בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

טור דה פראנס: הקבוצה שלא עובדת עבור אף אחד

ברדיושאק מאמינים כי אם קונטאדור ייפצע או יתרסק, אחד מרוכביהם יסתער על החולצה הצהובה. הבעיה היחידה היא שמאז פרישתו של ארמסטרונג, לאף אחד בקבוצה המאוזנת מכולן אין מושג מי זה יהיה

תגובות

קצת פחות משבועיים לפני טור דה פראנס 2010, התיישב יוהאן ברונל על הדשא, כיוון לעצמו מצלמה והכריז על השמות שירכיבו את קבוצת רדיושאק, אותה הוא מנהל, בתחרות הרכיבה המפורסמת בעולם.

לאנס ארמסטרונג, כמובן, היה השם הראשון ברשימה. איש לא חשב שזה יהיה אחרת, ולאיש לא היה ספק עבור מי תעבוד הקבוצה. לסייע לארמסטרונג לעמוד בראש הפודיום בשאנז אליזה בפעם השמינית והאחרונה - זו היתה המטרה המוצהרת של רדיושאק אשתקד. "הוא המנהיג הבלתי מעורער של הקבוצה הזו, רדיושאק לא היתה קיימת בלעדיו", הצהיר אז ליויי ליפהיימר, מהרוכבים המובילים לצד הטקסני.

השנה, העסקים ברדיושאק מתנהלים מעט אחרת. כשהיא נטולת ארמסטרונג, שתלה את הקסדה והתפנה לקרב המאסף על טיהור שמו מחשדות הסמים שדבקו בו, תגיע הקבוצה לטור ללא רוכב אחד שיקבל עדיפות על פני האחרים. כולם יקבלו צ'אנס שווה להשיג את החולצה הצהובה. או לפחות ארבעה מתוך התשעה.

ירוסלאב פופוביץ' מוביל את רוכבי רדיושאק בג'ירו ד'איטליה. בלי קפטן, בלי פייבוריט (תצלום: רויטרס)

"עם יאני ברייקוביץ', כריס הורנר, אנדראס קלודן וליפהיימר, אנחנו פותחים את המירוץ כשיש לנו ארבעה רוכבים שמסוגלים להתמודד על מקום בפודיום", הסביר ברונל, ומיהר לנמק: "ברייקוביץ' ניצח את אלברטו קונטאדור בשנה שעברה בדופיין. הורנר שלט בטור של קליפורניה והוא רק משתבח עם השנים. לקלודן היתה עונה בריאה וחזקה עד כה, בעוד ליויי הרשים מאוד לאחרונה".

חברה המעניקה שוויון זכויות והזדמנויות לכל חבריה היא רעיון אוטופי וחיובי ברמת האידיאל, אבל כאן לא מדובר בהתכנסות באגורה של אתונה, אלא בקבוצה שמשתתפת במירוץ האופניים הגדול בעולם. השאלה אם היעדרו של רוכב ראשון בין שווים - או במלים אחרות, מנהיג - לא יפגע בה, מעסיקה כרגע לא מעט אוהדים, רוכבים ואנשי מקצוע.

"יותר מדי מנהיגים בקבוצה אחת זה לא מצב אידיאלי", מודה ברונל, "ועדיין, יש לנו ביטחון מלא שנצליח להפוך את זה ליתרון. ביחד אנחנו חזקים מספיק כדי להילחם עם קונטאדור ועם האחים שלק". גם הורנר אמר דברים ברוח דומה. "כרגע קשה לגעת בקונטאדור, אבל אם הוא יסבול מהרעלת מזון, ייפצע או יתרסק, אין ספק שנהיה שם כדי לנצל זאת".

"אנחנו" זה נחמד, אבל ערטילאי מדי. במידה שתסריט האימים של קונטאדור ייצא לפועל, מי יהיה זה שבאמת ינצל זאת ברדיושאק? חוסר הוודאות סביב העניין הוא הסיבה לכך שיש כאלה שהיו מעדיפים לראות היררכיה ברורה. באתר האוהדים של רדיושאק התפרסם סקר בו התבקשו הגולשים לענות על השאלה "עבור מי הקבוצה צריכה לעבוד בטור דה פראנס הקרוב?". 36% בחרו בליפהיימר, 29% בברייקוביץ', 24% בהורנר ו-8% בקלודן. ירוסלאב פופוביץ' זכה לתמיכה של 2% מהקולות.

היו גם גולשים שטענו שהסקר מיותר, וכי ברונל הוא זה שחייב לקחת את ההחלטה בעניין. "אני מרגיש קצת מטופש לבחור מנהיג לקבוצה", הגיב אחד מהם, "זה אמור להיות תפקיד של איש אחד בלבד. אז קדימה, יוהאן, תראה לנו את המומחיות שלך. אתה זה שמכיר את החבר'ה הללו הכי טוב ויודע כיצד להצליח בטור".

הצהוב שבפנים

בינתיים, הרוכבים עצמם מנסים ליישר קו עם ההחלטה לא להחליט. בראיון ל"ולוניוז" התעקש ליפהיימר שהקבוצה לא הולכת להתפורר עקב קרבות אגו, ושאין למעשה שום הכרח להודיע מראש על קידום רוכב אחד על פני אחר. "הרגליים הם אלה שיחליטו מי יהיה הקפטן תוך כדי המירוץ. זה החוזק שלנו, ואנחנו צריכים לזכור את זה מבחינה טקטית. אין לנו פייבוריט גדול, כך שקבוצות אחרות יצטרכו לשלוט במירוץ. ננסה לנצל זאת לטובתנו".

השאלה כיצד תשפיע בחירת קפטן אחד או שניים תוך כדי הטור על שאר הרוכבים שרואים עצמם מועמדים לפודיום, נותרה פתוחה בשלב זה. כרגע, בכל אופן, ליפהיימר מנסה ליחצן את הצד חיובי של המצב ככל הניתן. "אנדי שלק וקונטאדור הם הפייבוריטים הגדולים, והם הולכים לשלוט בקצב המירוץ. הקבוצה של מארק קאבנדיש תעבוד בשבילו. אנחנו צריכים להיות חכמים, להתרחק מצרות, לשמור על עצמנו רעננים ככל האפשר, ואז לעקוץ כשההזדמנות תחשוף את עצמה".

לליפהיימר עצמו יש מספיק ניסיון כדי לדעת איך ומתי בדיוק לעשות זאת. האמריקאי בן ה-37 ירשום הופעה תשיעית בטור, ואף סיים שלישי ב-2007. בשנה שעברה, אחרי שזכה לזמן מסוים בתמיכתו הפומבית של ארמסטרונג, שכבר בימים הראשונים התרסק ואיבד סיכוי ממשי לזכות, סיים במקום ה-13. למירוץ הקרוב הוא מגיע במומנטום מצוין, אחרי שניצח בטור של שווייץ. "אני לא כוסס ציפורניים לקראת הטור, אני יודע בדיוק למה לצפות", הסביר, "המפתח להצלחה זה פשוט להירגע. אני עושה הכל נכון - מתאמן, אוכל, נח. ככל שאתה מנוסה יותר בעבודה, דברים באים יותר בקלות".

על החולצה הצהובה הפנימית ברדיושאק יתמודדו מולו רוכבים מנוסים לא פחות. גם הורנר בן ה-39 כבר ראה הכל, ובשנה שעברה אף היה הרוכב המצטיין של הקבוצה בטור דה פראנס, כשסיים במקום העשירי. קלודן בן ה-36 סיים פעמיים במקום השני בטור ומחזיק במדליית ארד אולימפית מסידני 2000. ברייקוביץ' בן ה-27 הוא אולי הצעיר בחבורה, אבל מוכשר לא פחות.

בכל מקרה, גם אם הטור לא יסתיים כשאחד מחבריה על הפודיום, העובדה שרדיושאק היא ככל הנראה הקבוצה המאוזנת ביותר כבר הניבה כמה דברים חיוביים. ספונסרים, למשל. לפני שבוע סיכמו "ניסאן" ו"טרק" על המשך תמיכתן בקבוצה עד סוף 2013, והפיגו את החששות שתישאר ללא תמיכה בעקבות ראיון שהעניק בחודש שעבר הרוכב לשעבר טיילר המילטון, בו טען כי השתמש בחומרים אסורים יחד עם ארמסטרונג (שעדיין מעורב בקבוצה בתפקידים שונים). ההנחה הרווחת היא כי הדומיננטיות של הקבוצה בטור של קליפורניה בסוף מאי, בו סיימו הורנר וליפהיימר בשני המקומות הראשונים, תרמה רבות להסכם החדש.

"הדומיננטיות שהצגנו במירוץ בסדר גודל כזה היתה מרשימה", סיכם הורנר, "יש לנו קבוצה מדהימה. אני בטוח שגם בטור נצליח להוכיח זאת".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#