בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פורמולה 1: לוחצים להם על כל הכפתורים

"כמו לענות לשלוש הודעות במקביל לטיגון ביצים ולקשירת שרוכים", ממחיש ויטלי פטרוב את הקושי בתפעול עשרות כפתורי הגה במהירות 300 קמ"ש. אסור להסיר עיניים מהכביש? ובכן, לנהגי פורמולה 1 אין ממש ברירה

תגובות

בין שלל המזכרות והזיכרונות שאסף רובנס באריקלו לאורך 18 שנותיו בפורמולה 1, יש פריט אחד המסמל את השינויים הרבים שהתחוללו בטכנולוגיה של הסבב. על ההגה הראשון שלו, מ-1993, יש רק כפתור אחד. "הוא מיועד למכשיר קשר", מציין באריקלו, נהג וויליאמס, "כעת יש 26".

הכפתורים הללו שולטים בכל - החל בתפוקת המנוע ובהגבלת המהירות ברחבת הטיפולים, המשך בתרכובות הדלק-אוויר שמפחיתות בתצרוכת הדלק, וכלה בבקבוק השתייה (ראו הרחבה בנפרד). לנהגים מעולם לא היתה כל כך הרבה תעסוקה - בידיים, ברגליים ומעל לכל בראש. שני מירוצים לתוך העונה, הם לא בטוחים שהעניין לרוחם.

רבים מהם חוששים כי כשידהרו בישורת ארוכה, העומס על ידיהם ומוחותיהם ימנע מעיניהם להישאר דבוקות למסלול. "ביצוע משימות במקביל יהיה המונח של השנה", קבע ויטלי פטרוב, נהג רנו, "לשחק בכל החוגות על ההגה במהירות 300 קמ"ש זה, אני מניח, כמו לענות לשלוש הודעות במכשיר הבלקברי במקביל לטיגון ביצים ולקשירת שרוכי הנעליים. נראה איך זה יילך". באריקלו מבהיר שאינו מוטרד מעבודת הידיים הדרושה, אלא מתוצאותיה: "הדאגה היא לכמה זמן אסיט את מבטי מהמסלול".

כתוצאה מהחוקים הטכניים החדשים, נאלצים רוב הנהגים לחשוב מעבר לאלמנטים כמו היגוי, החלפת הילוכים, האצה, בלימה ושימוש בכל הכפתורים המוכרים. שני מכשירים חדשים, המיועדים לסייע להם בעקיפה, הם שהטו את הכף מתעסוקה רבה לתעסוקת יתר.

אחד מהם הוא KERS (Kinetic Energy Recovery System), מערכת האוצרת אנרגיה בעת הבלימה וממירה אותה בתוספת זמנית של עשרות כוחות סוס, אותם יכול נהג לתעל פעם אחת בהקפה. השימוש ב-KERS מתוכנן על ידי הנהג והמכונאים שלו, ונקבע לפי מספרים המוצגים על ההגה. "בפעם הראשונה היה לי כאב ראש", מודה באריקלו, "כי אתה מנסה לקרוא את מה שמופיע על ההגה. ב-KERS צריך לעקוב אחרי מספרים יורדים".

מספר קבוצות נעזרו ב-KERS עוד ב-2009, לפני שהמערכת נאסרה לשימוש בעונה שאחריה. השנה היא חזרה, ולא לבד. לצדה משתמשות כעת הקבוצות גם בכנף אחורית מתכווננת, שתורמת אף היא לתאוצה באופן זמני. הכנף האחורית משנה זווית כדי לשפר את זרימת האוויר ולאפשר למכונית לנוע מהר יותר. החוק מתיר להפעילה רק בחלק מסוים במסלול ורק אם בנקודת הבדיקה, מאות מטרים קודם לכן, היה רחוק הנהג שנייה ומטה מהמכונית שמקדימה אותו.

לעקוף את הכישרון

נשמע מסובך? לא לפי צ'רלי ווייטינג, מנהל המירוצים, נציג הבטיחות וראש המחלקה הטכנית ב-FIA, פדרציית הרכב הבינלאומית. הוא סבור כי חוקי הכנף האחורית - ששמה הרשמי DRS (Drag Reduction System) - דווקא נוחים: "השימוש ב-DRS חופשי במקצי המוקדמות, ובמירוצים משתמשים בו רק באזור אחד במסלול. זה לא מסובך במיוחד".

ב-FIA עושים שימוש במערכת אלקטרונית כדי לנטר את מידת ההסתמכות על הכנף האחורית ולוודא שתבוצע בהתאם לחוקים. כשנשאל אם תיבחן אפשרות להתיר ניצול של הכנף באזור נוסף במסלול, סיפק ווייטינג תשובה שרמזה עד כמה המצב מסובך: "זה עניין שנשקול, אך די מורכב לייצר נקודת זיהוי, נקודת הודעה ונקודת הפעלה בישורת אחת, כך שלפני הכל עלינו לוודא שהכל יעבוד".

יארנו טרולי, נהג קבוצת לוטוס, אומר כי מעבר להסרת העיניים מהמסלול, "הנהג כנראה עסוק יותר, ולדעתי לחוץ יותר, בזמן הנהיגה. המשמעות היא שקיים סיכוי גבוה יותר שיבצע טעות".

איך שלא מסתכלים על זה, המלאכה הפכה מסובכת יותר, ונהגים שמצליחים להשתלט על הטכנולוגיה במלואה זוכים ביתרון. "חלק יתמודדו איתה מדויק יותר, אחרים פחות", מודה אדריאן סוטיל, נהג פורס אינדיה, "בפורמולה 1 חיים בעתיד, אני די מחבב זאת. זה קצת כמו משחק פלייסטיישן, 'ניד פור ספיד'. יש לך תוספת כוח, מערכת KERS וכנף אחורית. זה כמו כפתור האצה וכפתור טורבו".

עם זאת, מביע סוטיל אכזבה אחת מהטכנולוגיה: "אני פשוט טוב מאוד בעקיפות, כך שאיני זקוק לכנף הזאת. כעת כל כך פשוט לעקוף, קל מדי, ונהגים שנהנים מכישרון בתחום נקלעו לנחיתות".

ג'יימס קי, המנהל הטכני של קבוצת סאובר, מסכים שמיומנות הנהג בטיפול בכפתורים יכולה לעשות הבדל. סאובר משתמשת במערכת ה-KERS של פרארי, שזוכה למחמאות ממנו. הוא גם טורח להוסיף כי חרף איכויותיה, הכל מסתכם בדרך בה יידע הנהג לנצל אותה. "השאלה היא כיצד הם יטפלו בה ובהפעלתה", אמר, "מבחינתנו, העניין הוא הנהגים".

מירוץ מלזיה. הגראנד פרי השני של העונה היה גם הניצחון השני העונה של סבסטיאן וטל, שכבר פתח פער של 24 נקודות בצמרת הדרוג. "תענוג להיות אתכם בכל סוף שבוע", החמיא אלוף העולם למנהלי רד בול. מארק וובר, הנהג השני בקבוצה, סיים רביעי. ג'נסון באטן הגיע שני, בעוד לואיס המילטון, שותפו למקלארן, הידרדר מהמקום השני בזינוק עד לשמיני. ניק היידפלד, מחליפו של רוברט קוביצה הפצוע ברנו, סיים שלישי. מיכאל שומאכר ממרצדס זכה בנקודות ראשונות העונה כשהשלים את המסלול במקום התשיעי.

יניב חקמן



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#