הכסף הגדול באמת: במרוצי מרכבות

ההיסטוריון נגד פורבס: לא טייגר וודס הוא הספורטאי המרוויח ביותר אי פעם, אלא רכב מרכבות מרומי העתיקה

נהר זמורה
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נהר זמורה

בשנה שעברה הכריז המגזין האמריקאי פורבס כי טייגר וודס מתקרב לזכייה בתואר "הספורטאי הראשון שהרוויח יותר ממיליארד דולר" במהלך הקריירה שלו. אחריו ברשימות שיאני ההכנסות בספורט, המפורסמות תכופות בכתבי עת כלכליים ברחבי העולם, מופיעים בין היתר, שחקן הכדורגל דיוויד בקהאם, שחקן הכדורסל לברון ג'יימס ושחקן הטניס רוג'ר פדרר - כולם עם הכנסות של עשרות מיליוני דולרים בשנה. ואולם כעת מתברר שמה שלא הצליחה שערוריית המין לעשות לתואר של שחקן הגולף האגדי, הצליח לעשות לו רכב מרכבות ברומי העתיקה בשם גאיוס אפוליוס דיוקלס, שמחקר היסטורי חדש אומד את הונו ב-15 מיליארד דולר בערכים של היום.

את המחקר המפורסם בבלוג "Lapham's Quarterly", ערך פיטר סטראק, פרופסור ללימודים קלאסיים באוניברסיטת פנסילבניה. לטענת סטראק, כל עורכי רשימות הספורטאים העשירים ביותר "פספסו למעשה את הפרספקטיבה ההיסטורית, שכן נוהגי המרכבות ברומי זכו להערצה אדירה ושכרם יכול היה לממן את כמות החיטה שנדרשה לכל אוכלוסיית רומא לשנה".

גם כיום נחשבת סצנת מרוץ המרכבות בסרט זוכה האוסקר "בן חור", המבוסס על ספרו של לואיס וולאס מ-1880, לאחת מהמורכבות בתולדות הקולנוע. למעלה משלושה חודשים נדרשו להשלמת עשר דקות מסך, בסט הצילומים הגדול ביותר שנבנה אי פעם - 73 אלף מ"ר ובהשתתפות 800 ניצבים. עם זאת, טוען מחבר המחקר סטראק, התיאור המופיע בסרט מחוויר לעומת "היסטריית מרוצי המרכבות", כהגדרתו, ברומי העתיקה.

לצירקוס מקסימוס, הלב הפועם במרכז האימפריה, היו מגיעים מדי שבוע 250 אלף איש, לחזות במרוצים, שלדברי סטראק, "עניינו יותר ממחזות ומשפיכת קרביים של עבדים וחיות טרף נדירות בקרבות הגלדיאטורים שהתנהלו בקולוסיאום". "צופי המרוצים נהגו להגיע ערב קודם, כדי לתפוס מקומות טובים", מספר סטראק, "הם הפריזו באכילה ובשתייה, והקטטות היו עניין רגיל". גם בכתבי אובידיוס יש התייחסות מיוחדת לאירועי הספורט המרכזיים של הפוליס: לצופים הגברים ממליץ המשורר הרומאי על המקומות השמורים כ"טובים ליצירת קשרים והיכרויות עם נשים מהמעמד הגבוה", ולצופות הוא מציע "לרפרף ביד יותר זמן מהרצוי, על כריות מושביהן".

הרכבים הגיעו מהמעמדות הנמוכים בחברה. הם קובצו בצוותים ומומנו בידי אנשי עסקים שהשקיעו הון באימוניהם. המרוצים החלו כאשר הקיסר היה מפיל את הדגלון שאחז בידו, ולאחר שבעה סיבובים מהירים ופראיים, מי שנותרו עומדים או בכלל בחיים, והיו בין שלושת הראשונים, הוכרזו כזוכים.

הרכבים הטובים ביותר הפכו לאגדה - משוררים שרו על אודות תהילתם, ואמנים ציירו את דיוקנותיהם. אבל מה שפחות ידוע היא העובדה שאותם רכבים מצטיינים אף הפכו לאנשים עשירים ביותר. העשיר שבהם היה רכב ספרדי בשם גאיוס אפוליוס דיוקלס. 24 שנים של ניצחונות העניקו לדיוקלס, שלא ידע קרוא וכתוב, פרס כספי ענק בסך 35,863,120 ססטרצות. לפי לוח זיכרון שהוקם ברומא בשנת 146, ושבו כונה גדול הרכבים, פרש דיוקלס כשמלאו לו 24 שנה, שבעה חודשים ו-23 יום.

הסכום שדיוקלס הרוויח היה גדול פי חמישה משכרו של בכיר מושלי המחוזות אז, ויכול היה להספיק כדי לשלם במשך יותר מחודשיים את שכרם של כל החיילים בצבא האימפריה. "במונחים של היום", אומר סטראק, "מדובר ב-15 מיליארד דולר - זה הרבה יותר ממה שחולם להרוויח טייגר וודס".

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ