בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מי יעצור את הדינמו האנושי משוויץ

כנראה שגם שימוש בחומרים אסורים אינו יכול להסביר את מהירותו המסחררת של פביאן קנצ'לארה. אז עכשיו טוענים שהוא נעזר באופניים ממונעים. בינתיים, כל עוד לא יימצאו הוכחות, ימשיך הרוכב השווייצי להותיר מאחוריו שובל של אבק ותארים

תגובות

הצלחות של ספורטאים, בוודאי של רוכבי אופניים, גוררות חשד לשימוש בעזרים בלתי חוקיים. מהבחינה הזו, פביאן קנצ'לארה אינו שונה מאחרים. ההבדל טמון באמצעים. יכולתו, טוענים המלעיזים, לא נובעת אפילו מסמים.

בשנה שעברה צץ אחד הסיפורים היותר מוזרים שנראו בענף. הכל החל כאשר עיתונאי איטלקי טען כי רוכבים משתמשים באופניים בעלי מנוע כדי להשיג יתרון על אחרים. קטע וידאו שעלה ביוטיוב התיימר להציג אחד מהם במהלך רכיבה. הרוכב היה קנצ'לארה בן ה-30, שהציג בשנים האחרונות ביצועים כמעט על-אנושיים.

ביום ראשון, השווייצי עשה זאת שוב. אף שסבל פעמיים מתקר בצמיג ועצר כדי להחליף אופניים, דהר קנצ'לארה לניצחון שני ברציפות במירוץ פריס הארלבק בבלגיה, בהפרש של דקה. "כשהרכבת של קנצ'לארה הגיעה, ידעתי שזה נגמר", הודה ספ ונמארק, רוכב קבוצת גרמין-סרוולו, "לא היה מה לעשות נגד ההאצה שלו. זו היתה הופעה מגוחכת".

ככל שעובר הזמן, זה נהיה "מגוחך" יותר ויותר. מאז הפך למקצוען בשנת 2000, כשחתם בקבוצת מאפיי, קנצ'לארה רק משתבח. קטעים נגד השעון במירוצים גדולים, דוגמת טור דה פראנס, נחשבים לשלו כמעט עוד לפני שהחלו. בשנים האחרונות הוא מותיר חותם גם במירוצים חד יומיים והפך למלך הקלאסיקות של האביב. "חסר תחליף" הגדיר אותו ביארנה ריס, המנהל המקצועי של קבוצת סקסו בנק, כשקנצ'לארה עזב לטובת לפרד טרק מלוקסמבורג.

"צריך לתכנן הכל נגד פביאן, להתמודד רק מולו", אומר ג'ונתן ואוטרס, הג'נרל-מנג'ר של גרמין, "כשהוא ביכולת כזו, צריך להיות ממש דבוק אליו. כדי לנצח אותו יש צורך בטקטיקה שלילית שמכוונת רק נגדו, אבל אז אתה לא רואה מה עושים 100 הרוכבים האחרים".

פביאן קנצ'לארה חורך את המדבר בטור של עומאן. "אני רוצה להרוג את היריב שלי. אחר כך נשתה בירה, אבל המירוץ הוא קרב". תצלום: רויטרס

"אני גלדיאטור"

יהיה מעניין לראות באיזו טקטיקה ינקטו ואוטרס ושאר הג'נרל-מנג'רים בטור של פלנדריה ביום ראשון. בשנה שעברה הפך המירוץ לחלק הפותח בדאבל של קנצ'לארה, שכעבור שבוע ניצח גם במירוץ פאריס-רובה. השנה הוא מקווה להפוך לרוכב הראשון שמשלים את הדאבל פעמיים ברציפות. "לכך אני מכוון", אומר השווייצי, "הכל חייב ללכת חלק ביומיים האלו, והם ימים ארוכים וקשים".

אין מתאים ממנו להתמודד עם הקושי. קנצ'לארה אולי לא בנוי כרוכב הקלאסי, אבל מבנה גופו - 1.86 מטר, 80 קילוגרם - מספק לו עוצמה נדירה, שהניבה לו ארבע זכיות במירוץ נגד השעון באליפות העולם, האחרונה בהן באוסטרליה בשנה שעברה, כשהיה הרוכב היחיד שהגיע למהירות גבוהה מ-47 קמ"ש; מדליית זהב באותו תחום באולימפיאדת בייג'ין; סדרת ניצחונות בקטעים כאלו בטור דה פראנס ובוואלטה; וימים רבים בהם החזיק בחולצה הצהובה בשלבים המוקדמים של הטור.

ב-2004 נמדדה מהירותו בפרולוג ב-53.561 קמ"ש. את הטענות שהשתמש במנוע הוא מיהר להדוף. "אני יודע איך השגתי את ניצחונותיי", אמר, "יש לי מנוע, הוא בגופי, המנוע החזק ביותר שאפשר לדמיין". לאחרונה צצו טענות חדשות, המתייחסות למכניקה המאפשרת לו להרחיב את תנועת השרשרת תוך הפחתת המאמץ בדיווש. גם הן נהדפו.

גופו של קנצ'לארה סייע לו לבסס את מעמדו כ"שען" הטוב בעולם, אך מהווה מגבלה במירוצים מסוג אחר - רוכב הררי גדול הוא לא. למרות שיינס ווייט, עמיתו לקבוצה, טען כי ביכולתו לזכות בטור אם יתרכז בכך, אומר השווייצי: "זה חלום, ויישאר כך עד סוף חיי. צריך לדעת מה אפשרי ומה לא. כרגע אני רוצה להתרכז במה שאני טוב בו".

קנצ'לארה מצטיין גם בעוצמתו המנטלית. רק כך אפשר להתגבר על הכאבים, להשאיר מאחור יריבים ולנצח בפערים עצומים. רק כך ניתן לדהור לבד במירוץ נגד השעון, ואז להאיץ עוד קצת. "אני רוכב בכל מסלול טרם המירוץ, זוכר אותו, ולפני הזינוק משחזר אותו בראשי כמו DVD. אני רואה את עצמי בעיקולים, מנסה לחוש את התחושות - הרוח באוזניי והכאב ברגליי. לא כאב רע, תמיד כאב טוב. אם אתה חושש מכאב, במירוץ תחוש כאב רע. מה שקובע הוא הרצון. לכולם יש כישרון להיות רוכבים, אבל האם כישרון מספיק ללא הרצון? אני לא חושב".

חבריו לקבוצה מודעים היטב לתחושותיו. לא פעם הם שומעים אותן במהלך מירוצים, כשהוא צועק עליהם לא לוותר. "אני קפדן, אומר להם 'היי, עליכם לרכוב עכשיו'", סיפר ל"סייקל ספורט מגזין", "תעשו מה שאתם רוצים בחיים, במירוץ דובקים בתכנית שלי. חברים לקבוצה צריכים להקריב מעצמם. אפילו עוד 10-20 מטר, כשהם חושבים שהם גמורים, משמעותיים עבורנו". ומה עם יריביו? "על האופניים אני גלדיאטור, רוצה להרוג את היריב שלי. אחר כך נשתה בירה, אבל המירוץ הוא קרב".

"הוא דווקא די לחוץ בהשוואה לרוכבים אחרים", טוען בראד מגי, ששימש כמנהל שלו בקבוצת ססקו בנק, "אבל פביאן ייחודי כי הוא מסוגל להכיל את הכל. הוא רוכב מאוד עמוק, מודע להיסטוריה של הענף ורוצה לכתוב את הפרק שלו". הפרק הזה יכלול כנראה גם את שיא העולם ברכיבה לשעה, שעומד על 49.7 קילומטר (אונדריי סוסנקה, 2005). "הוא מסוגל לעשות זאת עם רגל אחת, עליו רק לעלות למסלול", קבע האיטלקי פרנצ'סקו מוזר, השיאן לשעבר.

בנוסף מקווה קנצ'לארה להיות הרוכב הרביעי שזוכה בכל חמשת המירוצים המוגדרים כ"מונומנטים". פלנדריה, פאריס-רובה ומילאן-סן-רמו כבר בכיסו, נותרו רק ליאז'-באסטון-ליאז' והג'ירו של לומברדיה. השנה זה לא יקרה. הוא לא יתחרה בליאז', ויתרכז בניסיון לזכות בקטעים בטור, בסיוע לאחים שלק בדרוג הכללי, ובאליפות העולם. אחרי יום ראשון, נראה שהוא מוכן לכל.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#