בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הירידה האחרונה של ואוטר ויילנדט

לפני שנה בדיוק חגג הרוכב הבלגי ניצחון בכורה בקטע השלישי בג'ירו האיטלקי. שלשום, באותו קטע בדיוק, נפל הרוכב בן ה-26 מאופניו, סדק את גולגולתו ומת. עבור כולם היתה זו תזכורת מפחידה לסיכון שלוקחים על עצמם הרוכבים מדי יום

תגובות

מהרגע שפורסם המסלול בג'ירו ד'איטליה השנה, ידעו הרוכבים שמצפה להם מירוץ קשה. 40 טיפוסים גדולים ושמונה קטעים שמסתיימים בפסגות הרים הם מבחן גדול עבור כל רוכב. איש לא חשב שהנורא מכל מצפה להם דווקא באחת הירידות.

זה קרה שלשום, בקטע השלישי. דווקא בו. לפני שנה בדיוק הפך הקטע השלישי בג'ירו ליומו הגדול של ואוטר ויילנדט הבלגי, שחגג ניצחון בכורה בגראנד טור האיטלקי. הפעם, הוא לא הגיע לקו הסיום. כ-20 קילומטרים משם, במהלך ירידה מפאסו דל בוקו, נפל ויילנדט מאופניו. מצלמות הטלוויזיה התמקדו שניות ארוכות, ארוכות מדי, ברוכב שרוע על הכביש, ללא תנועה, מדמם מראשו, וברופאים מבצעים בו פעולות החייאה. רוכבים אחרים חלפו ליד מקום התאונה. "ראיתי אותו שרוע על הקרקע", שיחזר אחר כך חורחה אסנסה, "אפילו לא רציתי להביט".

מאוחר יותר, באזור קו הסיום, שרר שקט מדאיג וכל כך לא שגרתי. הרוכבים התלחשו ביניהם. במשך שעה ארוכה התרוצצו שמועות. הטקס המסורתי על הפודיום בוטל, כך גם מסיבות העיתונאים. לבסוף יצאה ההודעה: ויילנדט מת. "המצב היה חמור מאוד", סיפר ג'ובאני טרדיצ'י, הרופא הראשי של הג'ירו, שהגיע למקום חצי דקה לאחר התאונה וניסה להחיותו במשך 45 דקות, "לא יכולנו לעשות דבר".

זו היתה יכולה להיות עונת הפריצה הגדולה של ויילנדט בן ה-26. בשש שנותיו הראשונות כמקצוען רכב הספרינטר הבלגי עבור קבוצת קוויק סטפ וסייע לכוכבה טום בונן לרשום הצלחות גדולות. ב-2007 השיג שבעה ניצחונות בקטעים ובמירוצים, וכעבור שנה חגג ניצחון ראשון בגראנד טור כשזכה בקטע ה-17 בוואלטה א'אספניה. בתחילת השנה הנוכחית עבר ללאופרד-טרק, הקבוצה החדשה של האחים שלק וקנצ'לארה, עם הבטחה להתפתח ולזכות לעצמאות רבה יותר. בג'ירו נחשב לבעל הסיכוי הטוב ביותר בקבוצה להשיג ניצחונות, ובקטע השני סיים תשיעי. זה היה המירוץ האחרון שהשלים.

בעוד אביו ובת זוגו ההרה טסו לאיטליה לזהות את הגופה והניחו פרחים במקום התאונה, פתחו הרשויות המקומיות בחקירה. אחת ההערכות היא כי נגיעה קלה של דוושתו הימנית בקיר בצדי המסלול הובילה לנפילה, ראשו קדימה. גולגולתו נסדקה. "המצב היה אבוד מהרגעים הראשונים", הודה אנג'לו זומניאן, מנהל המירוץ. בנתיחה שלאחר המוות נקבע כי הוא מת במקום.

עבור כולם בענף היתה זו תזכורת לסיכון שלוקחים על עצמם הרוכבים מדי יום. המהירות והצפיפות בעליות, במישור ובירידות. הכל יכול לקרות. "טעות אחת במהירות הזו וזה נגמר", אמר פליצ'ה גימונדי, שבסוף שנות ה-60' זכה בכל שלושת הגראנד טורים, "נראה שהיו סימני בלימה, אולי דעתו הוסחה לשבריר שנייה. ב-80 קמ"ש זה קטלני".

לזכרו של ואוטר

זו לא היתה הפעם הראשונה, כנראה גם לא האחרונה. זהו מקרה המוות הרביעי בתולדות הג'ירו, והראשון מאז מות אמיליו רוואסיו לפני 25 שנה. בגראנד טורים מדובר במוות ראשון מאז 1995, אז נהרג פאביו קסטרלי בטור דה פראנס כשהחליק מהכביש בירידה בפירנאים ונחבט בראשו.

"כשראיתי את ויילדנט נופל, מיד הבנתי שזה רציני", שיחזר יוהאן מוסיאו, עמיתו לשעבר בקוויק סטפ, "הדמיון לקסטרלי היה בולט. בירידות כאלה רוכבים במהירות גבוהה מאוד. אמצעי ההגנה שיש על רוכבים אינם מספקים כדי למנוע פציעות רציניות". זה מדהים, אבל לפני פחות מעשור רוכבים היו מתחרים ללא קסדות. רק מותו של אנדריי קיבילב הקזחי ב-2003 הוביל להפיכתן לחובה. גם כוחן מוגבל מאוד.

לעתים יש גם תלונות על תוואי או סוג המסלול. בג'ירו לפני שנתיים התגלגל פדרו הורילו לתוך עמק מיוער. כעבור יממה, רכבו המתחרים לאט בקטע התשיעי כמחאה על מצב הבטיחות. "מאז התאונה עשינו מאמץ אדיר לוודא שאמצעי הבטיחות הקיימים נבדקים ומשופרים על ידי צוותים מיוחדים", הבטיח אתמול זומניאן, "אף מירוץ בעולם לא משקיע כל כך הרבה כדי לוודא שנוכל לבוא להצלתם של קורבנות התרסקות".

בקטע הרביעי אתמול רכב דייויד מילאר עם החולצה הוורודה, בה זכה יממה קודם לכן. "זה לזכרו של ואוטר, אין חגיגה או תהילה, רק עצב. זה נורא", אמר מילאר, "הספורט שלנו מאוד טרגי לעתים. אנחנו חיים מדי יום, לחלוטין ללא מודעות לסכנות אליהן אנו נכנסים. ואוטר היה ספרינטר, ולכן מהרוכבים המיומנים ביותר בטיפול באופניים. העובדה שזה קרה לו מראה שאנחנו בסכנה בכל קילומטר. זו היתה ירידה בה הכל יכול לקרות. אלה הרוכבים הטובים בתבל, וגם להם יכולות להיות תקלות, או שימצאו את עצמם במקום הלא נכון בזמן הלא נכון".

בין מאות הודעות התנחומים שיצאו מקבוצות ומרוכבים בלטו דבריו של טיילר פראר. האמריקאי, שקבע את מקום מושבו האירופי בגנט, עיר הולדתו של ויילדנט, הפך לחברו הקרוב ולשותף לאימונים. "בדרכים רבות הוא היה אח נוסף", אמר פראר, "הוא היה הנשמה של הספורט שאנו אוהבים - ספורטאי שהקריב עצמו לטובת אחרים ואלוף שחגג כל תהילה כניצחון עבור משפחתו, קבוצתו, חבריו ואוהביו. אזכור אותו לנצח ותמיד אנסה להסב לו גאווה, כפי שעשה עבור הספורט והאנשים שאהב".

אתמול, הספורט הזה נצר את ויילנדט ללבו. הן בג'ירו והן בקבוצתו שקלו אם להמשיך, והחליטו לעשות זאת. כנהוג, הקטע אתמול, מגנואה לליבורנו, היווה מסע לכבודו, נטול תחרותיות, ותוצאותיו לא ייחשבו בדרוג הכללי. אחרי דקת דומיה, דיוושו 206 הרוכבים בקצב אטי, כשכל פעם מתקדמת קבוצה אחרת לראש הפלוטון. את הקו חצו ראשונים שמונת רוכבי לאופרד-טרק הנותרים לצד פראר, שהחליט לא להמשיך במירוץ. "אנחנו רוצים לזכור אותו כשידיו מונפות, מוטרף משמחה אחרי ניצחון", נפרדה ממנו קבוצת קוויק סטפ, "זו התמונה שלו שנישא בלבנו לנצח".

מקצוע מסוכן | ויילנדט אינו הרוכב הראשון שנהרג במהלך הג'ירו

1952

הרוכב האיטלקי ארופאו פונסין מתנגש בעץ במהלך ירידה חדה בקטע הרביעי ונהרג

1976

חואן מנואל סנטיסטבן הספרדי מת משבר בגולגולת לאחר התנגשות במהלך הקטע הראשון בקטאניה

1986

אמיליו רוואסיו האיטלקי מתרסק במהלך קטע בפאלרמו ומת מאוחר יותר בבית החולים



הרוכבים עורכים דקת דומיה לזכרו של ויילנדט, אתמול לפני הקטע הרביעי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#