בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המנצחים הגדולים במירוץ: הרבה כסף והמון צביעות

למרות שהמהומות שפרצו בנסיכות ודוכאו על ידי המשטר בצורה אלימה הובילו בתחילת השנה לביטולו, החליטו בסוף השבוע ראשי פורמולה 1 לקיים את מירוץ בחריין עוד העונה. כי בקרקס הנודד של הון, קשרים ואינטרסים, זכויות האדם נמצאות אי שם בתחתית סדר העדיפויות

תגובות

מצפון אנושי וחברתי לא באמת משחק תפקיד בארגוני הספורט הגדולים, נאיבי יהיה לחשוב אחרת. כסף ויחסי ציבור הם הגורמים המניעים, ופורמולה 1 אינו שונה. זה מה שהופך את לתמוהה ההחלטה לקיים, למרות הכל, את הגראנד פרי של בחריין עוד השנה.

לגבי הכסף, כמובן, אין סימני שאלה. בחריין מעבירה מדי שנה כ-40 מיליון דולר עבור הזכות לארח את המירוץ - ביטולו היה מהווה אובדן הכנסה ישיר. תדמית הסבב היא עניין אחר. "אם הייתי נשיא היום, פורמולה 1 היה מגיע לבחריין רק על גופתי המתה", הצהיר מקס מוזלי, לשעבר נשיא FIA (פדרציית הרכב הבינלאומית), בראיון ל-ESPNF1, "לנסוע לשם יהיה אסון ליחסי הציבור, והספונסרים ירצו להסיר את שמותיהם. ישתמשו בפורמולה 1 כמעט כמו בכלי דיכוי, כדי לצייר תמונה שגויה של בחריין".

הגראנד פרי הבחרייני, שצורף לסבב ב-2004, אמור היה לפתוח את העונה בחודש מארס. המהומות שפרצו בנסיכות ודוכאו על ידי המשטר בצורה אלימה, הובילו לביטולו. במקביל נקבע 1 במאי כתאריך אחרון להחלטה בנוגע לקיומו בהמשך השנה, אלא גם כשהתאריך חלף קיבלו הבחריינים הזדמנויות נוספות להוכיח את יכולתם לארחו. הטענות של ראש הסבב ברני אקלסטון כי "הדבר לא קשור לכסף בשום צורה" מתקבלות בגיחוך.

בשבוע שעבר בוטל מצב החירום שהוטל בבחריין שלושה חודשים קודם לכן. לא שהשלווה והאחווה חזרו לשרור. בסוף השבוע, בזמן שב-FIA דנו בעתיד המירוץ, הופיעו דיווחים על הפגנות שדוכאו בעזרת גז מדמיע וכדורי גומי. קשה להתלונן על זכויות אדם לאחר שהמשחקים האולימפיים התקיימו בבייג'ין, אבל מירוץ בבחריין בעיתוי הזה נראה לרבים כמו החלטה מטורפת.

"אי אפשר לבסס את החלטתך על קיום מירוץ במדינה לפי יכולתה לשלם", תקף דיימון היל, אלוף העולם ב-1996, "הסבב לא יכול לטמון ראשו בחול. אני מופתע ומאוכזב מהיעדר תגובה אינטליגנטית מהענף בשעה שעלינו לקדמו באופן חיובי, המכיר בערכים אנושיים. הקבוצות, הנהגים והספונסרים צריכים לייצג ערכים חיוביים, קידמה. או שאתה מודע למה שקורה במדינה או שאתה לא. זו לא המדינה שלנו, אבל אנחנו לא יכולים להעמיד פנים שהקשיים לא קיימים או שהם יסתדרו".

דווקא אפשר. "כולם אנשים נחמדים ואני לא חושב שתהיה בעיה", אומר אקלסטון על הבחריינים. טוב, טור מערכת ב"אובזרבר" שלשום ציין שאנשי מינהל בספורט אינם מרבים להפגין שיקול דעת מוצלח בנוגע למשטרים בעייתיים. לדוגמה הוא ציין את קיום האולימפיאדה בברלין ב-1936.

רוב הקולות המתלוננים על ההחלטה מגיעים מבחוץ. ארגוני זכויות אדם, למשל. "זו בעיטה בשיניהם של תושבי בחריין. הכסף גבר על שיקול הדעת, וכל אחת מהקבוצות תיקשר ישירות לפעילות המדממת שהרסה את חייהם של מאות חפים מפשע", האשים אלכס ווילקס, איש ארגון הקמפיינים העולמי "אוואז", שהרים עצומה באינטרנט נגד FIA. נכון לאמש נרשמו מעל 400 אלף חתימות.

שתיקת היצרניות

הקבוצות עצמן שומרות בינתיים על שתיקה, עד לדיון בארגון היצרניות (FOTA). "הן לא מרוצות, אבל אקלסטון משלם את החשבונות והן מקבלות כסף מכל הרווחים שהוא מפיק עבור הענף, אז הן יילכו עם זה", מנבא ג'ונתן לגארד, כתב BBC. גם מהספונסריות, אלו שתדמיתן קריטית כל כך, טרם נשמע דבר.

מארק וובר הוא קול נדיר בין הנהגים. "הספורט היה צריך לנקוט בעמדה נוקשה הרבה יותר מאשר לעכב כל הזמן את ההחלטה בתקווה שיוכל לקבוע את המירוץ מחדש ל-2011. לצערי, ההחלטה הנכונה לא התקבלה", כתב נהג רד בול באתר שלו, "פורמולה 1 וספורט בכלל לא נמצאים מעל אחריות חברתית ומצפון. כמתחרה, איני מרגיש בנוח לנסוע לשם ולהתחרות באירוע שככל הנראה, ולמרות ההבטחות, יגרום מתחים נוספים לתושבי המדינה".

בעוד הרשויות נלהבות "להזכיר לעולם מה היא בחריין במיטבה", כוחות האופוזיציה מבטיחים להשתמש במירוץ כדי לחשוף את בחריין האמיתית, הנסיכות בה נהרגו עשרות ונעצרו מאות מבקשי דמוקרטיה. "נראה שהאינטרסים של פורמולה 1 חשובים יותר מזכויות האדם של אנשי האזור", אמר נאביל רג'אב, נשיא המרכז הבחרייני לזכויות אדם, "ליום המירוץ כבר קראו 'יום הזעם', ותושבים מתכוונים לבוא מכל הערים כדי להפגין את זעמם על מה שעושה המשטר לאנשיו".

אלא שנראה כי דבר לא עומד לנגד עיניהם של ראשי הסבב מלבד כסף. בסוף השבוע פורסמה הגרסה המוקדמת של לוח התחרויות לעונה הבאה, הכוללת מספר שיא של 21 מירוצים. החזון הגלובלי (והכלכלי) של אקלסטון ממשיך להתממש ולהתרחב, ומגיע לאבו דאבי ולבחריין, לדרום קוריאה ולסינגפור.

התאריך החדש של המירוץ בבחריין נקבע עתה ל-30 באוקטובר והוביל לדחיית הגראנד פרי ההודי ל-11 בדצמבר. מאז 1963 לא הסתיימה עונה במועד כה מאוחר, והעומס על העובדים - אלה שעומלים ללא הפסקה גם בין מירוצים כדי להכין את המכוניות - עצום. מדובר גם ביותר מ-3,000 אנשי צוות ובטונות של ציוד העוברים ממדינה למדינה.

על הבעיות הלוגיסטיות, אגב, דווקא מדברים בקבוצות. "אי אפשר לצפות שהאנשים שלנו ימשיכו לעבוד במצב הזה", אמר רוס ברון, ראש קבוצת מרצדס, "אנשינו עובדים מאז ינואר ואנחנו מבקשים מהם לעבוד לתוך דצמבר, כך שלא יהיה זמן לחופשה לפני חג המולד והם יחזרו לעבודה מיד בינואר. זה יותר מדי וברני מודע לכך". ומה חושב ברני? "מדובר בנסיבות חריגות".

בקרקס הנודד של כסף, קשרים, אינטרסים וצביעות, העובדים ואזרחי בחריין נמצאים בתחתית סדר העדיפויות. כל 26 חברי המועצה העולמית ב-FIA הצביעו בעד החזרת המירוץ, בתירוץ שהדבר יעזור "לאחד אנשים בזמן שהמדינה מנסה לנוע קדימה". בוודאי, זה מה שחסר לתושבים. בהודו מרוצים מכך שיזכו לארח את המירוץ האחרון, הנחשק כל כך. ו-FOTA? ובכן, יו"ר ארגון היצרניות הוא מרטין וויטמאש, ראש קבוצת מקלארן, שחלק ניכר ממניותיה נמצא בבעלות חברה מבחריין. לכו תבנו עליהם.

מוזלי מכיר היטב את נבכי הפוליטיקה של הענף, כמי שכיהן כנשיא FIA בין 1993 ל-2009. הוא גם טוען שלא צריך למנוע קיום אירועי ספורט ב"מדינות פחות ממושלמות". כל זה לא מונע ממנו לקבוע כי את המירוץ הזה פשוט אסור לקיים.

"חובה למנוע אירוע ספורט כאשר משטר מדכא משתמש בו כדי להסתיר את פעולותיו", כתב מוזלי בטור ב"טלגרף", "אם הספורט מקבל על עצמו את התפקיד, הוא הופך לכלי של הממשלה. דרך קיום המירוץ, הם מקווים להראות לעולם שהבעיות היו רק קושי קטן וזמני ושהכל חזר לשגרה. בכך שהסכים לקיום המירוץ, הפך הסבב מעורב במה שקרה ולכלי דיכוי של הממשל. קיום המירוץ הוא טעות שלא תישכח, ובסופו של דבר תעלה לפורמולה 1 ביוקר".



המסלול בבחריין. התירוץ להחזרת המירוץ: ''יעזור לאחד אנשים בזמן שהמדינה מנסה לנוע קדימה''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#