מוטו GP: מירוץ אופנועים על המשקל

סבב המוטו GP סוער בגלל הצעה חדשה הקוראת לקביעת משקל מינימום לשילוב אדם-אופנוע, בטענה כי הרוכבים הקלים יותר נהנים מיתרון. דני פדרוסה, 51 קילוגרם עם קסדה, בטוח מה עומד מאחורי הרעיון: "אנשים מסוימים לא רוצים לראות אותי מנצח"

אמיר ענבר
אמיר ענבר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אמיר ענבר
אמיר ענבר

מוטו GP | מירוץ קטלוניה

רוכבי סוסים הם בדרך כלל בחורים צנומים וקלים. המשוואה פשוטה - ככל שהמשקל על גב הסוס נמוך יותר, ירוץ מהר יותר. גם דני פדרוסה רוכב, אבל במקרה שלו מדובר בסוס מסוג אחר, מוטורי. כאן המשוואה פשוטה הרבה פחות.

מזה חודשיים מתנהל במוטו GP דיון לגבי השפעת משקלם של הרוכבים על ביצועיהם. זאת לאחר שבמהלך הגראנד פרי הספרדי בחרס בתחילת אפריל, העלו שני רוכבים הצעה לפיה ייקבע משקל מינימום משותף לרוכב ולאופנוע שלו. שלא במפתיע, השניים הם מרקו סימונצ'לי, הרוכב הכבד בסבב, ו-ולנטינו רוסי, בין הכבדים. שלא במפתיע, פדרוסה רתח.

"הסיפור הזה הולך אחריי כל הקריירה", סיפר הרוכב הספרדי, "בקטגוריית 250 סמ"ק כולם אמרו שאיני מסוגל לרכוב כי אני קטן מדי, וכשהתחלתי לנצח טענו שהמשקל שלי נתן לי יתרון גדול. כעת זה אותו דבר במוטו GP, ונמאס לי מכך. נראה כי אנשים מסוימים לא רוצים לראות אותי מנצח".

בגלל המשקל? פדרוסה צמוד לקרקע בגראנד פרי של פורטוגל, סימונצ'לי מתעופף באוויר (תצלום: אי-אף-פי )

ההצעה נגעה בעצב חשוף של פדרוסה. הוא באמת הילד הכי קטן בכיתה. 1.58 מטר בלבד, ובעיקר, רק 51 קילוגרם. סימונצ'לי, לשם השוואה, שוקל 72 קילוגרם. החוק הנוכחי קובע משקל מינימום לאופנוע בלבד - מ-135 קילו למכונה עם מנוע שני צילינדרים ועד 165 לשישה צילינדרים ומעלה. באופן טבעי, סימונצ'לי תמיד עולה למסלול כשהשילוב אדם-אופנוע שלו כבד יותר.

לרוכב קל יש יתרונות ברורים. ניקי היידן, מהכבדים ברוכבים (69 קילו), הבחין בהם היטב בתקופה שהיה עמיתו של פדרוסה לקבוצת הונדה. "הדבר הבולט היה שצרכתי יותר דלק מדני, וכשבמיכל יש 21 ליטר אנחנו מיד על הגבול", אמר היידן, "בחור גדול עשוי ליהנות מאחיזה משופרת, אבל אם בוחנים את היציאה מפניות, לרוכב הקל יותר יש יתרון בהאצה. צריכת הדלק היא הדבר העיקרי, וכך גם הבלאי בצמיגים. רוכב גדול משתמש בהם הרבה יותר".

אלה הדברים עליהם מדבר סימונצ'לי, שמציין גם את הצורך להשקיע יותר בכוונון האופנוע כדי לשפר את יעילותו. על פי התכנית, יועלה החוק המוצע לדיון בארגון היצרניות. חורחה לורנסו, אלוף העולם, הצהיר כי הוא "יותר בעד מאשר נגד הרעיון".

פדרוסה לא לבד

בעצם, כיצד השתרבבו לכאן דווקא רוסי ולורנסו? הרי אם יש משהו שאלוף העולם שבע פעמים ואלוף העולם הנוכחי, בהתאמה, מוכיחים - זה שרוכבים כבדים יצליחו אם הם טובים מספיק. מבין שמונת המובילים בדרוג העונה, ארבעה משתייכים לחציון הכבד וארבעה לחציון הקל. ביניהם פדרוסה, שעם הגעתו למוטו GP שמע בכלל שהוא קל מכדי להשתלט על האופנועים האלה.

משקל מינימום משולב קיים בתחומים אחרים, כמו בקטגוריית 125 סמ"ק. משקל המינימום בפורמולה 1 הוא 640 קילוגרם. בגלל שהמכוניות קלות מכך משמעותית וגם משקל הנהגים אינו מביא אותן לסף הנדרש, מוסיפים להן לוחות טונגסטן במשקל שיכול להגיע לעשרות קילוגרם. טובי מודי, עיתונאי ושדר, סבור שיהיה מטופש לעשות זאת גם בקטגוריית האופנועים הבכירה. "רכיבת סוסים שרדה דורות מבלי שהסוסים יישקלו", ציין בטור ב"אוטוספורט", "מאמני הסוסים במוטו GP הם המעצבים והמכונאים. הם רוצים ללכת ראש בראש מול כולם ולהוכיח שהם הטובים ביותר, לא להוסיף לאופנוע 20 קילוגרם של מתכת".

אלא שלא כל היתרונות נמצאים בצד של קלי המשקל. המצדדים בהם מיהרו להזכיר כי גם לרוכב כבד יש מעלות טבעיות - באחיזת הכביש, בבלימה ובשינוי כיוון, תודות להעברת כובד משקלו המשמעותי יותר. "וזה עוד לפני שמדברים על מצב בו אני נופל ומנסה להרים את האופנוע כדי להמשיך", מציין פדרוסה.

למרות שהיותו קטן באופן חריג הפך אותו לסמל הפרשה, פדרוסה אינו לבד. קייסי סטונר, 58 קילוגרם בלבד ואלוף העולם ב-2007, הודה כי "יש פלוסים ומינוסים לכל דבר". "כעת יש לנו הרבה יותר כוחות סוס מבעבר, ואז אף אחד לא התלונן כל כך. אנשים רוצים למצוא תירוצים לכל דבר", אמר על התומכים בחוק. גם ליביו סופו, ראש קבוצת הונדה, מפעיל את כל כובד משקלו לטובת הקלים: "דני הוא היחיד בגודלו שהגיע לרמה הזו, וזה מוכיח שהעניין טמון בכישרון. הונדה תסרב במידה שההצעה תהפוך לרשמית, וזה לא קשור לכך שדני רוכב עבורנו".

ואולי הכל כן קשור בפדרוסה, שכבר ארבע שנים מסיים במקומות 2-3 בדרוג, תמיד קרוב לאליפות ולעולם לא נוגע בה. "הסיפור הולך בעקבותיי שנים", אומר הרוכב בן ה-25, "להיות כמוני זה לא תמיד יתרון, אבל עכשיו אומרים שכן. הם צריכים לנסות לראות איך זה להיות קטנים".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ