בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מריה שראפובה - הרבה מעבר לטניסאית

מריה שראפובה לא זכתה בגראנד סלאם מאז ינואר 2008, אבל יכולתה למתג עצמה באופן ייחודי - בין אם באמצעות קו ביגוד, נעלי בלט או ממתקים - עוזרת לה להוביל את רשימת הספורטאיות הרווחיות כבר שבע שנים ברציפות, ללא קשר להישגיה על מגרשי הטניס

4תגובות

מאז זכייתה ברולאן גארוס בחודש מאי, לא ידעה לי נא הצלחה מקצועית גדולה. למעשה, באותה תקופה הופיעה הסינית בשני טורנירים, הודחה משניהם בסיבוב השני וצברה פרסים שמסתכמים ב-25 אלף דולר בלבד. זה לא מנע ממנה להרוויח סכומים גבוהים הרבה יותר במגרש אחר.

הפיכתה לאלופת הגראנד סלאם הראשונה של אסיה הקפיצה לא רק את מעמדה של נא בטניס, אלא גם את הכנסותיה. התהליך שהחל בראשית השנה, כשהגיעה לגמר אליפות אוסטרליה, הואץ בתקופה האחרונה, בה חתמה על הסכמי אימוץ השווים כל אחד - על פי סוכנה, מקס אייזנבאד - בין שניים לשלושה מיליון דולר וחצי לשנה. מאז תחילת 2011 מדובר בשבעה הסכמים לפחות בהיקף של 42 מיליון דולר לשלוש שנים, המקשרות אותה לחברות כמרצדס-בנץ, רולקס והאגן דאז, שעושות כל מאמץ לפרוץ לשוק בסין.

הסכומים הללו, לפי הערכות, עשויים להוביל לכך שנא תאיים בשנה הבאה אפילו על הספורטאית שהפכה לאמנות את היכולת להרוויח הון עתק בתקופות שיא מקצועיות, וגם בעיתות שפל.

לעמוד הפייסבוק של ספורט הארץ

בשבוע שעבר פרסם המגזין "פורבס" את רשימת הספורטאיות בעלות הרווחים הגבוהים בעולם, בחישוב הכולל פרסים והסכמי חסות. מאחר שהנתונים כללו את התקופה בין יוני 2010 ליוני 2011, נא עוד דורגה במקום צנוע (8), עם שמונה מיליון דולר. בראש הרשימה, כרגיל, ניצבה מריה שראפובה. רווחיה בתקופה הזו - 25 מיליון דולר - כפולים מהבאה אחריה, קרולין ווז'ניאקי. מהגברים, אגב, היא עדיין רחוקה: הסכום היה מעניק לה את המקום ה-24 ברשימת הספורטאים הרווחיים בעולם.

שראפובה ידעה עליות וירידות, שלוש זכיות בטורנירי גראנד סלאם - האחרון בינואר 2008 - ומנגד תקופות שפל, שכללו היעדרות של שנה בגלל פציעה בכתף. דבר אחד, עם זאת, לא משתנה בעולם של שראפובה. כבר שבע שנים שהיא מובילה את הדרוג של "פורבס", הישג שמצביע על יכולתה למתג עצמה באופן ייחודי. שחקניות אחרות אולי מרוויחות יותר בפרסים מטניס, אבל הכנסותיה הנוספות משאירות את כולן בצל.

אשת עסקים

אולי היא תמיד ניחנה בחוש הזה. כשהיתה בת 13 והתאמנה באקדמיה של בוליטיירי בפלורידה, התראיינה שראפובה לכתבה של רשת HBO. כשהכתב שאל מה תעדיף, לזכות בווימבלדון או לקבל 20 מיליון דולר בחסויות, השיבה: "ווימבלדון, כי המיליונים יבואו אחריו".

ארבע שנים אחר כך היא זכתה בגראנד סלאם הלונדוני, והמיליונים אכן זרמו. בחברת מוטורולה הבחינו בסצנה החריגה אחרי הגמר, כשניסתה להתקשר לאמה ללא הצלחה בטלפון סלולרי, וחודש אחר כך החתימו אותה. גם נייקי, קאנון, טאג הויר, פפסי וקולגייט-פלמוליב מיהרו להסתער עליה. ב-2005 כבר היתה הספורטאית בעלת הרווחים הגבוהים בעולם, כשעל שמה בושם, משחק מחשב וקו של תיקים. כבר אז, בגיל 18, הכריזה על עצמה כטניסאית ב-100% כשהיא על המגרש - ואשת עסקים ב-100% מחוצה לו.

צילומים: אי-פי, רויטרס

הקשר הזה משתלם לכל הצדדים. חרף היותה רוסייה, כמי שהגיעה לארצות הברית כבר בגיל שבע, אין הבדל בינה לבין אמריקאית ממוצעת - כולל השפה. שראפובה אולי מגיעה לקהל רחב עוד יותר כשהיא מצליחה על המגרש, אבל המראה, הזוהר והקסם האישי הופכים אותה לפופולרית בין אם התארים זורמים ובין אם לאו.

יש לה יותר עוקבים בפייסבוק מלכל ספורטאית אחרת, והאתר שלה מספק קישורים לספונסריות. רוב התמונות באתר, אגב, אינן של טניס. לפני שנה העריך פורבס את רווחיה ב-24.5 מיליון דולר - מתוכם רק מיליון בפרסים. באותה עת, כשעוד לא היה ברור אם ביכולתה לחזור לצמרת הענף, מיהרה נייקי לחתום עמה על חוזה לשמונה שנים תמורת 70 מיליון דולר.

כחלק מההסכם, משחקות חמש טניסאיות צעירות, כמו יוליה גרגס ואנסטסיה פיבונארובה, עם קו הביגוד שלה, שמכירותיו עלו ב-26% בשנה האחרונה. הרעב של שראפובה, נדמה, אינו יודע שובע. כשחתמה ב-2009 עם יצרנית הביגוד קול האן, התעקשה להשיק גם נעלי בלט. החודש אמור לצאת קו ממתקים בשם "שוגרנובה", שביצירתו היתה מעורבת. אייזנבאד, המייצג גם אותה מאז חתמה בגיל 11 בסוכנות IMG, אומר כי שראפובה כה מחוכמת בהגנה על תדמיתה, שהיא אפילו מסירה תוויות מבקבוקי מים כשנדמה לה שמצלמים אותה.

"כשאת בת 16 או 17, הדברים מפתיעים אותך", סיפרה שראפובה על הפרסום לו זכתה לפתע, "הדברים שחוויתי בבוקר אחרי שזכיתי בווימבלדון, את פשוט מתעוררת ומרגישה את זה. את יוצאת מהדלת ורכב עוקב אחריך. האם הייתי מוכנה לכך? זה מלמד אותך".

לפני שלוש שנים, בעת שלא ידעה אם הכתף תאפשר לה לשוב לשחק, היא למדה דבר נוסף. נורה אדומה נדלקה אצל שראפובה כשקראה על ספורטאי עבר שפשטו רגל. חוזי הפרסום שלה מגבילים את החברות, שזכאיות להשתמש בשירותיה בין 10 ל-12 ימים בשנה. שראפובה סיפרה ל"ניו יורק טיימס" כי כה נבהלה ממה שקראה, שהתקשרה לאייזנבאד ואמרה: "לא אכפת לי מה כתוב בחוזים, תגיד להם שאעשה מה שהם רוצים, מה שהם צריכים".

יש הרואים בכך אות מבשר רעות, המטיל ספק ביכולתה לתת לטניס את כל הדרוש. תוצאותיה הולכות ומשתפרות, אבל כפי שגילתה בגמר ווימבלדון מול פטרה קוויטובה, תמיד יש שחקניות חדשות שינצלו כל חולשה.

ג'ורדן הבאה?

מצד שני, אין ספק לגבי תרומתה למשחק. ב-WTA מאמינים כי היתה אחד מהגורמים שמשכו לפני שש שנים את חברת סוני אריקסון לאמץ את סבב הנשים בסכום עתק. ב-2008 נוצר קשר ישיר בין הצדדים, כששראפובה הפכה לשגרירה הגלובלית הראשונה של סוני אריקסון.

"המעמד האייקוני, הנחישות, הדינמיות, ההצלחה והקסם שלה תואמים למותג שלנו", אמר סגן נשיא החברה וראש מחלקת השיווק, "הקשר בינינו לבין המעמד הגלובלי של מריה, יחד עם מומחיות המותג והחשיבה החדשנית שלנו, מכוונים לייצר משהו שונה ללקוחות".

רשימת 10 הטניסאיות הרווחיות בעולם

יצירה וחדשנות הן בין הכלים והמטרות של שראפובה, שעוסקת בעיצוב ביגוד, תיקים ושאר מוצרים עבור נייקי וקול האן. בצעירותה התלוננה על כך שנייקי נתנה לה ביגוד טניס זהה לזה של שחקניות אחרות. "כולנו נראינו כמו שיבוטים. רציתי להיות שונה, ואם כולם לובשים שחור, אני רוצה ללבוש אדום", סיפרה.

היא החליטה לעצב בגדים בעצמה, וכשהגיעה לטורנירים הציבה בחדר המלון לוח שרטוט ומגזיני אופנה. כיום היא לוחצת על החברות שעובדות איתה לייצר יותר ויותר פריטים מהקו שלה, ולחזק את המותג. דבר אינו מקרי. הלבוש שלה באליפות צרפת ובווימבלדון השנה נקבע שנה וחצי מראש, והתבסס על שיקולים כמו צבעים פופולריים, תחזיות אופנה ואף צבע החימר.

לא סתם אמר אייזנבאד באמצע העשור הקודם כי "תוך כמה שנים, השם מריה שראפובה יהיה מותג מוכר כמו קלווין קליין, ב.מ.וו ורולקס". הטרנד של טניסאיות פופולריות ורווחיות החל כבר לפני ארבעה עשורים עם כריס אוורט, אך שראפובה לקחה זאת לדרגה אחרת. "יש לי כמה צדדים - מריה הטניסאית, מריה הרגילה ומריה אשת העסקים", היא אומרת, "וכן, המותג של מריה שראפובה נכנס למשחק".

עד כמה? כמעט הכי גבוה שיש. "האם יום אחד יכול להיות לה מותג בנייקי ברמה של מייקל ג'ורדן?", תהה אייזנבאד, "אני לא רוצה להישמע בעל אגו מופרז, יש רק ג'ורדן אחד, אבל אם נעשה עבודה טובה עמה, האם בעוד עשור כל הצעירות ירצו ללבוש מריה שראפובה? זה מה שאני רוצה לגלות".



שראפובה מחוץ למגרש ועליו. ''יש לי כמה צדדים - מריה הטנסיאית, מריה הרגילה ומריה אשת העסקים''



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#