מרתון י-ם

הסקס אפיל של העיר שחוברה לה יחדיו

למרות תדמית בעייתית, ואולי דווקא בזכותה, מרתון ירושלים ממשיך למשוך רצים המחפשים אתגר והתחככות ב-3,000 שנות היסטוריה

אילן גולדמן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אילן גולדמן

"חשבתי שמיד האוטובוס יעלה בלהבות ואני אשרף בחיים. התפללתי, ביקשתי מאלוהים שייקח אותי מהר וללא כאבים". אלו הם רסיסי זיכרונותיה של פיה לוין, 21, סטודנטית אמריקאית מניו גרז'י, שלפני כשנתיים ביקרה בירושלים ונקלעה לזירת פיגוע טרור – סמוך לבנייני האומה - שקטל את חייה של אישה בת 59 ופצע עוד עשרות. מטען החבלה שהוטמן במזוודה על יד תא טלפון זרע הרס רב במקום, אך לא הצליח לגרום לביטולו של המרתון שהוזנק יומיים לאחר מכן. לוין, למרות ההלם והפרעות שמיעה קשות שנגרמו מעוצמת הפיצוץ, עמדה בין המזנקים בגן סאקר.

מאז, הסטודנטית היהודייה מאוניברסיטת "ישיבה" חוזרת בכל שנה ומצטרפת למספר הולך וגדל של רצים זרים, שאינם נרתעים מהתדמית הבעייתית של ישראל ומהמחלוקת סביב עתידה של בירתה. מנתונים שמספקת העירייה עולה כי בתוך שלוש שנים מרתון ירושלים, שייצא לדרך בשישי הקרוב, כמעט והכפיל את כמות המשתתפים הזרים בו. במהדורה הנוכחית, יעמוד המספר על 1,700 רצים (קרוב ל-10% מכלל הרצים), שמגיעים מ-52 מדינות, ביניהן ברזיל, הודו, יפן, מקסיקו, צ'ילה, מצרים וטורקיה. "בניגוד לנהוג לחשוב, לא בהכרח מדובר ברצים יהודים שמגיעים לכאן ממניעים דתיים", מסבירה ל"ספורט הארץ" אילנית מלכיאור, הממונה על תחום התיירות מהרשות לפיתוח ירושלים.

לוין היהודיה, אינה פוסלת את האפשרות שהסקס אפיל של המרתון הירושלמי קשור למתח התמידי שקיים בעיר. "זה כנראה חלק מהקסם", מודה הסטודנטית בשיחה טראנס אטלנטית, ימים ספורים לפני ההתפרצות האלימה שהתרחשה בסוף השבוע האחרון בהר הבית. "הריצה עוברת דרך שכונות בעלות משמעות היסטורית וכמעט לכל בן אדם בעיר יש סיפור יוצא דופן". חרף החששות של קרוביה מסיבוב התכתשות נוסף בין ישראל לפלסטינים, לוין שוב תנחת כאן השבוע.

לעומתה, סקוט פירו, 43, מומחה לאסטרטגיה עסקית שעזב את ניו יורק לפני ארבע שנים והשתתף במרתון ירושלים אשתקד, מאמין כי אם המירוץ היה נערך בתקופת מבצע "עמוד ענן" למשל, "זרים רבים פשוט היו מבטלים את השתתפותם". למרות שהאירוע נערך בתקופה די רגישה, בעירייה טוענים בתוקף: כוחות הביטחון ערוכים בהתאם וסכנה אינה נשקפת לשלום הספורטאים.

מרתון ירושלים בעונה שעברה. 20 אלף רצים צפויים להגיעצילום: אוליבייה פיטוסי

התקשורת הזרה מזהה את הפוטנציאל. במחלקת הספורט של העירייה מדווחים כי קרוב ל-80 כתבים צפויים לסקר את האירוע, ביניהם גם צוותי טלוויזיה שיעבירו שידורים חיים. בעולם השכילו להבין שכל ציוץ שקשור ל"עיר שחוברה לה יחדיו" שווה רייטינג - במיוחד בימים נפיצים שכאלו.

"ירושלים היא עיר נורמלית", מתעקש ראש העיר, ניר ברקת, "זו עיר שמחברת אנשים ומחבקת אותם". לדבריו, ההתעניינות במרתון שעובר בלב העיר העתיקה ותוכנן כך שיחלוף על פני כל האטרקציות התיירותיות של ירושלים, קשורה גם לאופיו האתגרי: "לפני שנה הוא נבחר על ידי מגזין ריצה בריטי לאחד מעשרת המירוצים שכל אחד חייב להשתתף בהם לפחות פעם אחת", הסביר

לוין, שמתגוררת בשנים האחרונות בניו יורק, מסכימה: "אני חושבת שלסיים את מרתון ירושלים זה הישג יותר מרשים מלסיים את מרתון ניו יורק". לוין אינה מזלזלת לרגע בתחרות הריצה הגדולה בעולם, היא רק טוענת כי המסלול רווי העליות של ירושלים נחשב בעיני רבים לאחד הקשים בתחום. פירו, שהשתתף ב-13 מרתונים בחייו, מאשר: "אני רץ ממוצע שבדרך כלל מסיים מרתון ב-4 שעות. בירושלים זה לקח לי יותר מ-6 שעות והייתי אחד האחרונים". העליות לדבריו, הזכירו לו את השיפועים החדים של סן פרנסיסקו. "היה לי כל כך קשה שצעקתי לאלוהים", הוא משחזר.

מרתון ירושלים אשתקד. נחשב לאחד מהקשים בעולםצילום: אוליבייה פיטוסי

קברניטי המירוץ מתמוגגים למשמע הדברים. אם לפני שלוש שנים לא ידעו לאן ינשבו הרוחות ומי יהיה הקהל שיטפס עד לבירה כדי לרוץ, היום הם כבר מודים שבראש מעיניהם נמצאים "רצים אתגריים שמחפשים חוויה והתחככות ב-3,000 שנות היסטוריה. אלה שרודפים אחרי תוצאות פחות מעניינים אותנו", מסביר לנו עפר פדן, מנהל השיווק של המרתון. על פי הערכות שביצעו, זה עולה להם ב-15% מכלל הרצים הפוטנציאלים שיכלו להגיע לאירוע לו היה נערך על מסלול מישורי ומהיר. אולי זו גם אחת הסיבות שבקרב על לבם של הרצים הישראלים, מרתון תל אביב לוקח בינתיים, ובגדול (35 אלף רצים).

"אנחנו זקוקים לאירועי הספורט כדי להמשיך את הצמיחה התיירותית של העיר", אומר ברקת ומודה כי בעתיד ישמח לראות מספרים דומים לאלו שמציגה המתחרה במורד ההר. "אנחנו מקווים כי בעתיד לפחות רבע מהמזנקים שלנו יגיעו מחו"ל". התחזית היא שהמרתון הנוכחי יביא קרוב ל-10,000 לקוחות למלונות העיר ויחולל פעילות כלכלית בהיקף של מיליוני שקלים. כל תייר צפוי להשאיר לפחות 1,500 דולר בבירה, אך על מספרים מדויקים אף אחד לא היה מוכן להתחייב.

"זו בעיקר תיירות בודדים", מסבירה מלכיאור מהרשות לפיתוח העיר, "מדובר באנשים שמגיעים במיוחד לירושלים ומחפשים תוכן תרבותי מאוד ספציפי". הדו"ח של מחלקת האינטרנט בלשכת הפרסום הממשלתית חושף כי קהל היעד העיקרי לפעילות השיווקית של המרתון בחו"ל היו "גברים ונשים, חובבי ריצה בגילאי 50-20 במצב סוציו-אקונומי בינוני עד גבוה".

את מרבית תשומת הלב השיווקית מיקדו המארגנים בגרמניה, צרפת, בריטניה, ארה"ב ואיטליה. הפרויקט כלל הקמת דוכנים באירועי ריצה גדולים, פרסום במגזינים מקצועיים, הפעלת בלוגרים ואנשי קשר וקמפיין קידום אגרסיבי באמצעות גוגל. אל-על ודיזנהויז נרתמו גם הן למאמץ. דף הפייסבוק הרשמי של המרתון (באנגלית) שהוקם רק לפני מספר שבועות, צבר כבר מעל ל-10,000 לייקים – רובם המכריע (כמעט 5,000 לייקים) הגיע מאיטליה. סך כל התקציב הפרסומי שמיועד להבאת הרצים הזרים טוענת מלכיאור, עמד על 600 אלף ש"ח, שהתחלקו באופן שווה בין הרשות לפיתוח ירושלים ומשרד התיירות.

אבל זו רק טיפה בים. תקציב המרתון שעמד אשתקד על 8.3 מיליון ש"ח, תפח ל-9 מיליון השנה (1.5 מיליון הגיעו מתקציב העירייה, השאר ממשרד התיירות, נותני החסות השונים ותורמים מחו"ל) וכמעט כל יחידות העירייה עסוקות בהפקתו. החל מיחידות הפרסום והאינטרנט, אגף שיפור פני העיר, החינוך, החירום והביטחון, וכלה באגף לקידום עסקים. לשיווק ברחבי ארץ, נידבה העירייה יותר ממיליון ש"ח ורתמה קרוב ל-20 משרדי יח"צ. "זו הפקה שנמשכת 365 יום בשנה ומתחילה רגע לאחר שמסתיים האירוע", מספר אורי מנחם, ראש אגף הספורט בעיריית ירושלים ומי שמפקח על הועדה המארגנת של המרתון – גוף עוצמתי החולש על שמונה תתי ועדות שמכילות 200 עובדי עירייה.

עשו לנו לייק וקבלו את מיטב הכתבות והפרשנויות של "ספורט הארץ" ישירות אליכם

כולם ביחד ינצחו על ההפקה, שלבד משליטה וניתוב מדויק של 20 אלף רצים אל קו הסיום (תקלות כבר אירעו בעבר), כוללת את תפעולם של יותר מ-1,500 סדרנים, שוטרים ומתנדבים שתפקידם לחלק 120 אלף בקבוקי מים ולאטום את צירי התנועה עליהם ינוע המירוץ. וזה עוד לפני שהזכרנו את תערוכת הבריאות והכושר שתוקם בסמוך לאירוע, שכירתם של כל החניונים בכניסה לעיר ותחזוקת הכבישים עליהם יעבור המירוץ.

בעיריית ירושלים כבר נתנו שם לתהליך: "פקודת מבצע המרתון". מה זה אומר? בגדול, שברגע האמת כולם מתפללים שכל חלקי הפאזל יתחברו. הסיוט הגדול ביותר שלהם הוא מזג אוויר סוער. "הוא יכול להוריד לך שנה של השקעה לטמיון", אומר מנחם.

אך עם כל הכבוד למזג האוויר, מלת המפתח בקרב הרצים הזרים נותרה ביטחון. "אני חושבת שספורטאים רבים מחו"ל עדיין מפחדים מהסיכונים ומעדיפים שלא להגיע", מעריכה לוין, שבכל שנה ביקורה בירושלים זוכה לביקורת מצד מכריה, "אולי בשנים הבאות, ברגע שאנשים ישמעו מרצים שהשתתפו במירוץ עד כמה הוא כיפי ובטוח, הם ישנו את דעתם ויגיעו".

מי שכנראה לא ישמחו לראות את הרצים ברחבי העיר, הם דווקא הירושלמים. סיור ברחובות הבירה ערב המירוץ הבהיר כי תושבים רבים אינם מודעים לקיומו של המרתון וחלקם אף היו שמחים אם היה מתבטל. "זה סיפור גרוע מאוד", אומר אהרון נאמן, בעליו של דוכן תבלינים ופירות יבשים בשוק מחנה יהודה, "המרתון משתק את כל העיר". לדבריו, ביום המירוץ מורגשת הידלדלות במספר הקונים. "אי אפשר להעביר אותו למקום אחר?", תוהה עובד בחנות בגדים ששוכנת לא הרחק מהשוק, "אולי אפשר לקיים אותו ביום ראשון? זה דופק את כל אלה שמתכוננים ליום שישי". ואם תהיתם מה עם החרדים? הם עדיין מעדיפים שהמרתון יישאר אצל הגויים. מבחינתם, יש דברים קצת יותר חשובים לעשות לפני השבת.  

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ