בלוג שחייה |

איך להתמודד עם פחד ממים?

על פי הערכות, כמחצית מהאוכלוסיה הבוגרת סובלת מרמות שונות של הידרופוביה. כיצד משתחררים ממנה ומתחילים ליהנות

דניאל קציר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
דניאל קציר

מים הם מקום שעוזר לאנשים להתמודד עם טראומות, להירגע ולהשתחרר. וואצו, ג'אהרה, שחרור במים, הידרותרפיה - כולן שיטות המקלות על מבוגרים להתגבר על חששות ופחדים. אך מה קורה כאשר מפחדים מהמים עצמם? פוביה ממים, חרדת מים או חשש ממים בקרב האוכלוסיה המבוגרת מתבטאים למעשה בהימנעות מכניסה לבריכות שחייה או לים, וחשש מהכנסת הגוף למים - אפילו למים רדודים.

כדרכן של פוביות, לעתים הן מוצדקות ולעתים לא. פחד ממים יכול לנבוע מטראומת ילדות, היקלעות למצב של כמעט טביעה, מקרה של טביעה של קרוב משפחה/חבר, או במקרה שאדם נזרק למים כחלק ממפגש חברתי ובעקבותיו מפתח חרדה. לעתים פחד ממים מתחיל בילדות, אך נמשך אל תוך תקופת ההתבגרות ומלווה את הגבר או האישה בחייהם כמבוגרים והורים לילדים. המים פשוט משתקים אותם מפחד, גורמים להם לתגובות לא רציונליות, מעלים להם את הדופק ומרחיקים אותם מהחווית ההנאה של השהייה במים.

ככל שמקדימים להתעמת עם החשש, כך קל יותר לטפל בוצילום: אלון רון

במקרים כאלה, ככל שמקדימים להתעמת עם החשש של הילד והמתבגר, כך קל יותר לטפל בו. ככל שחולפות השנים, מתפתח הפחד לחרדה ממשית ומיותרת שחובה לטפל בה בהקדם. יחד עם זאת, מאמני שחייה מנוסים עוברים הכשרות מקצועיות בהן הם לומדים כיצד לתרגל עם אנשים הסובלים מפחד ממים כניסה מבוקרת והדרגתית לבריכה, עד לשבירת המחסום הפסיכולוגי והתחלת לימוד השחייה.

הפחד מהמים מטבא בחוסר שקט ליד בריכה או ים, פחד להיכנס למים גם באופן חלקי,  פחד גם ממים רדודים, חשש להכניס את הראש למים, ותחושת מחנק ואי שליטה ליד מים.

התגברות על הפחד ממים

בקיץ החם השורר בארץ, הבילוי המועדף הוא טבילה במים קרירים, בבריכה או בים. למרות זאת, קיימת אוכלוסיה לא מבוטלת של מבוגרים שאינם יודעים לשחות או נמנעים מלימוד שחייה מפני שהם סובלים מפחד ממים, מתביישים, חוששים או נבוכים להודות בכך בגיל מבוגר (יחסית). ההערכות הן שכ-50% מהאוכלוסיה הבוגרת סובלת מרמות שונות של פחד ממים.

התגברות על פוביה ממים מתחילה בחשיפה אישית והדרגתית של המבוגר למאמן השחייה, שבונה איתו יחסי אמון, מספר על עצמו, על ניסיונו ועל מה שמצפה לאדם בתהליך. המאמן לומד להכיר את התלמיד ולהבין עד כמה החרדה מהמים עמוקה, כיצד היא מתבטאת, מתי התחילה, באיזה גיל הופיעה לראשונה, האם הדבר מפריע לשגרת חייו ומדוע בחר להתעמת עם הפחד ולהתיידד עם המים.

לאחר מכן נכנסים למים ומתחילים להתרגל אליהם לאט ובהדרגה. אפשר להתחיל מהבריכה של הפעוטות, בה גובה המים כ-30-20 ס"מ ובה אפשר לגעת ברצפה גם עם כפות הידיים בכדי להרגיש את הקרקעית. אפשר גם להתחיל מבריכת מבוגרים באזור המים הרדודים, שגובהם כ-100-80 ס"מ.

כתבות ועדכונים נוספים גם בפייסבוק של "ספורט הארץ"

המתאמן מתחיל כאשר הוא מצויד במצופים ומתחיל לשהות במים כשהוא צמוד לקיר הבריכה. מטרת התרגול היא לגרום למתאמן להרגיש בטוח בסביבה, נינוח ורגוע ולהסתגל לתחושת המים, ולהרחיק בהדרגה את הרגשת הסכנה. לאחר שלבי ההסתגלות הראשוניים ובניית האמון בין המתאמן למאמן, צריך ללמוד בהדרגה להכניס את כל הגוף למים, לטבול את הראש ולהתרחק מהקיר. במרבית המקרים, התגברות על הפוביה משחררת את המתאמנים מחששות אחרים ומאפשרת להם להתאהב במים ולהתחיל ללמוד לשחות.

אם אתם חוששים ממים, תנו לעצמכם מתנה ולימדו כיצד להתגבר על הפחד ולהתחיל ליהנות. אם בכל זאת עדיין קיימים שרידים של הפחדים הקדומים, מן הראוי ללמוד לשחות בסגנון החזה במקום בסגנון חתירה, שהרי אז נשאר הראש מעל פני המים במרבית הזמן. בהצלחה.

דניאל קציר הוא אלוף ישראל וחלוץ השחייה במים פתוחים, מייסד בית הספר לשחייה Easy Swim ומפתח שיטת Harmony Movements לשחייה אפקטיבית.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ