת מהירות על חשבון הצמדת הרכב לכביש. הכל למען הגדלת מספר העקיפות. יש נהגים שהביעו חשש כי תוספת הכפתורים הזו תפגום בריכוז שלהם.

ואלה, מסתבר, עוד כסף קטן. את מקומה של "ברידג'סטון" כיצרנית הצמיגים תפסה "פירלי", וגם היא לוקחת חלק בחלומם הרטוב של ראשי הסבב - שיפור המופע. צמיגי "פירלי", גילו בקבוצות, נשחקים מהר מאוד.

"המירוצים ישתנו", קובע וטל, "הצמיגים האלה מתפרקים בהקפה ה-16-17 ולא משנה מה הנהג עושה. מירוצים של עצירה אחת או שתיים יהיו בלתי אפשריים, ומירוצים עם שלוש-ארבע עצירות יעשו את זה מעניין". פרננדו אלונסו, נהג פרארי, מבהיר עד כמה: "לפני כן היית מגיע לסוף הישורת ולוחץ על הבלמים בכל הכוח, יכולת להאיץ במהירות ביציאה מהפנייה. כעת זה מדוד יותר. עליך להיות רגיש יותר. תוספת אי הוודאות לא עוזרת לקבוצות החזקות. זה כמו שבכדורגל יעניקו פנדל לכל קבוצה מדי חצי שעה".

פול המברי, ראש מחלקת הספורט המוטורי ב"פירלי", מאיץ בקבוצות למצוא פתרונות. "הצמיגים לא צריכים להחזיק מעמד יותר מ-30 הקפות", הוא אומר, "מבחינתנו, אנחנו מסתכלים על 2-4 עצירות למירוץ. פשוט תחשבו איזה יתרון זה יהיה אם תהיו מסוגלים לבצע עצירה אחת פחות מהיריבים שלכם".

לווטל ולאלונסו, למען האמת, אין סיבה לדאגה - המכוניות שלהם הן הטובות ביותר. מניסויי קדם העונה אמנם קשה לגבש מסקנה נחרצת בנוגע למהירות - גם לעוקבים מבחוץ וגם לאנשי הקבוצות היריבות - שכן לא ניתן לדעת אילו עומסי דלק היו על המכוניות, אבל הן RB7 והן "פרארי 150 איטליה" נראות טוב והפגינו אמינות. פרארי, אגב, שינתה את שם הרכב, שנועד לציין 150 שנה לאיחוד איטליה. תחילה בחרה ב-F150, אך בפורד, יצרנית הטנדר 150-F, עוררו בעיות.

בברצלונה הציגה פרארי שדרוגים למערכות הפליטה והאווירודינמיקה, ונהנתה מהתוצאות. "אפקט הצמדת הרכב למסלול השתפר וכמה שיותר, יותר טוב, בהתחשב בצמיגים", אמר פליפה מאסה, "מה שהבאנו לכאן היווה שיפור. החבילה הזו עובדת היטב". כאשר נשאל איזו מכונית מהווה את האיום הגדול ביותר על האיטלקים, השיב מאסה: "אני מסמן את רד בול".

לא רק החוזה החדש של וטל זורע אופטימיות אצל אלופת העולם ליצרניות. "מעולם לא היתה לנו עונת ניסויים כה נקייה מבעיות", סיפר כריסטיאן הורנר, ראש הקבוצה. וטל מוסיף: "כיסינו הרבה ק"מ, יותר מאשר בכל קדם עונה אחר. למכונית לא היו בעיות אמינות גדולות, וממה שאנחנו יכולים לשפוט נראה שגם המהירות במצב די טוב בהשוואה לשאר הקבוצות. נראה שיש לנו מכונית טובה".

אסטרטגים

איפשהו באמצע ממוקמת מרצדס. הקבוצה החלה את הניסויים בתחושה חיובית לאחר עונת בכורה קשה, המשיכה אותם בדאגה גדולה עקב בעיות אמינות ואחר כך מהירות, ויצאה מהם במצב רוח משופר. השאיפות, עם זאת, מוגבלות כרגע. "אני מניח שאיננו במצב לנצח במירוצים, אבל לא ציפיתי להגיע לכך כרגע", אמר מיכאל שומאכר אחרי ברצלונה, "המכונית מתנהגת כפי שאנחנו מצפים. אני יודע היכן אנו נמצאים, ואנחנו עובדים היטב. פיתחנו את המכונית צעד-צעד, כשחלקים חדשים מגיעים מדי יום".

החלקים הללו כללו בספרד, בין היתר, כנף קדמית חדשה ומערכת פליטה שונה. למעשה, בכל אחד משני ימי הניסויים האחרונים קבע נהג של הקבוצה, תחילה שומאכר ואחריו ניקו רוזברג, את התוצאה המהירה ביותר, גם אם מדובר במדד חלקי מאוד. "בהחלט התקדמנו", אמר ל-BBC רוס ברון, ראש הקבוצה, ששבוע קודם לכן אמר כי מכוניותיו ניצבות בפיגור של שנייה להקפה, "אם זה מספיק או לא - לא נדע עד מלבורן, אבל זה בהחלט נראה הרבה יותר מכובד. כרגיל, המטרה נעה, כי קשה לשפוט מה עושים אחרים. אתה מודע לכך כשאתה בצרות, ואנחנו לא בצרות".

כמה שבמקלארן היו רוצים לומר זאת. פעמים רבות מצליחות קבוצות לשדרג את רכביהן במרוצת העונה, לעתים עד לרמה של אליפות עולם, אבל הן אף פעם אינן לבדן על המסלול. "אם המכונית לא מייצרת הופעות טובות מהרגע הראשון, זו בעיה", קובע דייויד קולת'הארד, נהג מקלארן לשעבר, "עד שאתה מתקן את ענייניך, כולם כבר מייצרים שדרוג שני ושלישי לרכב שלהם".

במצב הזה, כל שנותר להמילטון ולבאטן הוא לקוות שהשדרוג הראשון יגיע מהר. "המכונית של 2009 היתה איומה, היא קיפצה על שלושה גלגלים בחלק מהפניות והצמיגים ננעלו", מנסה המילטון להתנחם, "לנוכחית זה לא קורה". באטן מודה: "כשנכנסתי למכונית בפעם הראשונה, התגובה לא היתה 'וואו, אנחנו הולכים להדהים את כולם'. אופתע אם נשתווה לרד בול ולפרארי כשנגיע למלבורן, אבל לעולם אל תאמר לעולם לא". אלונסו, אגב, בטוח: "מקלארן טובים מכפי שהם נראים. הם לא ייאבקו על מקום עשירי".

אחרי הכל, בעת המירוצים עצמם, גם האסטרטגיה תשחק תפקיד - כעת יותר מאי פעם. "זה בהחלט אתגר אליו אני מצפה", אומר ברון, הטקטיקן הגדול, "כל כך קל לשגות באסטרטגיה בגלל יציאה של מכונית הבטיחות או טעות קלה. אם יש לך את הרכב המהיר יותר ואסטרטגיה טובה, אתה אמור לנצח, אבל הסיכוי לטעות גובר בהשוואה לשנה שעברה".

אלונסו מוסיף: "לא נראה מירוצים כמו ב-2010, בהם האסטרטגיה היתה ברורה מתחילת סוף השבוע. השנה תוקדש תשומת לב רבה להחלטה אם לבצע שתיים, שלוש או ארבע עצירות, להיות גמיש ולנהל את המצב. יש הרבה מדדים שיכולים לשחק תפקיד בביצוע. בתקופת הניסויים התרכזנו בעבודה שלנו. כמה נבונים היינו? נראה במלבורן".



תצלום: גטי אימג'ס



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#