אילן גולדמן
אילן גולדמן

לפני חודשיים בלבד מיצבה עצמה העיר חיפה על מפת הספורט הארצי אחרי היעדרות של מספר שנים. מאות שחיינים, רצים ורוכבי אופניים התייצבו בחופה הדרומי של העיר וזינקו לתחרות טריאתלון, בדיוק כמו שהתקיימה בעיר לפני יותר מעשור. בחודשים שקדמו לאירוע הורגשה האופוריה באוויר. עם שני מרוצי אופניים ותחרות טיפוס במדרגות, התחושה שחיפה מתחילה לסגור את הפער על האחות הגדולה תל אביב הלכה והתחזקה.

אבל אירועי הספורט החיפאים, מפוארים ומוצלחים ככל שיהיו, מסתירים את המציאות איתה נאלצים להתמודד חובבי הספורט בעיר מדי יום. הטיילת החדשה שהוקמה לרווחתם עדיין נמצאת בחלקה בחשיכה, הספורטק - מסלול הריצה העירוני היחיד הפתוח בפני הציבור - סובל מהזנחה פושעת, ואם חשבתם לגשת לאיצטדיון האתלטיקה הקלה הממוקם סמוך לשכונת נווה שאנן, אל תטרחו. על פי אורי ירון, מנהל פעילות האתלטיקה הקלה של מכבי חיפה, העניין לא פשוט כלל. "זה מסובך. אי אפשר פשוט להגיע. צריך קודם כל להרשם בתשלום דרך חברת אתו"ס" ( החברה אשר אחראית על אחזקת איצטדיון האתלטיקה – א.ג). גם רכיבה על אופניים אינה אופציה. "בחיפה אין אפילו מסלול רכיבה אחד שהוא סטרילי ונטול מכוניות", חושף המאמן המקומי, קוסטה רייכלין. אז יצאנו לבדוק על מה המהומה.

הספורטק: תאורה לקויה, הצפות, וצרכים של כלבים על הדשא

את הסיור התחלנו במתחם הספורטק - מגרש עפר עירוני שהוקם בשנות ה-80 לטובת תושבי נווה שאנן ומשמש כיום בעיקר את דיירי הרחובות הסמוכים. מלבד העובדה כי אורך מסלול הריצה הוא 420 מטרים בלבד ואינו נחשב תקני במושגי אתלטיקה, הדבר הראשון בו ניתן להבחין כשנכנסים למקום היא העזובה. לא תוכלו לפספס את הברזיות השבורות, את תלי העפר שנותרו במקום לאחר חפירת המנהרות הסמוכות ובוודאי תיתקלו גם בשיחים הסבוכים שמסתירים את עמודי התאורה היחידים שנותרו פעילים. אך יותר מכל יבלוט לעיניכם הדשא הירוק הפראי שצומח במרכז המגרש, בורותיו וגומותיו משמשות כבית השימוש של כלבי השכונה.

הספורטק בחיפה. העירייה לא מוכנה לקחת אחריותצילום: אילן גולדמן

אבל הבעיה העיקרית עם הספורטק היא בכלל בשעות הערב. אם נניח לרגע בצד את הצעירים שמגיעים למקום כדי לתפוס ראש, אנחנו עדיין נשארים עם אפלה מוחלטת שהופכת חלקים שלמים במסלול לבלתי שמישים. "התאורה במקום מוסתרת ואינה אפקטיבית", טוען רייכלין שניסה לאמן שם בעבר, "זה חתיכת סיכון". חצי מעמודי התאורה בספורטק עומדים כקישוט בלבד.

הצטרפו לדף הפייסבוק של ספורט הארץ

חובבי הספורט המקומיים מתלוננים על כך שנים. רייכלין בעצמו מספר כי פניות יזומות שהוא ומתאמניו ביצעו לעירייה כדי שתטפל בעזובה, העלו חרס. גם כותב שורות אלה לא חסך במכתבים בעבר, אבל במחלקת הספורט של העירייה, לא ממש מתרגשים: "התאורה היא בעיני המתבונן והמתאמן", אומרים לי שם ומפנים אותי לקבלת תגובה מהדובר.

"מגרשי הספורטק בנווה שאנן אכן הרוסים ומוזנחים", מודה דובר העירייה, עידו מינקובסקי, "העירייה השלימה בעבר תכנית לבניית מתחם ספורט מודרני, מאובטח ואסתטי ברמה הגבוהה ביותר. התוכנית כללה הקמת 6 מגרשי קט רגל מקצועיים, מערכות תאורה חדשות, חדרי הלבשה ושירותים (בתשלום) ולצדם מסלול ריצה איכותי, מתקני כושר ומשחק אשר היו אמורים להיות פתוחים לציבור הרחב בחינם, 24 שעות ביממה. לבקשת דיירי השכונה התכנית נגנזה ובימים אלה בוחנת העירייה תכניות חלופיות לשיקום המתחם – כמתחם ספורט".

קומץ המתאמנים ותושבי השכונה שעדיין לא ויתרו על הספורטק פשוט פחדו שבסופו של דבר יפקיעו מהם את המקום לטובת בצע כסף. קשה להאשים אותם. כיום הם רק רוצים לראות את קבוצות הריצה שנהגו להתאמן על המסלול חוזרות, את משחקי הראגבי שהתקיימו מדי יום שישי על הדשא מתחדשים, ובטח שאת עשרות האנשים שהיו מגיעים כדי לפתוח את הבוקר בהליכה.

טיילת הכט. אין תאורה בלילהצילום: אילן גולדמן

אפשר לדמיין את זה קורה שוב. אם נתעלם לרגע מהמהמורות על מסלול הריצה ומהעובדה כי בחורף עדיף לכם להגיע לספורטק עם משקפת וסנפירים (סובל מהצפות קשות), הפוטנציאל לא נעלם.

טיילת הכט: "ממש מרתיע לרוץ או ללכת שם"

אחרי שהחלטתי כי הספורטק הוא קצת "הארד קור" לטעמי, המשכתי על פי המלצת מחלקת הספורט העירונית לטיילת הכט. ראשית, יש לציין כי פרויקט הטיילת שמחברת את החופים הדרומיים עם שכונת בת גלים, חולל שינוי אדיר בתרבות אורח החיים האקטיבי בעיר הצפונית, שלא לדבר על החזות הרעננה שהוא מעניק למבואותיה הדרומיים. במהלך היום ניתן למצוא על הטיילת עשרות אם לא מאות אנשים שרצים והולכים להנאתם. בעיר מזדקנת כחיפה, מדובר בלא פחות מחזון אחרית הימים –פארק הירקון גרסת עיר הפועלים.

אבל בניגוד לפארק התל אביבי שמואר היטב גם בשעות הערב, שבילי פארק הכט מתגלים כ"מפחידים" בחשיכה. היעדר תאורה בחלק הצפוני שנושק למרכז החקר הימי, "יוצר מצב שממש מרתיע לרוץ או ללכת שם", טוענת אסנת שושני, ספורטאית חיפאית חובבת. "יש שם הרגשה לא נעימה, לא בטוחה. זה משהו שכל אישה שמתאמנת במקום חשה". בתקופת החורף, כשמחשיך מוקדם, שושני ונשים רבות אחרות פשוט נמנעות מלרוץ בהכט. אם זה לא מספיק, המאמן רייכלין מספר על "פרחחים" שמגיעים למקום כדי לשתות. לכל אלו תוסיפו את העובדה שהטיילת נקטעת בחלקה הצפוני וזורקת את המשתמשים בה לכביש הרוס וצר, וקיבלתם עוד פרויקט ראוותני שעדיין אינו ממצה את עצמו. אולי בעתיד.

"אני לא יודע על בעיות מיוחדות בפארק הכט", אומר לי שמואל זגגי ראש מחלקת הספורט העירונית. כשאני מעז לעשות השוואה לפארק הירקון, זגגי מתרעם ופוסק: "אנחנו לא תל אביב. בריצה אתה רץ היכן שאתה רוצה וכל אחד בוחר את המקום שמתאים לו". בעיה עם תשתיות הספורט? מה אני מבלבל את השכל. הקמתו של איצטדיון סמי עופר בעלות של חצי מיליארד ש"ח, היכל הספורט ברוממה שעבר שיפוץ בשווי 70 מיליון ש"ח ומרכז ספורט ימי שקורם עור וגידים. כל אלו נשלפים כנשק יום הדין של העירייה. האם חובבי הספורט והפעילות הגופנית בחיפה יזכו לדרוך על כר הדשא או הפרקט שלהם? סביר להניח שלא.

שבילי האופניים שמעולם לא פותחו

ומה באשר לשבילי האופניים? פה אין חוכמות: אף חיפאי מעולם לא ראה אחד כזה בגבולות העיר. אפילו הגורמים הרשמיים בעירייה אינם מנסים לטעון כי הם קיימים. "בחיפה לא פותחו במשך שנים שבילי אופניים משום המבנה הטופוגרפי שלה והסכנה הכרוכה ברכיבה בשיפועים תלולים לצד מכוניות", מודה מינקובסקי. מצד שני אומרים בעירייה ש"ראש העיר יונה יהב החליט להפוך את חיפה למרכז ארצי לרכיבת אופניים". מה בתכנית לדבריהם? הכשרת מסלול בן 18 ק"מ לאורך חופי העיר ובחינת האפשרות לסגור את כביש 22, המקשר את העיר התחתית עם הקריות, לתנועת כלי רכב בסופי השבוע.

האם מאות רוכבי האופניים החיפאים שבכל בוקר מסכנים את חייהם על כביש 4 יוכלו להידחס על הטיילת העתידית? האם יסכימו לרכוב בכביש (22) אשר צמוד למפעלים המזהמים ביותר בארץ? הרשו לי להיות ספקן. בינתיים הרוכבים מוצאים מעט נחמה בחניון הנטוש של ה"גלובוסיטי", הממוקם בסמוך לקניון חיפה. אם לא הבורות המפלצתיים, שיעורי הנהיגה ושברי הזכוכיות הממלאים את כל פינותיו, הוא יכול היה להוות פתרון מושלם. כותב שורות אלה העביר בו אלפי קילומטרים אי שם בשנות ה-90, כשלמישהו עוד היה אכפת מקיומו.

מאות מטרים משם, במורדות הוואדי הקוצני, נמצא מסלול רכיבת השטח של נחל אזוב. מסלול ייעודי לאופני הרים שבכל שנה זוכה לארח תחרות בינלאומית. אפילו אלופי אירופה דיוושו בין שלוליות הביוב שנקוות בו מעת לעת. אין מה להגיד, מלבד הצחנה שמגיחה לפרקים, המסלול ש-2.5 מיליון ש"ח הושקעו בהקמתו, הוא לתפארת. אבל בעיר שמחוברת באופן אינטגרלי ליערות הכרמל, הדבר האחרון שחסר לחיפאים הוא שביל עפר נוסף.

אך אולי הסיפור העצוב ביותר הוא דווקא איצטדיון האתלטיקה העירוני בדרך דורי. "זהו המקום היחיד בכל רחבי העיר בו ניתן לקיים אימונים מסודרים בשעות הערב", אומרים הספורטאים. אם אתם גרים בעיר וחפצים להיכנס, "תצטרכו להירשם לאחת האגודות", טוען זגגי מרשות הספורט. הוא כמובן לא יספר לכם שעדיף כי האגודה תהיה מכבי, כפי שגילו חלק מהספורטאים על בשרם. "יש תחושה שצריך להיות מקומבן כדי להיכנס", אומר רייכלין.

"כאזרח אתה לא יכול פתאום לבוא ולרוץ שם", ממשיך זגגי, "כמו שאתה לא יכול להיכנס לאולם ספורט ולקלוע לסל, אתה גם לא יכול להיכנס לאצטדיון. עניין של ביטוחים". האפשרות הנוספת העומדת בפניכם היא להרים טלפון לאתו"ס, הגוף אשר אחראי על אחזקת האיצטדיון מטעם העירייה, ולהשכיר שעות אימון. לשם כך תצטרכו להציג אישור ביטוחי ובדיקות רפואיות. הצעת המחיר תתבסס על השעות וכמות המתאמנים. המחירים נאמר לנו על ידי האחראי באתו"ס, נעים בין 500-300 ש"ח לשעת אימון (לקבוצה). מחירון מסודר לא הצלחנו למצוא.

הבעיה האמיתית של חיפה לא נעוצה באיצטדיון זה או אחר, אלא בתפישה. נכון שישנו שינוי אדיר לטובה בשנים האחרונות, אולם ההתנהלות של העירייה מלמדת כי ראש העיר עדיין אינו לוקח את אלפי חובבי הספורט החיים בעיר ברצינות הראויה. במקום להלעיט את תושבי העיר באירועי ספורט גרנדיוזיים, רצוי לספק להם קודם את התנאים הבסיסיים שיאפשרו להם לשמור על אורח חיים בריא. תאורה ראויה, הקמת שבילי אופניים ויצירת מקום שבו ספורטאי העיר - חובבנים ומקצוענים כאחד – יוכלו להתאמן בתנאים מקצועיים ובחינם, הם דבר מתבקש. לעת עתה, הפארקים המושקעים של תל אביב, הרצליה ורעננה ימשיכו לקרוץ לחיפאים.

תגובת עיריית חיפה
"חיפה משקיעה בספורט יותר מכל עיר אחרת בארץ. כמו כן מסקרים חיצוניים שנערכים בקרב תושבי חיפה הם קובעים גם כן את שביעות רצונם ממתקני הספורט בעיר בניגוד לחובבי הספורט שדיברו עם העיתון.

"לגופו של עניין, העיר חיפה משקיעה יותר מכל עיר אחרת במדינת ישראל בקידום הספורט המקצוע והעממי כאחד. בתחום הספורט המקצועי די אם נזכיר את היכל הספורט החדש שנחנך לאחרונה ברוממה בהשקעה כוללת של כ- 70 מיליון ש"ח. ההיכל החדיש בארץ הותאם לתקנים הבינלאומיים הנדרשים לאירוח אליפויות כדורסל בינלאומיות ובו 5,000 מקומות ישיבה. במבואות הדרומיים, הולכת ונשלמת הקמת מרכז הספורט החדש ובמרכזו איצטדיון הכדורגל המפואר בארץ הנבנה בהשקעה כוללת של כחצי מיליארד ש"ח.בסמוך לאיצטדיון מוקם מרכז הכדורגל לילדים, בני נוער וחובבים בעלות כוללת של כ – 15 מיליון ש"ח. המרכז יכלול חדרי שופטים, משרדים, מלתחות שני מגרשי כדורגל תקניים ומגרש אימונים נוסף לבני נוער וילדים.מרכז כדורגל עממי דומה מוקם גם בקרית חיים. גם כאן יוקמו 2 מגרשי כדורגל חדשים וזאת בנוסף למגרש רב תכליתי עממי המיועד למשחקי קט רגל וכדורסל.

"בימים אלו החלו העבודות להקמת מרכזי שייט ימי ומועדון גלישה. וזאת במסגרת מאמצי העירייה להפוך את חיפה למרכז הספורט הימי של ישראל. מרכז השייט ומועדון הגלישה מנצלים את המפרץ הטבעי הנהנה מתנאי ים ומשטר רוחות אידיאליים לשבירת שיאיים בכל ימות השנה. חיפה מארחת כבר עתה אליפויות שייט בינלאומיות כאשר עם השלמת העבודות תארח את אליפות העולם בשייט מפרשיות".

על שבילי האופניים אמרו בעירייה: "ראש העיר יונה יהב החליט לשנות גישה זו ולהפוך את חיפה למרכז ארצי לרכיבת אופניים תוך ניצול הטופוגרפיה וערכי הנוף הייחודיים של העיר.במסגרת זו פועלת העירייה להכשרת מסלול בן 18 ק"מ לאורך חופי העיר החל מהמבואות הדרומיים של העיר - דרך טיילת דדו - פארק הכט - פארק שיקמונה - הטיילת החדשה המוקמת בשכונת בת גלים ועד לחוף השקט.במקביל נבחנת אפשרות לסגור בסופי השבוע את כביש 22 לתנועת כלי רכב והפיכתו למסלול רכיבה עממי למשפחות. במסלול זה התקיימה לאחרונה, אליפות ישראל באופני כביש בהשתתפות כ – 160 הרוכבים הטובים בישראל.בנחל אזוב, הכשירה העירייה מסלול תקני הראשון והיחיד עד כה בארץ לתחרויות אולימפיות באופני הרים. המסלול בו הושקעו כ – 2.5 מיליון ש"ח פתוח חינם לציבור הרחב בכל ימות השבוע. במסלול זה מתקיימות תחרויות אופניי ההרים החשובות בארץ בכל הקטגוריות לרבות אליפויות ישראל, אליפויות בתי הספר ואליפות אירופה שהתקיימה במקום בשנה שעברה.

"עיריית חיפה יוזמת אירועי ספורט עממים וייחודיים כמו מרוץ המדרגות, מרוץ חיפה, טריאטלון, מרוצי אופניים (הרים וכביש), משחה לציבור הרחב, אירועי ספורט בחופים ובגנים הציבוריים (טאי צ'י, פילאטיס, אירובי, ספינינג והרקדות), גימנסטרדה (תחרויות התעמלות קרקע, מחול, ג'ז, קפוארה ואמנויות לחימה).במקביל מקימה העירייה מתחמי כושר עממים הכוללים עשרות מתקני ספורט פתוחים לציבור הרחב בחופי הים, בשכונות המגורים ובפארקים הציבוריים. עד כה הוקמו במסגרת זו 22 מתחמים ראשונים בעלות כוללת של כ – 2.5 מיליון ש"ח.

על מסלולי ההליכה הגיבו בעירייה: "לצד מסלול האופניים לאורך חוף הים יוכשר גם מסלול הליכה וריצה שאורכו כאמור 18 ק"מ בכל כיוון. פארק הכט ופארק שיקמונה מהווים חלקים ראשונים במסלול הארוך שתחילתו בבת גלים [בימים אלה החלה בנייתו של מקטע חדש זה] והמשכו בקטע החוף המוביל לחוף שיקמונה, טיילת דדו ודרומה. המסלול כולו נבנה ברמה הגבוהה ביותר [כפי שניתן לראות בקטעים שכבר הושלמו בו] עם תאורה דקורטיבית ומסלולי רכיבה, הליכה וריצה נוחים. מסלולים דומים נוספים מתוכננים בפארק הצירי שבקריית חיים בפארק הקישון שבמפרץ חיפה." 

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ