בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טעם של פעם

הנסיעה האחרונה של איירטון סנה

סוף שבוע אומלל על הכביש הדאיג את איירטון סנה, מגדולי נהגי פורמולה 1, לקראת הגראנד פרי של סן מרינו. מדהים, אבל כל חששותיו התאמתו

תגובות

1.5.94 הרע מכל אמור היה להיות מאחורי 25 הנהגים שהתייצבו לזינוק בגראנד פרי של סן מרינו באימולה. איירטון סנה, שזינק ראשון, החזיק על גופו את דגל אוסטריה, בתקווה לנופף בו שעתיים מאוחר יותר על דוכן המנצחים לזכר רולנד רצנברגר, שנהרג יממה קודם לכן. המחווה המתוכננת הצביעה על אופטימיות, אבל הסובבים אותו מספרים שסנה היה מוטרד, מוטרד מאוד.

זה היה סוף שבוע אומלל עבור פורמולה 1. באחד ממקצי האימון ביום שישי עבר רובנס באריקלו, בן חסותו של סנה, תאונה מפחידה. התאונה הקטלנית של רצנברגר במקצה האימון בשבת סיימה 12 שנים ללא מוות בסבב. אחרי שתי התאונות הקשות, הברזילאי גמר אומר לפעול למען שיפור הבטיחות.

קודם לכן, היה לו מירוץ לנצח. סנה הוביל כאשר החל את ההקפה השביעית ונכנס לפניית טמבורלו במהירות 307 קמ"ש, כשלפתע איבד שליטה וירד מהמסלול. מכונית הוויליאמס שלו התרסקה אל קיר הבטון ב-220 קמ"ש.

בעיני רבים, סנה הוא עדיין נהג המירוצים הגדול בהיסטוריה. הוא לא היה ההישגי ביותר - יריבו הגדול, אלן פרוסט, זכה בארבע אליפויות לעומת שלוש של הברזילאי - אבל אולי זה מה שתרם לתדמיתו. הוא לא היה מנצח סדרתי קר כקרח, אלא אנושי: סוער, הרפתקן, מתנגש ביריבים ומורידם מהמסלול. "אם אינך מנסה לחפש פער שקיים, אתה כבר לא נהג מירוצים", אמר.

1994 היתה אמורה להביא לו תואר נוסף, עם המעבר מקבוצת מקלארן הנחלשת לוויליאמס החזקה, אלא שאת שני המירוצים הראשונים הוא לא סיים וראה צעיר בשם מיכאל שומאכר מנצח פעמיים. אימולה רמזה על שיפור, אבל אז הגיע לפנייה הארורה. "אם תהיה תאונה שתעלה לי בחיי, אני מקווה שזה יקרה במכה אחת. אני לא רוצה להיות בכיסא גלגלים, לא רוצה לשכב בבית חולים", אמר סנה בן ה-34 ארבעה חודשים לפני כן. מיליונים ברחבי העולם חזו בבעתה במכוניתו מתפרקת ונעצרת, ראשו שמוט.

בין הצופים היה מארי ווקר, שדר BBC ו"הקול של פורמולה 1" במשך עשרות שנים. "מיד הבנתי משפת הגוף של אנשי הרפואה שזה הרבה יותר מרציני", שיחזר ווקר כעבור שנים, "אינך יכול לומר לצופים 'אל תדאגו, יהיה בסדר' ולא 'אוי, זה הסוף'. זאת היתה החוויה הכי לא נעימה שלי כשדר".

פרופסור סיד ווטקינס עמד במשך 26 שנה בראש מחלקת הרפואה והבטיחות בפורמולה 1. הוא נמנה עם אנשי הצוות שמיהרו למקום התאונה, חילצו את סנה מרכבו והחלו לטפל בו. "הוא נראה שלו", סיפר ווטקינס, "היה ברור ממראה אישוניו שעבר פגיעה מוחית קשה. ברגע שהנחנו אותו על הקרקע הוא נאנח. הרגשתי שנשמתו יצאה באותו רגע".

בעוד סנה מוטס לבית חולים במסוק, חודש המירוץ והסתיים בניצחונו של שומאכר. כשהגרמני עלה לפודיום, הוא קיבל את ההודעה. במהרה ידע כל העולם: איירטון סנה מת.

כעבור ארבעה ימים נקבר סנה בברזיל, בה הוכרז על שלושה ימי אבל. יותר ממיליון איש יצאו לרחובות סאו פאולו, שעה שהארון עשה את דרכו משדה התעופה. פרוסט, היריב הגדול, היה בין הנוכחים בהלוויה. "הוא היה הנהג האחד שכיבדתי", אמר. "התאונה היתה האירוע הדרמטי בתולדות הספורט המוטורי", אומר ווקר, "סנה היה אלוהים בברזיל, אלוהים ביפאן, והוא נהרג בשידור חי".

באיטליה נפתחה חקירה, שהובילה להעמדתם לדין של בכירים בוויליאמס באשמת הריגה בטענה לליקויים ברכב. בתום סדרת ערעורים הם זוכו. בעוד הגורם שהוביל למוות ידוע - מוט שהשתחרר מהגלגל חדר את קסדתו - אובדן השליטה נותר תעלומה. "אני משוכנע שהוא עשה טעות, זאת לא אשמת איש", אומר דיימון היל, עמיתו לקבוצה, "איירטון היה נהג נהדר, אבל לא אלוהים".

התאונה הובילה למהפך עצום בתקנות הבטיחות ובעיצוב המכוניות. אולי עולם המירוצים היה צריך לאבד נהג כזה כדי להבין את ההשלכות. כל תאונה קשה מחזירה את כולם לסנה, אבל מאז 1994 לא נהרג נהג במסלולי פורמולה 1. גם במותו, הוא השאיר מזכרת יקרה. "עבורי", אומר באריקלו, "הוא תמיד נוכח. כברזילאי, אתה חי עם סנה מדי יום".



איירטון סנה
 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#