בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

טרם ביצעת אימות לכתובת הדוא"ל שלך. לאימות כתובת הדואל שלך  לחצו כאן

לקרוא ללא הגבלה, רק עם מינוי דיגיטלי בהארץ  

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אולי את תתגלי כאחת של מייקל ג'ורדן

מיה מור היא הכדורסלנית הראשונה שזכתה להסכם חסות עם מותג הנעליים המפורסם של שחקן העבר, אולם זה כלל לא מספיק. המבחן האמיתי טמון בנכונות החברה להשקיע בהפיכתה של כוכבת מינסוטה להצלחה מסחרית נדירה בענף ספורט קבוצתי לנשים

תגובות

עם 12.6 נקודות למשחק, מדורגת מיה מור במקום השלישי בין הקלעיות של מינסוטה לינקס, הקבוצה החזקה ב-WNBA העונה. בחודש שעבר היא פתחה בחמישיית המערב במשחק האולסטאר. לא רע בשביל שחקנית שנמצאת בשנתה הראשונה בליגת כדורסל הנשים הטובה בעולם.

לעמוד הפייסבוק של ספורט הארץ

אלא שעוד בטרם שיחקה ולו דקה ב-WNBA, כבר היתה למור השפעה גדולה כמקצוענית. במאי היא הפכה לכדורסלנית הראשונה שחתמה הסכם חסות עם המותג "ג'ורדן", חברת הנעליים הפופולרית בבעלות נייקי, שמתרכזת במייקל ג'ורדן. המותג מחזיק בהסכמים דומים עם כמה מהכדורסלנים הטובים בעולם, כגון דוויין ווייד, כריס פול וכרמלו אנתוני, כמו גם עם שחקני בייסבול כמו דרק ג'יטר וסי.סי. סבת'יה, שחקני הפוטבול דווייט פריני ואנדרה ג'ונסון ונהג הנאסקאר דני המלין.

למרות שכוכבות WNBA אחרות כמו ליסה לסלי, שריל סוופס וקנדיס פארקר חתמו בעבר על חוזי חסות בחברות גדולות, עסקת ג'ורדן-מור עשויה לפרוץ דרך עבור ספורטאיות השואפות לערך שוק גבוה יותר. "זו פעולה מוצלחת עבור מור, כי זהו מותג יוקרתי", קבע בוב דורפמן, המנהל הקריאטיבי של סוכנות הפרסום "בייקר סטריט", "זה בהחלט נותן לה עדיפות על פני ספורטאיות אחרות בכל הקשור לאפשרויות שיווק".

מיה מור

בניגוד אליו, עצם ההסכם אינו מספק את נשיאת ה-WNBA לשעבר, ואל אקרמן. "מעניין לראות כיצד נייקי תפעל במערכת היחסים הזו", אמרה אקרמן, "המבחן האמיתי הוא לנצל את הקשר הזה, להבליט את מור במסעות פרסום ולהפעילה בפרויקטים נוספים".

באופן מסורתי, ספורטאיות בענפים יחידניים כמו טניס, אתלטיקה וגולף זכו להצלחה שיווקית רבה במונחי כסף והסכמי חסות. נדיר למצוא ספורטאיות בענפים קבוצתיים שנהנות משפע דומה.

זיכרונות מ-96'

הדוגמה הבולטת ביותר, אולי היחידה, של הצלחה אישית בספורט קבוצתי היא מיה האם, שב-1999 זכתה בגביע העולם בכדורגל עם נבחרת ארצות הברית. היא נהנתה מהסכמי חסות עם נייקי וגטורייד, שהריצו קמפיינים מיוחדים עבורה. באחד מהם אף שיתפה פעולה עם מייקל ג'ורדן.

"איני חושבת שמדובר ביצירת כוכבות-על", אומרת נובה לנקטרי, סגנית נשיא "אוקטגון", חברת שיווק בידור וספורט, בהתייחס לעסקת מור-ג'ורדן. היא מזכירה כי "הנשים באולימפיאדת אטלנטה 1996 או בנבחרת הכדורגל האמריקאית לא היו יכולות להביא בשורות גדולות וטובות יותר, אבל איני חושבת שהיתה להן הצלחה רבה בתחום השיווקי. הצלחתן היתה סבירה".

גם השנה היתה לנבחרת הכדורגל הצלחה מסוימת בשיתוף פעולה עם נייקי, שהניב מסע פרסום בהשתתפות מספר שחקניות ורץ במהלך מונדיאל הנשים בגרמניה. הסכמי חסות נוספים לשחקניות מובילות בהחלט אפשריים, אבל הנבחרת לא זכתה הפעם בטורניר, וההצלחה השיווקית ביחס להאם ולחברותיה צפויה להיות פחותה. וללא ליגה יציבה לשוב אליה - ליגת הנשים האמריקאית בכדורגל מצויה בקושי כלכלי - נמצאות כוכבות הנבחרת בעמדת נחיתות.

דורפמן מזהה סיבה עיקרית לכך שספורטאיות בענפים קבוצתיים אינן נחשבות לנכס שיווקי מעבר לתחרויות בינלאומיות הנערכות מדי שנתיים: היעדר ליגות רלוונטיות. "מאוד קשה למתחרות בספורט קבוצתי להתעלות ולהפוך לאייקון שיווקי, בגלל שלא עוקבים מספיק אחרי הענף שלהן והוא לא מושך מספיק אוהדים", קבע, "הן מביאות יותר אוהדי נישה. תשומת הלב פשוט אינה קיימת, וזה מקשה על הדבר".

כדי להיות בעלת ערך שיווקי בעולם הספורט, בו הגבר הוא הדומיננטי, חייבת ספורטאית להפגין שילוב של אצילות, כמו נבחרת הכדורגל לנשים; שדרוגים מחוץ למגרש, כמו חוויות האופנה של האחיות וויליאמס; וסקס-אפיל. הטניסאית אנה קורניקובה לא זכתה אפילו בטורניר WTA אחד, אבל הפכה לכוכבת בזכות כוח משיכתה.

"האידאליסטים בינינו, בעיקר כאלה שעובדים בתחום הספורט הנשי, רוצים להאמין כי רק מה שקורה על המגרש קובע", אומרת אקרמן, "במציאות, לפעמים לא מספיק רק להיות ספורטאי נהדר. צריך משהו נוסף - טונות של כריזמה, מראה מצודד, חוצפה מסוימת או פשוט סגנון אישי נהדר".

ומה חושבת מור על העסקה? "רק בהמשך הדרך נדע איזו השפעה זה עומד ליצור", אמרה השחקנית. היא הוסיפה שחשבה כי זה "מגניב" שג'ורדן עצמו, שלדעתו יש משקל רב בתהליך קבלת ההחלטות במותג, "מזהה את הכישרון וחלק מהמרכיבים הבלתי מוחשיים שהוא מחפש בספורטאי, זכר או נקבה".

"ההצטרפות למותג ג'ורדן בהחלט מעניקה תשומת לב נוספת לכדורסל הנשים ולכדורסל בכלל", אמרה מור, "הכיוון אליו צועד כדורסל הנשים, מבחינת חשיפה ותשומת לב רבה יותר מהמדיה, הוא נהדר".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#