בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פורמולה 1: המסלול המהיר להצלחה

נהגי פורמולה 1 היום הם צעירים יותר, מהירים יותר ומגיעים מוכנים יותר לאתגר מאי פעם. אולי הוותיקים מעקמים לפעמים את האף, אבל בחממות של הקבוצות המובילות כבר מתחיל אלוף העולם הבא לחמם מנועים

תגובות

קבלת פנים חמה המתינה לחיימה אלגרסוארי כאשר ערך את הופעת הבכורה בפורמולה 1, בגראנד פרי ההונגרי ב-2009. "מפתיע שקבוצה תשים בחור כזה במכונית", הכריז פליפה מאסה. "זה יכול להרוס לו את הקריירה", פסק ג'נסון באטן. "אני לא אוהב את הרעיון שהסבב משמש בית ספר", הודיע מארק וובר. ורק קימי רייקונן שתק.

שמונה שנים קודם לכן שמע רייקונן, אז בן 21, דברים דומים כשהגיע לפורמולה 1. לא גילו הצעיר גרם לכך (באטן היה צעיר ממנו בשנה כשנכנס לסבב לפניו), אלא ניסיונו - 23 מירוצים בלבד בסבבי משנה. רק אחרי מאבק העניקה לו פדרציית הרכב הבינלאומית (FIA) את רישיון-העל הנדרש. במירוץ הראשון שלו סיים הפיני שישי.

באטן ורייקונן היו פורצי הדרך בסבב שהופך צעיר יותר ויותר. במשך 33 שנים היה אמרסון פיטיפאלדי האלוף הצעיר אי פעם, בן 25 ו-303 ימים. לפתע, בשש השנים האחרונות שופר שיאו לא פחות משלוש פעמים, לאחרונה על ידי סבסטיאן וטל, שהעמיד אותו על 23 ו-124 ימים.

סבסטיאן וטל (מימין) ומכונית הרד בול שלו. מתכנית הצעירים של החברה לאלוף העולם הצעיר ביותר (תצלום: רויטרס)

אלגרסוארי הפך לפני שנה וחצי לנהג הצעיר ביותר שמתחרה במירוץ, בגיל 19 ו-125 ימים, אלא שזה לא היה העיקר. בטרם התחרה ב-2001, הוכיח עצמו רייקונן בניסויים רבים. עד הונגריה, אלגרסוארי כלל לא נהג במכונית פורמולה 1 מעבר לנסיעה בקו ישר בתצוגות. טבילת האש, אגב, עברה בשלום - הוא סיים במקום ה-15 עבור קבוצת טורו רוסו.

"אני לא חושב שגיל הוא קריטריון מכריע", קבע וטל בעבר, "הנהגים צעירים יותר משום שהם שולטים במכוניות בצורה מושלמת בשלב מוקדם. יש להם הזדמנות להתחרות בקרטינג בגיל צעיר מבעבר. אם אתה טוב מספיק ומהיר מספיק, אתה מרוויח את משכורתך".

וטל ואלגרסוארי הם תוצרים של תכנית הצעירים המצליחה של חברת רד בול, שהקימה אותה לפני עשור, עוד בטרם היתה בבעלותה קבוצה. גם יצרניות גדולות אחרות מחזיקות מסגרות דומות. זה אף חסכוני. ב-2002 שילמה מקלארן מיליונים כדי לשחרר את רייקונן מהחוזה שלו בסאובר. התמיכה בלואיס המילטון, עד שהתבגר והצטרף לקבוצה, עלתה הרבה פחות. "אני מקווה שהנהג הבא שלנו יגיע מהאקדמיה", אומר נשיא פרארי, לוקה די מונטזמולו, "כי המשמעות תהיה שמדובר בכוכב אמיתי".

אקדמיה למירוצים

עבור הצעירים, האקדמיות הללו הן צינור חמצן. "הם הרבה יותר מספונסר - הם משמשים כמנהל האישי שלי, מממנים לי את העונה, בוחרים באיזה סבב אתחרה ובאיזו קבוצה", סיפר ז'אן-אריק ורניה, מנהגי התכנית של רד בול, ל"אוטובלוג", "אנו מתאמנים הרבה מדי יום. יש הרבה ספורט ועבודה בסימולטור. דירה, מכונית, מלונות וטיסות, נעליים וציוד - זה הרבה כסף. לא הייתי יכול לממן זאת ללא רד בול".

בתמורה מצפים בקבוצה להתקדמות ולהישגים. "אם אני רושם תוצאות, משאירים אותי", אמר ורניה. ומה אם לא? ברנדון הרטלי הניו זילנדי גילה זאת השנה. אחרי שנה וחצי ללא ניצחון בסבב פורמולה-רנו 3.5, הוא שוחרר מרד בול בתום ארבע שנים בתכנית.

הקבוצות והנהגים לעונת 2011

השנה נוספה למשוואה אקדמיה שהוקמה על ידי ה-FIA. 12 נהגים, ביניהם אלון דאי הישראלי, נבחרו להשתתף בשנת הניסיון של התכנית, הכוללת אלמנטים כמו כושר וביצוע, התמודדות עם תקשורת, עבודה קבוצתית ופסיכולוגיה. המטרה המוצהרת: "הכנת נהגים צעירים להתחרות בפסגת הספורט".

מעטים יזכו לכך. רד בול אמנם מחזיקה בקבוצה בת, טורו רוסו, שמציעה הזדמנות ליותר נהגים מהתכנית שלה, אבל מספר המקומות בפורמולה 1 מוגבל ורוב הצעירים כלל לא יקבלו צ'אנס. בוודאי כאשר הקבוצות העשירות פחות משתמשות ב"נהגים בתשלום" - דמויות כמו ויטלי פטרוב (רנו), פסטור מלדונאדו (וויליאמס) ונריין קרתיקיאן (HRT), שמביאים עמם ספונסרים המשלמים מיליונים ומממנים את החתמתם.

העניין בסבבי המשנה, המאפשרים לצעירים לזהור, הולך ופוחת, וביטול הניסויים בפורמולה 1 במהלך העונה צימצם את האפשרות שלהם לצבור ניסיון מעשי. לעתים יש לכך מחיר. לפני מספר שנים התרעם דייויד קולת'הארד אחרי תאונה עם טימו גלוק: "הצעירים הללו לא יודעים מה קורה סביבם או מאחוריהם. עם חלק מהם, עד שילמדו מהטעויות, זה יעלה ביוקר".

לקבוצות, בכל מקרה, זה משתלם. "היתה תקופה שנהגים היו מבוגרים יותר בגלל שאנשים פשוט רצו להביא נקודות", סיפר בעבר ל"ניו יורק טיימס" מעצב הרכב גארי אנדרסון, "כעת אומרים שאם יש לך נהג צעיר, אולי תהיה אלוף בעוד שנתיים, אז תשקיע בו במקום בוותיק". עובדה. כפי שאמר וטל אחרי זכייתו באוקטובר: "ללא תמיכת תכנית הצעירים של רד בול, לא הייתי יושב כאן כאלוף עולם".

מיכאל שומאכר, נהג ותיק | אמיר ענבר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#