בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

לא אלוהים, אבל בדרך הנכונה

תשעה חודשים אחרי שנחשב בסך הכל לכישרון צעיר, הפך הגרמני סבסטיאן וטל בן ה-23 לשליט הבלתי מעורער של פורמולה 1

תגובות

אירועי הגראנד פרי הקנדי לפני שבועיים, בו עקף את סבסטיאן וטל בהקפה האחרונה בזכות טעות של הגרמני וניצח, העלו את מפלס התקוות אצל ג'נסון באטן. "זה יפגע בו מנטלית", קבע נהג מקלארן לקראת המירוץ בוולנסיה שלשום, "אני מקווה שזה ישחק אצלו בראש. זה גורם לי לחייך כי זה מראה שהכל יכול לקרות אם נפעיל לחץ".

כשהסתיים המירוץ בספרד, היו וטל ואנשי רד בול היחידים שחייכו. בפרארי ובמקלארן פשוט הרימו ידיים. "אליפות העולם אינה בחישובים שלנו, היא לא בידינו", הודה פרננדו אלונסו, שרחוק 99 נקודות מווטל בדרוג. לואיס המילטון, עוד רודף מתוסכל, אמר: "סבסטיאן נעלם, הוא כבר די זכה בזה".

כן, יש שני נהגים שנמצאים קרוב יותר למוליך הדרוג, אבל גם הפער של וטל מבאטן וממארק וובר משמעותי - 77 נקודות. או כפי שציינו רבים, הוא יכול לוותר על שלושת המירוצים הבאים ועדיין לשמור על ההובלה.

שמונה מירוצים, שישה ניצחונות, פעמיים מקום שני. דומיננטיות שמזכירה כמה מהעונות הגדולות של גרמני אחר. "זה דומה מאוד לתקופה בה מיכאל שומאכר היה דומיננטי. כעת סבסטיאן דומיננטי", אומר המילטון, "לרד בול יש מכונית סולידית שמסיימת כל מירוץ, היא מהירה קצת יותר מהאחרות, עם נהג בכושר נהדר ובעל ביטחון עצום. הכל הולך לו באופן מושלם".

עדיין ביציע

תריצו 12 חודשים לאחור. בעצם, תשעה יספיקו. בסוף ספטמבר אשתקד עוד היה וטל צעיר כישרוני אך חסר ניסיון, שמבצע יותר מדי טעויות. אליפות העולם לא היתה על הפרק, כשעליה נאבקו נהגים מנוסים כמו וובר, אלונסו והמילטון. בעוד לכולם החלו לרעוד הידיים, פיתח וטל קילינג אינסטינקט ונהג באופן מושלם כדי לנצח בשלושה מארבעת המירוצים האחרונים. מי שהיה לנהג הצעיר ביותר לצבור ניקוד, להוליך במירוץ, לזנק בפול פוזישן ולנצח, הפך גם לאלוף העולם הצעיר ביותר, בגיל 23.

כעת הוא בדרך להרבה יותר. "וטל יהיה אלוף מספר פעמים", קבע בדצמבר ג'קי סטיוארט, אלוף העולם לשעבר. התואר השני כבר בדרך, אלא שהמספר המוזכר יותר ויותר הוא שבע - סך התארים של שומאכר. "זה בהחלט לא בלתי אפשרי", אמר שומי כשנשאל אם וטל יוכל להשתוות אליו, "אבל אני לא חושב שסבסטיאן מוטרד מסטטיסטיקות, רק מתוצאות".

החודשים האחרונים היו סוג של הלם תרבות עבור וטל. אנגלופיל צעיר חובב קומדיות בריטיות ומוסיקה בריטית, שהפך לפתע לפנים מוכרות. 10,000 איש חיכו לו כשהגיע לגרמניה אחרי זכייתו. גם בעיר הולדתו הפנהיים נערכה לכבודו קבלת פנים, ובברלין קיים נסיעת ראווה. למרות הכל, מתבקש וטל להבהיר, הוא לא השתנה. במשחקי כדורגל של פרנקפורט, סיפר, הוא עדיין צופה מיציעי האוהדים.

"אני לא מתעורר וחושב על כך שאני אלוף עולם", אמר ל"דיילי מייל", "הרגע שלי לאור השמש עלול להסתיים בכל רגע. אני יכול לשבור רגל בנפילה מהמדרגות והכל ייגמר. הדבר הטוב ביותר בלהיות מספר 1 הוא שאיש לא יכול לקחת את זה ממני. הוכחתי לעצמי שביכולתי לעשות זאת. לא הייתי אומר שזה שינה אותי. אני עדיין יכול ללכת ברחוב ולהיכנס לקולנוע ללא בעיות. תמיד רוצים לצלם אותי, זו לא בעיה. פשוט צריך להתמודד עם כך. אני לא אלוהים, רק בחור רגיל".

זה לא ממש מדויק. בחור רגיל לא שולט במירוצים כך, בוודאי כשעמיתו לקבוצה וובר מתקשה עם ציוד זהה. מהירותו בולטת במיוחד במקצי דרוג. בשבעה מתוך שמונה השיג את המקום הראשון. הדבר כמובן מקל על העבודה במירוצים, אך בברצלונה גם הראה את יכולתו להתקדם מאחור. שם ובמירוצים אחרים אף נאלץ להתמודד עם נהגים שזינבו בו. כל זאת, כאשר מערכת ה-KERS במכונית הרד בול, שמעניקה תאוצה זמנית, נחותה מאלו של יריבותיה.

"הוא חלוץ, סקורר נהדר, וויין רוני שלנו", אמר כריס הורנר, ראש קבוצת רד בול, לסוכנות DPA, ושטח את מאפייניו: "מהירות, אינטליגנציה ואישיות. הוא ישיר מאוד, אינטליגנטי, יודע מה הוא רוצה מהמכונית, חש אותה, לצד הרבה כישרון טבעי. הוא עשה עוד צעד השנה, והתפתח בצורה אדירה כנהג וכאדם. רואים זאת בהופעות שלו".

גם עתה, מספר מעצב הרכב אדריאן ניואי, תמצאו בערבים את וטל מסתובב במוסכי רד בול, מדבר עם המכונאים ועובר על המידע. הוא לא יודע אחרת. מילדותו ויתר על בילויים, הליכה לבריכה ומסיבות לטובת תחרויות. הוא לא אהב את זה, סיפר, "אבל ברגע שהייתי במסלול, שוב הייתי שמח".

מי יעצור אותו?

טעויות, מודה וטל, הן חלק מהענף. הוא ממשיך לעשות אותן, ובקנדה התנגש בקיר במקצה אימון, עוד לפני השגיאה שעלתה לו בניצחון. העיקר שאין לו בעיה להודות בכך. תגובתו לכך היתה חשובה יותר. תשאלו את באטן.

"המיוחד בסבסטיאן זה כמה הוא בוגר לגילו", אמר ניואי לאתר הרשמי של הסבב, "ראיתי הרבה נהגים שעולים מאלמוניות לכוכבות, התהילה עולה לראשם והוא מתנפח. סבסטיאן שומר על יציבות. הוא אדם פרטי מאוד, שאינו מחפש תהילה. הוא חושב הרבה על מה שהוא עושה וממעט לחזור על טעויות פעמיים".

בסבב, כך נראה, מבינים את זה. חוקים חדשים הנוגעים לתצורת הרכב, שנכנסים עתה לתוקף, נחשבים לכאלה שאמורים להגביל את יתרונות רד בול. שוב, קצת מזכיר את ימי שומאכר. וטל, תמים פחות משחושבים, נצפה בוולנסיה מביט בהגה של רכבי מקלארן ופרארי. "זה סבסטיאן טיפוסי. תמיד רוצה ללמוד משהו חדש", אמר הורנר, והכחיש שהנהג נשלח לעשות זאת.

וטל, כפי שאמר שומאכר, באמת לא מביט בסטטיסטיקות. לא על יתרונו בדרוג ("לא הייתי טוב במתמטיקה") ולא על שיאיו של בן ארצו. "אתה לא מסמן מטרות כמו לזכות בשמונה אליפויות כדי להיות אחת לפני הנהג הטוב בהיסטוריה", אמר, "הכל צריך להתחבר, ולזכות בשילוב הזה שבע פעמים זה די קשה. בעוד הרבה שנים יהיה נחמד להביט לאחור ולראות מה השגת. אם אתה מאושר, זה לא משנה בכמה אליפויות זכית או מה השגת".

אם תשאלו את ג'ורג'יו אסקאנלי, מכונאי שעבד עם וטל בקבוצת טורו רוסו ועם איירטון סנה במקלארן, ההשוואה לשומאכר שגויה. עניין של כישרון טבעי. "הייתי בר מזל", אמר אסקאנלי ל"בילד", "פעמיים בחיי חוויתי שלמות - עם סנה ושוב עם וטל. עם מיכאל זה היה שונה בגלל שהיה עליו לעבוד קשה יותר עבור הצלחתו. עם השניים הללו זה היה משהו אחר".



סבסטיאן וטל מראה שלא הכל מתחיל ונגמר במסלולי פורמולה 1, על החול של זירת השוורים במאיורקה



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#