בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

האתגר שמאיים לפרק את פורמולה 1

הניסיון של קונצרן "ניוז קורפוריישן" ומשפחת אניילי להשתלט על הסבב יכול להסתיים בדרכים רבות. ביניהן, יצירת סדרת מירוצים מתחרה לפורמולה 1 או מעבר לשידורים בשיטת "שלם וצפה", שתרעיד את הענף. מה שבטוח, מישהו עומד להרוויח מכך

תגובות

גורלו של מירוץ פורמולה 1 יכול להתהפך בשבריר שנייה. כשסבסטיאן וטל איבד שליטה על מכוניתו בהקפה האחרונה בקנדה לפני כשבועיים, הוא איפשר לג'נסון באטן לגנוב ממנו את הניצחון. עתה מסתבר שהפן העסקי של הסבב עומד בפני אפשרות לשינוי דרסטי דומה. על הפרק הרבה יותר מניצחון וצ'ק שמן, אלא הבעלות העתידית על סבב מירוצי המכוניות הפופולרי בעולם, וייתכן שגם הדרך בה יחזו בו מאות מיליונים.

הירייה הראשונה במערכה נורתה באביב האחרון כשקונצרן התקשורת "ניוז קורפוריישן" בבעלות רופרט מרדוק וחברת ההשקעות של משפחת אניילי האיטלקית - הפטרונים של קבוצת פרארי - הביעו רצון להשתלט על ניהול הסבב. מאז, בשיחות לא רשמיות, ניסו נציגי החברות לשכנע את בעלי הקבוצות הסקפטים ושאר מתנגדים כי שני הארגונים הם העתיד של הענף.

אנשים המעורים בשיחות טוענים כי אלו עיקרי הדברים: "ניוז" יכול לעשות עבור הסבב את מה שעשה למען הכדורגל האנגלי, שעבר שינוי בזכות הזרמת מיליארדי ליש"ט ששולמו עבור זכויות שידור בערוצים בתשלום. בנוסף, הקשרים העולמיים החזקים של הקונצרן ומשאביו הכלכליים יכולים לייצר עניין בשווקים בהם הענף צולע, במיוחד בארצות הברית. התמסרות לקבוצת אניילי עשויה להניב לבעלי הקבוצות אחוז גבוה יותר מההכנסות המסחריות, במקום שחצי מהן יועברו לחברת הגג של הסבב.

השאלות המתעוררות הן האם יסכימו בעלי הקבוצות לחלוק את הבעלות עם גורם חיצוני; האם הרגולטורים יאפשרו לפורמולה 1 לעבור משידור טלוויזיוני בחינם, כמעוגן בהסכם הפעלתו הנוכחי, לשידור בתשלום בערוצים המופעלים על ידי קונצרן "ניוז" באירופה ובאסיה; ואם כן, האם אוהדים וספונסרים ימשיכו לעקוב אחר הענף; ומעל לכל, האם השידוך בין חברת תקשורת לארגון ספורט יעבוד טוב יותר מאשר בשיתופי פעולה דומים, שרובם נפסקו בשל חוסר היכולת לספק את הרווחים המצופים.

"אני לא רואה כיצד יכולה קבוצת תקשורת להשתלט מבלי לשנות מהיסוד את הדרך בה הענף פועל", אומר נייג'ל קארי, מנהל Brandrapport, סוכנות העוסקת בחוזי אימוץ, "חברות התקשורת הן כרגע רק חישוק אחד בגלגל של פורמולה 1, אבל במקרה הזה חברות התקשורת מבקשות להפוך למרכזו של הגלגל".

התקדימים להשתלטות קבוצות תקשורת על מועדוני וארגוני ספורט אינם מעודדים. קונצרן "ניוז" רכש ב-1998 את הדודג'רס, קבוצת הבייסבול מלוס אנג'לס, בתקווה למשוך צופים עבור רשת הטלוויזיה "פוקס" שבבעלותו. כעבור שש שנים מכר הקונצרן את הקבוצה כאשר התקוות הכלכליות הכזיבו.

דברו אתנו

המכשולים בכל הקשור להשתלטות כה גבוהים, עד שמספר פרשנים טוענים כי "ניוז" וקבוצת אניילי לא מתכוונים להגיש הצעה ממשית עבור הארגון כולו, כמו לשכנע קבוצות מפתח לעזוב וליצור סבב חדש. "חבל שהם לא באים ומנהלים משא ומתן רשמי עם בעלי המניות", אומר ברני אקלסטון, הכוח המניע מאחורי הסבב בארבעת העשורים האחרונים.

תוך שהם גורמים לתהיות לגבי כוונותיהם האמיתיות, משוכנעים ב"ניוז" ובקבוצת אניילי שאינם יכולים להפסיד. ההסכם בין הקבוצות לפורמולה 1 יפוג בשנה הבאה. אם יחליטו הקבוצות להיפרד ולייסד סבב חדש, תרד לטמיון ההשקעה בת 2.6 מיליארד הדולר של חברת CVC, המנהלת כיום את פורמולה 1.

נאמר כי ג'ון אלקן מקבוצת אניילי וג'יימס מרדוק, המנהל את המהלכים האירופיים והאסיאתיים של "ניוז", מנהלים ביניהם שיחות בנוגע להשתלטות על פורמולה 1 כבר מספר שנים. באביב, שהכיל יותר בעיות פוליטיות וכלכליות מכפי שהסבב רגיל, הם זיהו הזדמנות להעביר הילוך: מתיחות פוליטית בבחריין הפריעה לקיום המירוץ שתוכנן למארס, אקלסטון הסתבך בחשד לקבלת שוחד במסגרת חקירה בגרמניה לגבי מכירת הסבב לחברת CVC.

אלא שמהומות ומהפכות אינן דבר חדש עבור פורמולה 1. עושה רושם שהענף מתנדנד משערורייה אחת לאחרת רק כדי לצאת מחוזק יותר. כך, לאחר ירידה חדה, גדל בשנים האחרונות מספר הצופים. הנהלת הסבב טוענת כי בשנה שעברו צפו 527 מיליון בני אדם לפחות בחלק ממירוץ אחד, שבעה מיליון יותר מאשר ב-2009.

נותני חסות אמורים להזרים סך כולל של 4.4 מיליארד דולר בשנה הקרובה עבור הקבוצות וראשי הענף. וטל, באטן ולואיס המילטון הם כוכבים ראויים, סיפור הקאמבק של מיכאל שומאכר אינו מזיק למכירות, ובכל זאת עולות מספר שאלות קיומיות ומטרידות לגבי עתיד הענף.

ברני הכבאי

פורמולה 1, שהמירוץ המפורסם ביותר במסגרתו עובר ברחובות הצרים של מונטה קרלו, מתקשה לייצר סקרנות בקרב אוכלוסיות נוספות מעבר לגבר האירופאי הלבן, אוכלוסיה מזדקנת. בנוסף, אין מועמד ודאי לרשת את אקלסטון בן ה-80, במשפחתו או בין ראשי הענף. "אין קו ברור של המשכיות, איש מתוך השורות לא מחכה לצעוד קדימה, ומה שנשאר הוא ואקום", אומר סיימון צ'דוויק, פרופסור לשיווק ספורט באוניברסיטת קובנטרי.

על רקע מציאות זו נפגשו באמצע מאי נציגי ארבע הקבוצות החזקות בפורמולה 1 - פרארי, מקלארן, רד בול ומרצדס. יחד דנו בהשלכות האפשריות להשתלטות של "ניוז" ומשפחת אניילי, כמו גם באפשרות להאריך את ההתקשרות עם הסבב. השתלטות של "ניוז" תחייב שינוי בהסכם המפעיל כיום את הענף, במסגרתו נקבע כי מירוצים ישודרו בחינם במטרה להגדיל ככל הניתן את החשיפה.

"אם פורמולה 1 יהפוך למוצר שמשודר בטלוויזיה בתשלום, זה יהיה אחד מרעשי האדמה הגדולים בתולדות הספורט", אומר קווין אלאבי, שמנתח קהל טלוויזיה בסוכנות לונדונית.

אקלסטון, מצדו, לא מתכוון לוותר בקלות. הוא יכול לזקוף לזכותו את הובלת הענף דרך מספר אתגרים רציניים בשנים האחרונות. אקלסטון אומר שהוא "מתכנן להמשיך לעשות את מה שהוא עושה עד שאנשים לא ירצו שאעשה זאת". "אנשים שואלים אותי 'מה אתה עושה?'", הוא מוסיף, "ואני אומר 'אני כבאי'. בדרך כלל הם עונים שאם אין שריפות, אני מצית אותן".



כאשר כל כך הרבה גורמים ואינטרסים מעורבים, כל אחד עלול לפנות לכיוון אחר לחלוטין



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#