מרתון תל אביב |

קילומטר רץ

תדיאוש ז'יקונסקי, כלכלן בן 63 ממשרד האוצר הפולני, הוא האיש שיוודא שבמרתון תל אביב הקרוב תרוצו בדיוק 42.195 ק"מ

אילן גולדמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
אילן גולדמן

לפני שנתיים, כשמוגס טסמה חצה את קו הסיום של אליפות ישראל בריצת חצי המרתון בבית שאן, הרץ הבכיר בישראל היה משוכנע כי נתן את ביצוע חייו. הוא הצליח לנער את הטוענים לכתר בדיוק כפי שתכנן, הבטיח לעצמו את אחד התארים הנכספים בעולם הריצות למרחקים, ולמראית עין גם ריסק את שיאו בן 13 השנים של איילה סטאין (1:03.43 שעה) ב-23 שניות. עד לכאן חלומו הרטוב של כל ספורטאי מקומי.

אלא שדברים הלכו והסתבכו. לאחר שהתקבלו מספר תלונות, מדידה חוזרת של אורך המסלול חשפה כי לטסמה חסרו 133 מטרים כדי להשלים את מרחקו הרשמי של מרוץ חצי מרתון (21.1 ק"מ). מתברר כי באותה שנה, למרות שינויים שנעשו בתוואי הדרך ובנקודות קריטיות על המסלול, אף אחד לא טרח למדוד את המסלול כראוי. החגיגות של טסמה, כמו גם הראיונות שהעניק לתקשורת, נקטעו מספר ימים לאחר מכן, עם מחיקה משפילה של השיא.

לרגע אחד נחשפו חובבי הספורט הישראלים לאחת המחלות הקשות של ענף הריצה: מרוצים לא מדודים. "אין דבר יותר מעצבן מזה", טוען רץ אחד, "אתה מצפה לזמן מסויים בהתאם למרחק שהתאמנת לקראתו ואתה פתאום מגלה שמישהו חיפף במדידה על חשבונך".

ובכל זאת, מה עושים כדי שהטעויות לא יחזרו על עצמן? בהתאם לתקנונים הבינ"ל, למארגני המרוצים הגדולים בישראל יש רק פיתרון אחד: להרים טלפון בהול לפולין, ולהזעיק את המודד הרשמי הקרוב ביותר מטעם AIMS, הגוף הבינ"ל שאחראי למדידתם של מרתונים ותחרויות ריצה למרחקים ארוכים. תדיאוש ז'יקונסקי, האיש עם עבודת החלומות, מבטיח כי במרתון תל אביב הקרוב לא תרוצו אפילו מטר אחד יותר ממה שצריך.

הפגישה עם ז'יקונסקי נערכת בלובי החמים של מלון דיוויד אינטרקונטינטל – כמה מאות מטרים מנקודת הזינוק המיועדת של המרתון, סמוך לטיילת צ'ארלס קלור. הפולני הממושקף שעטוף במעיל סערה צהוב ודהוי של "AIMS", שב למלון אחרי יום סיור ארוך על המסלול. יום שכלל בעיקר נסיונות אין סופיים לכייל את המונה המכאני שמתגלגל איתו ברחבי העולם עוד מסוף שנות ה-80 של המאה שעברה. לצידו יושב עמית נאמן, רץ עבר מפורסם שהחליט ללמוד את רזי מקצועו של המודד.

למרות שזו הפעם השלישית שהוא מגיע לכאן כדי למדוד את מסלוליו השונים של המרוץ התל אביבי, האחריות שרובצת על כתפיו הצרות של ז'יקונסקי רק הולכת ומתרחבת. מרתון תל אביב הוא אירוע הספורט העממי הגדול בישראל והשנה, על פי ההודעות שהוציאו מארגני המרוץ לתקשורת, צפויים לפחות 35 אלף רצים לקחת בו חלק, כ-15 אלף יותר מאשתקד. לחובבי הריצה המספרים מתחילים להזכיר את האחים הגדולים מניו יורק, ברלין, אמסטרדם ורומא.

מי שחושב כי ז'יקונסקי ממצמץ כשהוא שומע את הנתונים, טועה בגדול. כמודד דרג A (הדרגה הגבוה ביותר בדירוג של AIMS), הוא מאשר בכל שנה לפחות 30 מרוצים אירופאיים מהשורה הראשונה, ביניהם אליפויות וגביעי עולם. את חתימתו קיבלו עשרות, אם לא מאות, מרתונים, ואפשר בקלות להניח כי מיליוני רצים צלחו קילומטרים שנמדדו על ידו. התעודה שיעניק למרתון תל אביב תאפשר למארגנים להתהדר בארומה בינלאומית מיוחדת. הוא כרטיס הכניסה האמיתי לקלנדר המרתונים האירופאי. האיש שעל פיו יישק מרוץ.

"כשאני מודד מסלול, אני לא חושב עד כמה המרוץ שמאחוריו הוא יוקרתי", מודה הפולני, "אני מגיע כדי לעשות את העבודה באופן מקצועי, במטרה שקהל הרצים יוכל לרוץ מרחק מדויק". במשך 25 שנות מדידה, הוא טוען, מעולם לא טעה. "צריך להיות יקה אמיתי בשביל זה", מסביר נאמן. לדברי השניים, פעמים רבות תלונות של רצים על טעויות במדידת המרחקים (במירוצים שנמדדו באופן רשמי), נבעו מזיופים בשעוני ה-GPS של הספורטאים. "הם פשוט לא מדויקים".

השנה נדרש ז'יקונסקי בן ה-63 לאשרר תוואי מסלול החדש של חלק מהמקצים במרתון ת"א. המספרים כאמור גדלו, ואיתם הגיעו דרישות בטיחות חדשות. כמו בשנים קודמות, גם הפעם נאלץ הפולני ללהטט על אופניים מושכרים בתוך רחובותיה הצרים של העיר, לעיתים בנסיעה נגד הכיוון בצירים סוערים והומים כמו החשמונאים ורוקח. נאמן, שמתלווה אליו, מדווש אחריו בפחד תמידי מפני הרע מכל. הם לא שוכחים את הבחורות השיכורות שרצו לעברם לפני שנתיים אחרי שיצאו מאחד הפאבים באלנבי. חייבים להיות עירניים. היו כבר תאונות בעבר.

במקרים קיצוניים, רכב הליווי המשטרתי יסגור למענם את הכביש בזמן שהשניים יערכו את רישומיהם וחישוביהם. כל 5 קילומטרים מגיעה עצירה מיוחלת למטרת סימון נקודת ציון על הכביש, אזכור על מפה מיוחדת שתוגש לאחר מכן למארגנים ול-AIMS. הנהגים התל אביבים מביעים עניין אך לא בהכרח מאיטים. ז'יקונסקי מעדיף להתעלם, אותו מעניין דבר אחד בלבד: למצוא את הקו הקצר ביותר מקו הזינוק לקו הסיום ועם כמה שפחות עצירות ולספק למארגני התחרות אסמכתא חתומה שתוקפה 5 שנים.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות של "ספורט הארץ" ישירות אליכם

אתה גם משתתף במרוצים שאתה מודד?
"הגעתי לתחום הזה אחרי שהייתי רץ מרתון תחרותי במשך שנים (בשיאו קבע ז'יקונסקי זמן של 2:29 שעות למרתון, וזמן סופר איכותי של 7:51 שעות לריצת 100 קילומטרים; א.ג), כך שהרבה פעמים החלטתי באופן טבעי להשתתף במרוצים שמדדתי. מבחינתי אין כמו לבדוק אותם ברגל. זו תחושה מאוד מיוחדת לרוץ על מסלול שאתה היית חלק בלתי נפרד מהתכנון שלו".

ופה אצלנו, יצא לך לרוץ באחד המרתונים שמדדת?
"יצא לי למדוד את המרתון בטבריה ולאחר מכן לרוץ אותו".

ובתור מומחה, אתה חושב שיש לו פוטנציאל להיות אחד המרתונים המהירים בעולם כפי שטוענים מארגניו?
"זה בהחלט מסלול מהיר אך הבעיה שהוא לא לגמרי שטוח. בהנחה ששיאן המסלול, שהוא רץ די אלמוני, קבע עליו 2:07.30 שעות, אני מאמין שרצים ברמה העולמית הגבוהה ביותר יוכלו לדגדג תוצאות של 2:05 שעות, אך לא מהר מכך".

ומה הפוטנציאל של מרתון תל אביב? 
"מדובר במסלול אורבאני מצוין שעובר באתרים מעניינים, אך לא מדובר במסלול מהיר. גם רצים קנייתים בכירים יתקשו לקבוע עליו תוצאות טובות מ-2:10 שעות. בניגוד למרתונים המהירים בעולם, בתל אביב יש פניות רבות ושינויי גובה. ההצלחה של המרוץ תהיה תלויה במספר המשתתפים והתקציב שיושקע בו. אם הוא ימשיך לגדול ויגיעו אליו רצים מפורסמים, אין סיבה שלא יהפוך לשם דבר".

ז'יקונסקי אינו מתכוון להשתתף במרתון תל אביב. ביום שני הקרוב הוא חייב לנחות בפולין הקפואה, בחזרה אל חייו האמיתיים ככלכלן בכיר במשרד האוצר הפולני. הוא כבר שמע את הבדיחה על כך שבעבור כל סנטימטר שנמדד ז'יקונסקי מקבל תשלום. היא נכונה למחצה; האיש מקבל מ-AIMS תשלום בהתאם למרחק שימדוד – 10 ק"מ, חצי מרתון, או מרתון. התעריף מסתבר, אינו מזהיר ו-"לא מספיק כדי לפרנס משפחה", הוא מודה. אז מדוע בכל זאת? "זו השליחות שלי כרץ, תרומתי לעולם האתלטיקה. על פי המדידות שאני מבצע נרשמים שיאים לאומיים ובין לאומיים".  

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ